Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior 3

Slaagt de nieuwe langeafstandsshooter van CI Games er in zijn doelwit te raken of is dit wederom een misser?

Sniper Ghost Warrior 3 plaatst je in de schoenen van Jonathan North die naar Georgië wordt gestuurd om enkele lokale problemen op te lossen. Hij heeft echter ook zijn eigen agenda; er gaan geruchten dat zijn vermiste broer zich in het land bevindt. De game voelt als een actiefilm uit de jaren '80, inclusief de clichématige personages met slechte accenten, een plot dat daarop inspeelt en vrouwen die gekleed gaan in onthulde kleding. De game draait echter niet om het verhaal - het draait om de vrijheid om te kiezen hoe en waar je je missies uitvoert... tenminste dat is de bedoeling.

Alhoewel Sniper Ghost Warrior 2 een vrij lineaire ervaring was is dit derde deel iets volledig anders. De landschappen waarin je speelt zijn nu enorm, open en variëren van besneeuwde heuvels tot meer heuvels zonder sneeuw. Er is veel verticaliteit (een term die tegenwoordig geliefd is bij ontwikkelaars) en er is geen vijandelijke basis of dorpje te vinden waar geen heuvel of berg naast te vinden is. Het biedt ideale plekken om vijanden te spotten en, je raadt het al, ze met je sniper neer te schieten.

North is een ervaren bergbeklimmer en kan zich makkelijk door dit terrein bewegen, maar alleen als er een gemarkeerd pad is waar je dit kan doen. Zo hebben alleen bepaalde rotsen randen waar North aan kan hangen. Deze zijn de zien met behulp van zijn Detective Vision, iets dat noodzakelijk is, omdat twee vrijwel identieke rotsen niet allebei beklimbaar kunnen zijn. Zelfs met zijn ervaring als bergbeklimmer heeft North echter moeite met het beklimmen van ladders. Om een of andere reden moet je keer op keer een extra knop indrukken om de laatste stap van de laatste trede te nemen en dat is al vanaf de eerste keer irritant.

Sniper Ghost Warrior 3

Het doorkruizen van de wildernis is tevens een essentieel onderdeel van de ervaring, maar soms moet North ook een vijandelijke buitenpost of -vesting infiltreren. De game zegt dat je dit op alle manieren kan doen die je verlangt, maar in realiteit zijn er vaak slechts een paar opties om dit te doen. Een hek heeft vaak een duidelijke opening op een geschikte plek, vijanden verlaten bepaalde gebieden tijdens hun patrouilles, enzovoorts. Het negeren van deze overduidelijke aanwijzingen moet met extreme voorzichtigheid gebeuren, want dit werkt vaak averechts. Al schietend rechtstreeks op je doel afgaan is ook geen optie. Vijanden schieten je binnen enkele seconden neer, zowel met of zonder kogelvrijvest.

Het plannen van je acties en verkennen is van levensbelang om je moordopdrachten succesvol te voltooien. Gelukkig heb je hiervoor een kleine drone bij je die je helpt en vijanden met verschillende symbolen markeert. Hiermee zijn sluiperschutters en zwaarbewapende soldaten te scheiden van normale troepen, net zoals in Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands, alleen voelt het alsof je hier té veel op moet vertrouwen. Vrijwel alle vijandelijke locaties moeten vooraf op deze manier verkend worden en dat begint na een tijdje saai te worden.

Het sniping zelf is, gelukkig, waar de game in uitblinkt, vooral op hogere moeilijkheidsgraden. Zo toont het niveau boven de normale moeilijkheidsgraad de speler alleen de afstand en het effect van de wind op je kogel, de rest moet jezelf uitzoeken. Dit maakt een headshot met de lange afstandsschoten vele malen bevredigender, als je eenmaal je berekening correct hebt uitgevoerd. Een succesvol schot geeft je ook een 'bullet-cam', die je je schot laat zien, net als in de Sniper Elite-games (weliswaar hier zonder ontploffende organen).

Sniper Ghost Warrior 3

Tussen missies door kan je wapens kopen en aanpassen in een tijdelijke basis. Hier is ook ammunitie en uitrusting te verkrijgen en kun je je volgende missie accepteren. Er is hier niet iets dat er uitspringt en met name het 'crafting'-systeem voelt overbodig, aangezien we altijd meer dan genoeg geld hadden om dingen te kopen en nooit hulpmiddelen moesten zoeken om iets te craften.

De game heeft een behoorlijk indrukwekkend wapenarsenaal ter beschikking, van sniper rifles tot assault rifles, shotguns en zelfs pistolen. De meest belangrijke zijn natuurlijk de sniper rifles en deze zijn in combinatie te gebruiken met een pistool. Beide dienen altijd uitgerust te worden met een silencer, omdat vijanden je anders zonder pardon neerschieten. Assault rifles en shotguns zijn alleen handig binnen in gebouwen als de actie al volop bezig is.

Sniper Ghost Warrior 3

De game kent echter ook de nodige problemen. Naast het script, de personages en North's onvermogen om een trap op de klimmen zijn er nog genoeg kritiekpunten. De grootste is dat de game in zijn geheel oppervlakkig en afgezaagd aanvoelt. Het biedt vrijwel geen innovatieve elementen en de spelmechanismen en wapens hebben we al veel vaker gezien. Het is niet moeilijk om te raden waar de game zijn ideeën vandaan heeft geplukt, zelf de Season Pass bevat een boog. De gebruikelijke vijandelijke buitenposten en vestigen die spelers kunnen veroveren om het gebied voorgoed van vijanden te verlossen en om extra hulpmiddelen te verzamelen, is iets dat we keer op keer al hebben gedaan. De zijmissies bestaan alleen uit het omleggen van oorlogscriminelen of het redden van burgers. Om een of andere reden zitten er ook klimmissies in de game. Deze draaien om het beklimmen van een hoge berg, maar passen totaal niet bij de sfeer van de rest van de game.

Er zijn ook enkele vervelende bugs en designproblemen. We kwamen meerdere malen vast te zitten in de omgeving, waardoor we moesten herladen naar een eerder punt. Het ontbreken van een standaard save-optie (iets wat je verwacht van een moderne open-wereldgame) zorgde er voor dat dit veelvuldig gebeurde, waardoor we grote stukken van de game opnieuw moesten spelen. Alhoewel er niet heel veel laadschermen zijn, zijn diegene die er wel zijn behoorlijk lang. Als je bijvoorbeeld voor het eerste de game opstart kan je letterlijk even weg lopen en ondertussen een kopje koffie zetten.

Sniper Ghost Warrior 3

Sniper Ghost Warrior 3 brengt de reeks de open-wereld in, maar de doorsnee gameplay en omgevingen die dit oplevert weerhoudt ons er van om echt te kunnen genieten van de game. Het is geen slechte game, maar had zeker enkele originele ideeën kunnen gebruiken. Als je echter van shooters houdt waarbij je kan snipen, en je niet vies bent van de Far Cry-reeks, dan is er zeker een leuke ervaring te vinden in de titel van CI Games.

6 / 10
+
Sniping werkt uitstekend, open-wereld draagt bij aan de formule.