logo hd live | No Rest for the Wicked

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Sundered

Sundered - hands-on

We checken een vroege versie van Thunder Lotus Games' Sundered, een game die de metroidvaniastructuur combineert met rogue-achtige elementen.

Thunder Lotus Games' eerste game was de goed ontvangen en prachtige handgetekende top-down actie-adventure Jotun (in 2015 voor pc). Hun tweede game, Sundered, leent wat van ditzelfde dna, In het bijzonder de handgetekende animaties en de schitterende stijl, en brengt dit naar een volledige andere setting en genre. Om specifiek te zijn: het is een metroidvania-achtig avontuur met willekeurige opgebouwde werelden.

We zijn onlangs aan de slag gegaan met de pre-alfa versie van de game die één wereld bevat (de tweede), maar dankzij de willekeurig opgebouwde aard van de game leverde dit meer dan genoeg verschillende opties op om te verkennen (en in dood te gaan). Ga je dood dan wordt je terug getransporteerd naar een centrale hub, waar je verzamelde bronnen kan gebruiken om vaardigheden en perks te ontgrendelen. Deze optie was echter nog in ontwikkeling, maar het ziet er naar uit dat dit precies zo wordt als je verwacht van een dergelijke titel.

Sundered

Het is schijnbaar een paradox: de minutieus ontworpen wereld van een metroidvania en de willekeurige ontworpen opzet van rogue-achtige games. Sundered probeert de balans hierin te vinden en biedt een structuur waarbij sommige belangrijke ruimtes met de hand zijn gemaakt, terwijl de ruimtes er tussen (het grootste gedeelte) willekeurig zijn opgebouwd. Het positieve hiervan is dat iedere keer dat je begint het voelt alsof je iets aan het verkennen bent. De negatieve kant is dat iedere wereld keer op keer ook heel erg willekeurig aanvoelt., wellicht komt dat doordat we keer op keer dezelfde wereld speelden. Het gevoel van ontdekking dat we bij bijvoorbeeld Castlevania: Symphony of the Night of Guacamelee! hebben ontbreekt dan ook.

Het echte metroidvania-gevoel is hierdoor enigszins verdwenen en terugkerende vijanden gaven ons het gevoel een beetje teveel te moeten 'grinden'. De vijanden zelf bewegen zich over het scherm zonder rekening te houden met platformen of gebieden die niet te bereiken zijn door de speler. Dat deed ons een beetje denken aan de No Face in Studio Ghibli's animatiefilm Spirited Away.

De standaard vijanden zijn niet lastig om mee om te gaan, maar ze neigen om een bende te vormen en je handkanon komt dan uitstekend van pas. Het grootste gedeelte maak je echter gebruik van je zwaard door continue op vierkantje te drukken. Als we een ding konden veranderen dan zouden het de aantal vijanden zijn en dat deze iets meer finesse vereisen. Dat betekent niet dat je geen vette bewegingen kan uitvoeren, de acrobatiek en snelheid van je zwaard levert enkele indrukwekkende aanvallen op. Daarnaast kan er op muren gerend worden, via muren gesprongen worden, dubbele sprongen gemaakt worden en in de lucht vijand raken levert een extra boost op.

SunderedSundered

Alle vaardigheden waarover je in de game beschikt zijn te 'corrupten', dat houdt in dat je deze kan upgraden naar een sterke versie als je een eindbaas verslaat. Dit kost je wel een gedeelte van je menselijkheid en dat heeft niet alleen invloed op de gameplay, maar ook op het uiteindelijke spelverloop.

Sundered heeft enkele gigantische bazen die specifieke aanvalspatronen en aanvallen hebben die je moet leren. Zoals je verwacht van een eindbaasgevecht zijn dit gigantische hoogtepunten in de game. En alhoewel de meeste hiervan nog niet getoond zijn, zijn de enkele die we wel hebben mogen aanschouwen indrukwekkend. Hopelijk blijven deze ook interessant genoeg en zorgen ze voor de balans die het grinden in levels vereist. De game bevat ook, zoals een goede metroidvania betaamd, de nodige verborgen gebieden en perks om te ontdekken.

Het is duidelijk dat Thunder Lotus Games op de goede weg zit met Sundered en de huidige Kickstarter geeft backers de kans om de beta te testen en invloed te hebben op het uiteindelijke product. Wij speelden een gestroomlijnde versie die ruimte biedt voor de nodige verbeteringen en tweaks. Sundered zou met deze aanpassingen van een goede game kunnen veranderen tot een klassieker. De game is nog verre van af en we zijn benieuwd om te kijken hoe de game bij de release in de zomer er uiteindelijk uit komt te zien.

SunderedSundered