Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe

"Dit is een fantastische versie van een fantastische racegame..."

Toen we Mario Kart 8 voor het eerst speelden rond de release op de Wii U hebben we er met volle teugen van genoten. Nu is de game terug op de Switch in een nieuw Deluxe-jasje en Nintendo's bekendste racegame verkeert hier op in zijn beste vorm ooit.

Mario Kart 8 Deluxe landt op Nintendo's nieuwe console met bijna vijftig banen, meer dan veertig speelbare personages, bergen aan verwisselbare auto-onderdelen, nieuwe en terugkeerde modi, en subtiele veranderingen die de game uitdagender maken voor de beste spelers, maar ook metverbeterde toegankelijkheid voor nieuwkomers. Het maakt bovendien gebruik van het unieke design van de Switch en we genoten vrijwel evenveel van het spelen van twee-speler races, tijdens een treinritje met de Joy-Con-controllers, als dat we genoten van het spelen van lokale multiplayer op een groot scherm. Waarbij de laatste er scherper dan ooit uit ziet dankzij 1080p graphics en een stabiele framerate van rond de 60 fps.

Mario Kart 8 Deluxe

Er zijn nieuwe opties en toevoegingen in Mario Kart 8 Deluxe: enkele subtiele en gameplay-verbeterende, terwijl andere meer variatie toevoegen vanuit een visueel-/cosmetisch-perspectief. De meest wezenlijke toevoeging is dat je nu twee items tegelijkertijd kan vasthouden. Je kun niet wisselen tussen de twee items, maar kan wel gericht twee items najagen (wees voorzichtig, want andere racers mikken hier ook op) en zo mogelijk een voorsprong op de tegenstander krijgen om dichter bij de kopgroep te komen. Er zijn ook twee nieuwe items, de item-stelende Boo tijdens races en een veer die je helpt hoger te springen in de Battle-modi.

Wat betreft het daadwerkelijke racen: de 200cc-modus die aan MK8 als dlc werd toegevoegd zit in de game (alle dlc uit het origineel zit er in, ook de Mercedes-Benz-content). Daarbovenop is de game nog sneller geworden dankzij een nieuwe derde boost, langer glijden door de bochten levert je nu ook een roze boost op. Diegene die op de hoogste snelheid spelen moeten hun aanpak dan ook enigszins aanpassen door deze subtiele toevoeging. Men heeft dan ook gedacht om ook de hardcore fans te verblijden, als is het slechts een kleine verandering in het grote plaatje.

Aan de andere kant van het vaardigheidsspectrum is er een nieuw 'slim' stuursysteem dat er voor zorgt dat de game toegankelijker is voor nieuwe en jongere spelers. Doorgewinterde veteranen zullen er geen aandacht aan schenken, maar als je kleine racers thuis hebt zorgt deze optie er voor dat ze op te baan blijven en dat ze gewoon leuk mee kunnen spelen. In een klap verandert het Mario Kart 8 daarmee in een echte familiegame, waar de allerjongste spelers plezier kunnen hebben en het gevoel hebben daadwerkelijk mee te spelen.

Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe
Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe

Als je een competitieve familie hebt, of vrienden hebt die graag online spelen of samen komen voor multiplayerplezier, dan moet je zeker de arena checken en de acht nieuwe banen die hier speciaal voor zijn gemaakt. Er zijn vijf modi, waaronder een die volledig nieuw is in de franchise: Renegade Roundup. Deze nieuwe modus is in principe tikkertje (politie-boefje) in Mario Kart-vorm, waarbij een team het andere probeert het andere te pakken te krijgen, en ze in kooien stopt totdat ze gered worden door diegene die nog vrij rond rijden, totdat je ze allemaal samen achter de tralies hebt gekregen.

Alhoewel deze nieuwe modus vermakelijk is, hebben we meer plezier beleeft met de terugkerende klassiekers, waaronder Balloon Battle en Coin Runners (waarin je precies moet doen wat de titel vermeldt). Bob-omb Blast laat je tikkende bommen naar tegenstanders gooien, terwijl in Shine Thief spelers strijden voor de winnende glans, waarbij de winnaar degene is die hem een bepaalde tijd weet vast te houden. Er is een uitstekende mix van modi en ze werken lokaal goed in twee- of vier-speler splitscreen en online (weliswaar waren de servers nog vrij leeg, maar alles werkte soepel).

Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe

In het racegedeelte zijn er time trials beschikbaar voor alle 48 banen en een dozijn aan cups die bestaan uit vier banen elk, ieder speelbaar in 50cc, 100cc, 150cc, mirror (gespiegeld) en 200cc. Mario Kart 8 Deluxe mist zeker niets wat betreft content en als je eenmaal verslaafd raakt aan de mix van karaktervolle racers en eigenzinnige baandesigns is er meer dan genoeg om volledig onder de knie te krijgen en vrijwel oneindige herspeelmogelijkheden.

De hoofdzaak die je verslaving drijft, naast de spanning van het inhalen van je tegenstanders of het plezier dat je haalt door met een goedgeplaatste schildje de overwinning te halen, is het aantal collectables die je tijdens het racen verzamelt. Het pakken van gouden muntjes in de verschillende modi is verwerkt in dit vrijspeelsysteem, en hoe meer je speelt hoe meer en meer nieuwe items je krijgt om jezelf te onderscheiden op de baan. Nu kan je er ook nog beter uitzien achter het stuur en met vijf nieuwe personages, waaronder de Inklings van Splatoon, Bowser Jr., Dry Bones en King Boo (er zijn er eigenlijk zes, maar je moet alle cups op 200cc behalen om Gold Mario vrij te spelen), is er keuze in overvloed.

Mario Kart 8 Deluxe bouwt voor op het geweldige origineel, versterkt dit met alle dlc en enkele nieuwe opties. Waarbij de meest noemenswaardige de toevoeging is van de Battle-arena's en modi die meer competitieve mogelijkheden bieden. Al met al is dit een vrijwel perfect pakket dat plezier biedt voor spelers van alle leeftijden en meer dan genoeg content bevat om je keer op keer terug te laten komen. Dit is een fantastische versie van een fantastische racegame. Als je een Switch hebt is dit zeker de moeite waard om aan te schaffen, helemaal als je nooit van de game hebt genoten op de Wii U.

Mario Kart 8 Deluxe
10 Gamereactor Netherlands
10 / 10