Mr. Shifty

Mr Shifty

Team Shifty's top-down beat 'em up strijkt neer op pc en Nintendo Switch.

Een van de games die gebruik maken van het relatief beperkte concurrentie op de Nintendo Switch is Mr Shifty: een top-down beat'em up die Hotline Miami-actie combineert met Nightcrawler-achtige loop-door-muren-trucs die de speler veel ruimte geven om in de steeds ingewikkeldere levels terwijl ze vijanden er van langs geven.

Er zijn geweren in Mr Shift, maar die krijg je nooit in handen. In plaats daarvan sla je keer op keer je tegenstanders lam, ontwijk je kogels in bullet-time vertraging en wissel je slagen uit met gespierde handlangers van het begin tot eind. Tenminste, dat klopt niet helemaal; je kan melee-wapens oppakken en deze zijn een stuk effectiever dan het gebruik van je blote vuisten, maar ze zijn beperkt te gebruiken en leveren vaak slechts enkele klappen op. Wapens zijn, daarom, het beste te bewaren voor speciale gelegenheden en helpen je zeker op weg bij het voltooien van enkele uitdagendere gedeeltes.

De mogelijkheid om te 'shifting', waar de game zijn naam ook vandaan heeft en je over korte afstanden laat verdwijnen om een stukje verder weer te verschijnen, helpt je om je vijanden van betere posities te benaderen. Zo kan je achter ze verschijnen om ze vervolgens in hun rug aan te vallen, om vervolgens weer achter ze verschijnen als ze omdraaien. Wat nog beter aan deze vaardigheid is: is dat je door muren kan bewegen, zo tussen ruimtes kan bewegen en daarmee je onnozele tegenstanders kan verwarren. Elk gedeelte bestaat uit een reeks aan kamers die gevuld zijn met een combinatie van vijanden en een omgevingsuitdaging, waarbij het doel altijd is om de lift aan het einde te bereiken om naar het volgende gedeelte te gaan.

Mr. ShiftyMr. Shifty

Het is eigenlijk een heel toegankelijke game, het duurt niet lang voordat je de besturing onder controle hebt en het belangrijkste spelmechanisme is simpel en elegant geïmplementeerd. De game voelt echter in zijn geheel niet zo uitdagend als Hotline Miami (een vergelijking die we vaak maken door de soortgelijke gameplay van beide), maar weet de moeilijkheidsgraad na een tijdje gelukkig op te krikken. Natuurlijk wordt dit steeds intensiever richting het einde, waarbij lasers en gevechtstorens het extra spannend maken en je uitdagen om meer na te denken over je voortgang.

Zoals je verwacht bereikt de uitdaging zijn hoogtepunt in de laatste levels, echter heeft deze aanpak een prijs. Terwijl er sterkere vijanden op het scherm verschijnen en in grotere aantallen kakt de framerate in, wat een dooddoener is voor een game die draait om reactiesnelheid- een vaardigheid. Tussen alle explosies en snelle bewegingen raken de belangrijke details die je nodig hebt om verder te geraken verloren in de chaos. Zo wordt de gameplay uitermate lastig door frames die overgeslagen worden, vooral als je probeert vijanden te achtervolgen terwijl er ondertussen om iedere hoek lasers en explosies zijn te vinden.

Mr. ShiftyMr. Shifty

Het zijn waarschijnlijk niet alleen de explosies die de game vertragen, het is ook de simulatie van de, anderzijds uitstekende, 'ragdoll physics'. Hotline Miami koos voor pixel-perfecte top-down brutaliteit, waar Mr Shift artistiek geweld heeft vervangen voor een meer steriele 3d-stijl. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het positieve is dat het slaan van een vijand door een glazen raam en ongelofelijk bevredigend voelt. Het negatieve is dat er details ontbreken, met saaie omgevingen die weinig inspiratie bieden en de hele game door herhaalt worden.

Het verhaal slaagt er ook niet in om onze aandacht vast te houden. Mr Shift bevindt zich in een vreemd gebouw vol met slechte mannen, hij moet ze allemaal uitschakelen, van de kelder naar het penthouse geraken en op iedere verdieping iedereen uitschakelen. Het is allemaal heel erg oppervlakkig en hoewel dit de actie gaande houdt, zal het geen prijzen winnen voor het verhaal.

Er zijn bepaalde enerverende momenten om van te genieten tijdens je avontuur en ook de snelle restart-setup zorgde er voor dat we vaak langer en meer speelden dan we van plan waren. Het is een titel die snel gespeeld kan worden, intuïtieve besturing heeft en enkele hele goede set-pieces. Aan de andere kant mist het de brute stijl en uitdaging van de game die het overduidelijk probeert na te doen. De frustrerende technische haperingen die we in de laatste levels van de Switch-versie tegenkwamen (we kunnen ons niet voorstellen dat dit ook geldt als je op een fatsoenlijke pc speelt) waren ook een smet op de gehele ervaring, echter was het nooit zo slecht dat de game onspeelbaar was. Er is een degelijke game in Mr Shifty te vinden en als je iets anders wilt spelen op je Switch dan is dit het bekijken waard.

6 / 10
+
Enkele toffe momenten, shiftingmechanisme is bevredigend, ragdoll phyics zijn leuk.