The Walking Dead - A New Frontier

The Walking Dead: The Telltale Series - A New Frontier - Episode 1 & 2

De gamereeks die episodische content naar een breder publiek bracht. Telltale keert terug met een nieuw hoofdpersonage.

Telltale Games' vlaggenschip, The Walking Dead, keert terug met een dubbele portie die even aangrijpend en emotioneel is als zijn tijdloze voorgangers. Een vernieuwde game engine levert de beste graphics op die de serie ooit heeft gekend. Een goede cast, met zowel nieuwe als bekende personages, biedt diepgang in dit sterke begin. Telltale doet geen vernieuwende dingen met dit derde deel, maar bewijst wederom heer en meester te zijn als het aankomt op het vertellen van een goed verhaal.

Men heeft ervoor gekozen om, in plaats van het verhaal van seizoen 2 te vervolgen, terug te keren naar het begin. Hier treffen we, nog voor de uitbraak, het nieuwe hoofdpersonage: Javier Garcia. Hij is een voormalig honkbalster, die zijn droom op het spel verloor toen hij publieke ten schade werd gemaakt doordat bekend werd dat hij op zijn eigen wedstrijden gokte. Zijn professionele level was niet het enige waar hij achteloos mee omging, daar hij het missen van kostbare momenten, met zijn inmiddels overleden vader, hem en zijn familie uiteen dreef.

The Walking Dead - A New Frontier

In de openingsscène treffen we Javier die zijn auto verlaat en haast maakt om zich aan het einde van de straat bij de familie van zijn vader te voegen. Zijn gehaast blijkt tevergeefs, waar hij bij aankomst hoort van het overlijden van zijn vader. Nadat hij omver wordt geduwd door zijn woedende broer, richt de aandacht zich op de slaapkamer. Zijn overleden vader blijkt opeens tekenen van leven te vertonen. Vanaf hier neemt het verhaal al snel een vervelende wending en Javier is gedwongen zijn 'vader' uit zijn lijden te verlossen. De game springt dan vooruit in de tijd, waar we een iets volwassenere en verwilderde Javier treffen, die duidelijk is verouderd door de gruweldaden om hem heen.

Waar de tv-serie Fear the Walking Dead het niet lukt om een goede blik te werpen op de wereld voor de uitbraak, voelt de game als een aangename verassing. De openingsscène voelt ook als een gedurfde start door het sterke contrast dat het personage van Javier toont ten opzichte van de vele vragen die er zijn over de band met zijn familie en de eerste jaren van deze apocalyptische wereld.

Zonder al te veel te verklappen, kunnen we vertellen dat het pad van Javier op een gegeven moment kruist met dat van Clementine. Het hoofdpersonage uit seizoen 2 is niet langer meer het angstige kind uit seizoen 1, maar bevindt zich in haar tienerjaren. Clementine dient vooral als een handlanger tijdens het avontuur, en begeeft zich meer op de achtergrond. Gelukkig zijn er wel enkele stukken in episode 2 die meer licht werpen op haar achtergrond. Middels flashbacks krijgen we antwoorden op vragen die we sinds het einde van het laatste seizoen hadden, die natuurlijk verschillen per einde.

The Walking Dead - A New FrontierThe Walking Dead - A New Frontier

De gameplay is in de kern hetzelfde als de voorgaande delen. Wederom bestaat dit uit het zoeken van voorwerpen, zombies verslaan en het maken van lastige keuzes. Verken- en puzzelsegmenten voelen behoorlijk oppervlakkig, daar dit enkel bestaat op het aanklikken van alle belichte voorwerpen tot de juiste wordt getroffen. Het bieden van verschillende oplossingen, verborgen hints of extra informatie voor het verhaal hadden hier bijvoorbeeld relaas bij kunnen bieden. Quick Time Events zijn ook hetzelfde, behalve in één scene waar zo snel mogelijk op de B-knop (bij de Xbox One-versie) gedrukt moet worden om een groep vijanden te verslaan.

Telltale is er ook eindelijk aan toegekomen om hun verouderde engine te vernieuwen. Het resultaat levert een van de best uitziende titels op van de ontwikkelaar. Gezichtsanimaties zien er erg gedetailleerd uit en we krijgen een veel grotere spelwereld voorgeschoteld. Hierdoor krijgen we een duidelijker en bredere blik op de geteisterde woestenij. Nog steeds heeft de engine echter last van kleine technische mankementen, zoals haperingen in de framerate tijdens actievolle scènes en gedurende laadschermen.

Ondanks dat Telltale het verhaal van de eerste twee Telltale's The Walking Dead-reeksen niet voorzet, geniet men wel de gemaakte keuzes hieruit mee te nemen. Dit kan handmatig of de speler kan ervoor kiezen om een opgeslagen bestand te gebruiken. Het is even indrukwekkend dat deze keuzes helemaal teruggaan tot het eerste seizoen en invloed hebben op het verhaal in A New Frontier.

The Walking Dead - A New Frontier

Zonder iets te verklappen kunnen we zeggen dat het einde ons aangenaam wist te verrassen en ons doet smachten naar de volgende episode. De slimme manier waarop het script is geschreven zorgt ervoor dat niets voorspel voelt en elk belangrijk punt daadwerkelijk zo voelt. Het enige minpunt dat we troffen in het verhaal is de nieuwe groep antagonisten. Deze schurken komen een beetje flauw over en ontbreken vooralsnog een echte persoonlijkheid. Vooral als we deze vergelijken met The Saviors en The Whispers die we kennen uit de comics.

Beide episodes zijn samen goed voor anderhalf uur aan speelplezier, waardoor deze iets korter aanvoelen als de episodes in vorige seizoenen. Alhoewel beide genoeg actie en hartverscheurende momenten bevatten, zou het fijn zijn om iets meer tijd te krijgen om de nieuwe personages beter te leren kennen. Het tegelijkertijd uitbrengen van twee episodes voelde vooraf als een cadeau, maar het idee dat we nog maar drie episodes krijgen voelt ongemakkelijk, vooral omdat het aan het einde van episode 2 pas echt leuk begint te worden.

The Walking Dead's derde seizoen weet met een nieuwe dynamische verzameling personages, vernieuwde visuals en meer dan een onverwachte wending toch te verrassen. De nieuwe hoofdpersoon Javier sluiten we direct in ons hart en ondanks zijn vluchtige introductie belooft hij een uitstekende protagonist te zijn voor aankomende episodes. Enkele technische fouten en oppervlakkige puzzelgedeeltes zijn smet op een indrukwekkende start van een nieuw seizoen.

8 / 10
+
Het derde seizoen biedt een verse start in een nieuwe richting, een goede verzameling nieuwe personages, visuals Telltale's beste tot nu toe, het einde smaakt naar meer.