Syberia 3

Syberia 3

Het derde hoofdstuk van Benoît Sokal's adventurereeks is eindelijk verschenen.

Syberia 3

Het is meer dan dertien jaar geleden sinds Benoît Sokal's vervolg op Syberia, Syberia 2, werd uitgebracht en door point-and-click-fans van over de hele wereld werd gekoesterd. Fans hebben heel lang moeten wachten voor een opvolger, helemaal als je bedenkt dat het tweede deel eindigde met een cliffhanger. De lange wachtperiode heeft fans in twee kampen verdeeld. Aan de ene kant: degenen die met ieder jaar hun verwachtingen lieten groeien en dus een next-gen titel verwachten van het hoogste kaliber. Aan de andere kant zijn er degenen die tevreden zijn met een avontuur dat de nostalgische dorst lest, iets dat vergelijkbaar is met de twee voorgaande games. Het eerste kamp kan het beste Syberia 3 vermijden, want Benoît Sokal's nieuwe game zou evengoed in 2005 zijn uitgebracht. En dat is zowel iets positiefs als negatiefs.

Syberia 3

Syberia 3 begint na het afscheid van Hans Vogelsberg vanaf de terug van een mammoet en de dood van de tinnen man Oscar. Veel Syberia-fans vonden dat de tweede game veel vragen onbeantwoord liet en je zult de antwoorden op deze vragen niet in Syberia 3 vinden. Na een korte introducerende scène, die uitlegt dat hoofdpersonage Kate Walker van de dood gered is door Youkols, wordt je wakker in een ziekenhuisbed dat zich bevindt in iets dat lijkt eerder lijkt op een martelkamer dan op een plek om te genezen. Een van de Youkols die Walker heeft gered zit naast haar, vastgebonden in een rolstoel die rechtstreeks uit de film Hostel lijkt geplukt, met een onlangs geamputeerd been. Hij stelt zichzelf voor als Kurk, leider van zijn volk, en hij voelt zich gezien de omstandigheden verbazingwekkend goed. Kurk moet echter weer zo snel mogelijk terug naar zijn volk die zich in een naburig dorp bevinden. De eenbenige patiënt is immers de gekozen leider en zijn doel in het leven is om zijn volk en de sneeuwstruisvogels naar graasweiden te leiden.

De eerste opdracht voor de speler is om uit de kamer te geraken, een prothesis voor Kurk te vinden en naar de graslanden te trekken op een struisvogel. Helaas, maar voor niemand een verrassing, bevindt Walker zich niet in een doorsnee ziekenhuis. Het lijkt er op dat het Russische leger controle heeft genomen over de faciliteit en Kate Walker wordt al snel een doelwit.

Syberia 3

Een ding verschilt erg vergeleken met de voorgangers in Syberia 3 en dat is dat de game niet een standaard point-and-click-game is. Waar je Kate voorheen indirect bestuurde door te klikken waar ze heen moet lopen, wordt ze nu bestuurd door middel van de WASD-toetsen op het keyboard. Het duurt even om dit besturingssysteem onder de knie te krijgen, maar zelfs daarna voelt het stijf aan. Omdat de camera vaste standpunten heeft en hier constant tussen wisselt is het soms lastig om Kate te besturen. Het helpt ook om de game met een controller te spelen en het toetsenbord voor wat het is te verlaten. Naast het besturen van je personage kan je natuurlijk interactie hebben met voorwerpen en dit werkt gelukkig wel heel simpel.

Syberia 3

Het verhaal is interessant genoeg om je betrokken te laten voelen en de verschillende puzzels zijn heerlijk nostalgisch en uitdagend. Er zijn echter ook enkele problemen daarbij. Om te beginnen zijn er lang niet genoeg puzzels. Dit wordt vooral duidelijk naarmate je verder geraakt in de game. Het grootste gedeelte van de tijd spendeer je met het zoeken naar verschillende onderdelen van de puzzels en niet het oplossen van de puzzels zelf. Dit is frustrerend, vooral omdat de spelomgevingen veel te 'open' zijn en te nadruk lijkt de liggen op het vinden van voorwerpen. Het is ook heel makkelijk om dingen over het hoofd te zien die wel vereist zijn om verder te komen.

Erger is dat je soms eerst met een specifiek persoon, of meerdere malen met iemand, moet praten voordat je met iets met sleutelvoorwerpen kan doen. Zo kan je recht voor een voorwerp staan, maar er niets mee kunnen doen totdat je met de juiste persoon hebt gesproken. Het gebeurde veel te vaak dat we op zoek waren naar een voorwerp en pas uren later het konden gebruiken, omdat we per ongeluk de optie voor interactie vrij hadden gespeeld met een onbeduidend gesprek.

Syberia 3

Syberia 3 is bij lange na een technisch meesterwerk: de graphics zijn weinig indrukwekkend en de voice-acting klinkt ongelofelijk gedwongen. Gelukkig kom je wel terecht in een reeks diverse omgevingen, los je enkele toffe puzzels op en beleef je een spannend verhaal dat bijgestaan wordt door de fantastische soundtrack van Inon Zur. Het is duidelijk dat Syberia 3 een game is die de dorst moet lessen van old-school avonturiers en we denken dat veel fans ook zullen genieten van dit derde deel in de reeks. Al moet daar soms wel de achterhaalde presentatie op de koop worden toegenomen. Degenen die hopen op een up-to-date groots vervolg zullen teleurgesteld achterblijven.

Syberia 3
6 / 10
+