Ghost Recon: Wildlands

Ghost Recon: Wildlands

De Tom Clancy-gamereeks staat bekend om zijn strategische, rustige aanpak. Ubisoft verpakt dat in een open-wereld en hangt een hele goede coöperatieve-modus daar aan.

Ghost Recon: Wildlands is een tactische shooter in de open-wereld van Bolivia. Onze missie is het vernietigen van het Santa Blanca-drugskartel. Daarvoor moeten we de "Boss of Bosses" El Sueño en zijn vertrouwelingen uit de weg ruimen en het hele duivelse industrie met bodem gelijk maken. Zijn vier ondergeschikten hebben zich gespecialiseerd in: beveiliging, productie, invloed en smokkel, dat zich door het hele land heeft geweven. Wij moeten de kern van deze macht destabiliseren, want alleen zo kunnen de Ghosts de criminele legende bereiken en de onafhankelijkheid van Bolivia op de lange termijn verzekeren.

Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands

Het verzwakken we de vijand werkt het effectiefst door hun middelen een voor een af te kappen en zo onrust binnen het kartel te veroorzaken. Om dit te bereiken worden er missies opgesteld om corrupte politici te pakken, de handelsroutes te verstoren en de wijze waarop er geld binnenkomt bij de leiders te saboteren. Ubissoft heeft duidelijk veel moeite gestoken in het maken van een authentiek verhaal met een verfrissende nieuwe setting.

Ghost Recon: Wildlands biedt een hele reeks aan verschillende activiteiten. Ubisoft kende geeft de wereldkaart toegang tot de verschillende missies. De game valt daarbij enigszins in herhaling, waar het verkennen van een nieuw gebied in de open-wereld een herkenbaar patroon volgt. Als eerst moet er informatie gevonden worden, dat gebeurt altijd via het hacken van pc's, het bedreigen van straatcriminelen of het opsporen van rondslingerende vertrouwelijke documenten. Dit levert nieuwe missies, collectibles en upgrades op die worden gemarkeerd op de wereldkaart, waarna het categorisch afwerken van een gebied kan beginnen. Het is een overbekende formule.

Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands

Vanuit gameplayperspectief onderscheidt de missiestructuur zich vrijwel nooit, maar dat valt echter vooral op bij overmatig lange speelsessies. Een van de problemen van Wildlands is de gigantische omvang. Spelers die zich bezighouden met zijmissies zullen beter worden en zo nieuwe vaardigheden, wapens en bepantsering verzamelen. Hierdoor verdwijnt de motivatie voor het voltooien van het verhaal vaak naar de achtergrond. Mijn partners en ik, we spelen in coöperatieve-modus met vier spelers, hebben zonder te overdrijven half Bolivio afgezocht en op ze kop gezet om een fatsoenlijke sniper te vinden. Daar zijn we zeker vier of vijf uur mee zoet geweest, gelukkig was dat nooit saai. De vrij is echter wie er bereid is om zoveel tijd te stoppen in het verzamelen van een goede set-up. Wildlands biedt namelijk ook de optie om al deze hulpmiddelen aan te schaffen in de in-game shop voor echt geld. Dat is echter geen verplichting, maar een keuze.

Wordt een gebied voldoende gesaboteerd dan trekt het kartel zijn activiteiten daaruit terug. Hierna wordt er jacht gemaakt op de leider van een van de vier organisatiedelen. Hierbij wordt er vastgehouden aan een strakke missiestructuur, dat in zijn aard en omvang een beetje doet denken aan de missiestructuur in de eerste Assassin's Creed-games. Als we kijken naar de pure speeltijd neemt het voorbereidende werk, dat bestaat uit het zoeken van informatie en het verkennen van de regio, vooral veel tijd in beslag. Spelers die alles willen doen en verzamelen kunnen makkelijk 60 uur kwijt in de game.

Vergevorderde personages hebben een veel vaardigheidspunten die verdeeld zijn onder diverse vaardigheden, zoals nieuwe gadgets, de handeling van wapens en bijvoorbeeld drone-skills. Naast deze vaardigheden heb je resources nodig om deze vrij te spelen, deze zijn te verkrijgen door voorraden voor de rebellen te verzamelen. Deze zijn overal in Bolivia te vinden, we moeten ze enkel markeren, zodat de rebellen ze later kunnen oppikken. Het verzamelen van specifieke aantallen zorgt er vaak voor dat je specifiek op zoek moet gaan naar bepaalde voorraden. Gelukkig zijn deze vaak dichtbij de missies te vinden en verloopt dit als secundaire missie vaak gelijk met de algehele voortgang.

Speel je alleen dan wordt je bijgestaan door drie kunstmatige bestuurde collega's, geen bijster indrukwekkende ervaring. De echte pret begint echter pas als je met een vriend of vrienden speelt. De speelstijl verandert hierdoor ook behoorlijk. Als ik alleen door Bolivia dwaal en info over missies verzamel ben ik rustig en behoedzaam. Weliswaar kunnen de bots feilloos schieten, maar is het soms ook lastig deze in toom te houden. Zij weten immers niet wat jij van plan bent en maken het spelen soms onnodig lastig . Met meer echte spelers in een team zorgt echter voor een andere structuur. Er is een plan en iedereen kan zich daaraan houden door met elkaar te communiceren. Dit is dan ook de manier waarop Wildlands gespeeld moet worden.

De graphics in Wildlands zijn van een hoog niveau, met name het landschap van Bolivia. Als we in een helikopter rondvliegen zorgt dit voor enkele prachtige uitzichten. Vanaf de grond is dit ook niet slecht, met enkele weelderige bossen en een uitstekende 'draw distance'. Jammer genoeg zorgen de vele vierkante kilometers van de game niet altijd voor even interessante content. Iemand kan de vrijheid waarderen, maar minder had hier wellicht meer kunnen zijn. Met de hand ontworpen missies hadden veel meer toegevoegd dan een aantal extra bergen of valleien. Ook wordt het coöperatieve aspect nooit echt heel goed uitgewerkt; zo komt het zelden voor dat we echt gedwongen worden om ons op te splitsen en blijven we veelal altijd vlak bij elkaar. De grootste tekortkomingen zijn zondermeer de repetitieve missies, maar ook kende de reviewversie nog enkele rare bugs die nog weggepoetst moeten worden.

De open-wereld biedt een campaign met vele uren aan gameplay door bergen, jungles, moerrassen en woestijngebieden. Ubisoft bewijst inmiddels dit genre prima onder de knie te hebben, maar levert door de grootte van de wereldkaart in op de diversiteit van de missies waardoor Wildlands ook snel repetitief kan worden. Speel je alleen dan zijn er zonder twijfel er betere games te vinden. Ghost Recon: Wildlands is vooral een leuke game als je deze in coöperatieve modus speelt met vrienden.

8 / 10
+
Co-op actie met vier vrienden, landschap van Bolivia is prachtig, Bolivia is tevens een leuk speelterrein.