Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Relic haalt de krenten uit de pap van de eerste twee games, wat deze derde Dawn of War-game de beste zou moeten maken...

Relic en Dawn of War zijn goede voorbeelden van hoe gevarieerde een gamegenre zoals real-time strategie (rts) kan zijn. Dezelfde studio heeft nu drie games geproduceerd over dezelfde duistere futuristische setting van Warhammer 40K en geen van allen zijn hetzelfde.

Het is niet makkelijk om een 'grunt' te zijn in de 40K-wereld. Levensverwachting wordt gemeten in minuten of seconden vanaf het moment dat je uit je respectieve productiecentrum wordt gepoept. Gevaren liggen overal op de loer: van krachtige warhammerklappen tot uit elkaar worden gereten door een kogelregen of de ronddraaiende cirkelzagen van een lopende tank. Dit keer ligt het slagveld op de afgelegen wereld Cyprus Ultima, waar drie facties tegen elkaar strijden voor controle. De onbelangrijke gevechten worden snel vervangen door iets veel groters en duisterder, aangezien de verloren planeet Acheron plotseling verschijnt en al zijn geheimen blootliggen om geplunderd te worden.

De ruwweg vijftien uur durende campaign wisselt de hele tijd tussen de drie facties. Aan de andere kant zorgt dit voor een constant geüpdatete blik op dezelfde campaign vanuit alle perspectieven. Het is ook iets uitdagender, omdat je een enkele missie met een leger speelt om vervolgens weer over te gaan om iets totaal anders. De Blood Ravens, geleid door de roemrijke en brommerige Gabriel Angelos, zijn het meest eenvoudige leger van het stel. Space Marines kunnen tegen een stootje, kunnen zelf ook flink uitdelen en gebruiken conventionele wapens een speciale vaardigheden zoals granaten en raketaanvallen. Ze zijn zeker het makkelijkst om onder de knie te krijgen en waarschijnlijk de favoriet van veel spelers aan het begin.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Orks worden geleid door oorlogsbaas Gorgutz, een groot gemeen stuk vreten die behoorlijk doortrapt is (voor een Ork). Zijn troep lijkt soms op de Space Marines, maar met wapens en vaardigheden die zijn ontworpen door een gestoorde (goblin) wetenschapper in plaats van een team in een wapenlaboratoria. Ork-wapens delen gigantisch veel schade uit, zijn wisselvallig en vallen vaak uit elkaar of exploderen. Hun speciale factievaardigheid is dat ze schroot kunnen verzamelen en plunderen. Schroot wordt geproduceerd door hun WAAAGH!-torens of komt van vernietigende voertuigen en gebouwen. Als dit door een squad of voertuig wordt verzameld geeft dit een boost aan de statistieken en speelt het een unieke vaardigheid vrij. Schroot kan ook gebruikt worden om een nieuwe Ork-unit van te maken. Hoe groter de schroothoop, hoe groter de unit. Om deze eigenschap goed te benutten moet de spelers veel micro-managen, maar na een groot gevecht is het mogelijk om veel sneller te herpakken.

De derde betrokken partij zijn de Eldar met Warseer Macha als hun leider. Eldar zijn de zwakste van het stel, maar maken dit goed door hun herstellende schilden en pure snelheid. De schilden (Battle Focus genoemd) kunnen behoorlijk wat verduren, waarna de rest van de schade rechtstreek naar de health gaat. Deze twee eigenschappen maken de Eldar het optimale hit-and-run-leger, vooral met hun hovertanks en -motoren. Tijdens de campaign en met name tijdens de multiplayer vereisen de Eldar het meeste micro-management, aangezien ze zich niet op dezelfde manier staande houden als de Space Marines of Orks.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Dawn of War 3 speelt een beetje als een samenvoeging van de twee vorige delen. Het heeft het gestroomlijnde basisbouwen uit Dawn of War 1 met een half dozijn aan gebouwen om te bouwen en daarbij weinig redenen om extra barracks te bouwen. Het langzame verzamelen van power points uit bronnen is de beperkende factor bij het bouwen van een leger, niet de snelheid waarop de units worden geproduceerd. Uit Dawn of War 2 pakt de game de aan te passen hero units en heeft ze omgetoverd tot iets minder sterke elite units. Sommige van deze hebben hun eigen achtergrondverhaal (zoals factieleiders), andere zijn "gewoon" hele sterke versies van bestaande units zoals Dreadnoughts.

Elites komen in het veld als er genoeg elite points zijn verzameld en deze beschikken over een variatie aan vaardigheden. Een goedkope early game unit zoals Ork Kommando is uitstekend om meteen in het begin punten te verzamelen, terwijl mid-tier elites je helpen bij het voortstuwen van de frontline. Late-game 'mega' units zijn groter dan ooit te voren, met Gorkanaut, Eldar Wraithlord en Imperial Knights die boven alle andere, al indrukwekkende, elites uittorenen. Ze zijn echter niet onvervangbaar, dus het oproepen van een zal waarschijnlijk niet direct de oorlog doen kantelen als de vijand al op de poorten van je basis bonkt. Ze kunnen echter net de overhand bieden bij een gelijkwaardig gevecht.

Afhankelijk van waar je naar op zoek bent in een rts biedt Dawn of War 3 iets in zowel de single- als multiplayer. De lange campaign introduceert gestaag nieuwe troepen en spelmechanisen en is daardoor perfect om de game onder de knie te krijgen en te leren hoe je met verschillende units en elites moet omgaan. De standaard moeilijkheidsgraad kan soms uitdagend zijn, vooral aan het begin, omdat de besturing en metagame soms wat vaag kan zijn. Als je eenmaal gewend bent aan het tempo en verschillende vaardigheden is het vrij makkelijk om een level uit te spelen zonder deze te hoeven op slaan en te laden. De end-level gevechten worden echter snel lastig als je er niet klaar voor bent. En aangezien vrijwel iedere unit een geactiveerde vaardigheid ter beschikking heeft is snelle reactietijd en controle van belang hier. Een enkele goed geplaatste stungranaat kan het verschil betekenen in een groot gevecht, waarbij gewonden soldaten terug kunnen trekken enzovoorts.

De multiplayer is ook verandert tot iets... interessants. Op dit moment is er geen simpele 'bouw een basis, vernietig de vijand'-modus. In plaats daarvan gebruikt Dawn of War 3 een modus met objectives, waarbij eerst de schildgenerator van de vijand vernietigt moet worden, vervolgens een grote gevechtstoren, en uiteindelijk de kern van de basis om te winnen. Dit resulteert in twee dingen: er is geen sprake van rushen en gevechten richten zich vaak op bepaalde gebieden. Aangezien je niet zomaar even snel een leger kan bouwen om de vijandelijke basis binnen vijf minuten aan te vallen bestaat de early game uit kleine gevechten rond de verschillende capture points op de map. Er zijn "stealth"-gebieden zoals stoomgleuven en cover, deze zijn van belang aangezien je slechts een handjevol units hebt en gelijke schietkracht. Van het verkennen en lastig vallen verloopt de game tot fatsoenlijke gevechten met legers die geleid worden door elite units. Meestal is dit het moment waarop de overwinning binnen gesleept kan worden. Als je er in slaagt genoeg resource points te verzamelen, de vijandelijke schildgenerator te vernietigen en mogelijk ook de gevechtstoren, is de overwinning vaak binnen handbereik.

Het is nog te vroeg om te zeggen hoe de balans tussen de rassen eindigt, maar de Space Marines lijken in het begin van potjes een klein voordeel te hebben, aangezien spelers nog lerende zijn. En ja, er is een Army Painter beschikbaar o je eigen neon-kleurige units mee te beschilderen. Het aanpassen van je leger is dan ook nog een optie in de game met vrij te spelen units en dergelijke. Zo kun je bepaalde units ook voorzien van speciale vaardigheden, door ze bijvoorbeeld uit te specialiseren in Big Trakks met Supa Connons in plaats van Nobz.

Een paar kleinigheden zorgen voor een lagere score. Er zijn op dit moment slecht een handjevol multiplayer maps. Een groter probleem is echter de keuze tussen legers. Weliswaar spelen de Space Marines, Orks en Eldar iets anders, maar dit is te vergelijken met de keuze bij ijs tussen vanille, chocola en aardbei. Naast de standaardopties was het fijn geweest als er nog een extra keuze was geweest. We weten dan ook zeker dat we meer facties zoals Chaos Marines, Tyranids en Tau gaan zijn in de nabije toekomst, maar het had de game goed gedaan als deze nu al beschikbaar waren. En hoewel de gigantische gevechten een indrukwekkend beeld afleveren, is de aandacht voor details ongeveer hetzelfde (soms minder) dan in Dawn of War 2. Weliswaar richtte DoW2 zich op kleinere scenario's met minder units op het slagveld, maar die game komt alweer uit 2009 en ziet er nu nog goed uit.

Al met al is Dawn of Waaagh! 3 de game waar Warhammer 40K-fans op gewacht hebben. Na een golf van iets mindere 40K-games geeft het je de grimmige duistere toekomst waar veel andere titels niet in slaagden. De game speelt fantastisch en biedt een robuuste campaign en een solide multiplayer bij de launch, met natuurlijk meer content de komende maanden. Het neemt nergens grote risico's, maar weet wat het doet en slaagt daar uitstekend in.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
9 / 10
+