Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

De derde Fire Emblem-game voor de 3DS is een opgepoetste versie van een game uit 1992. Het doen herleven van een klassieker heeft zijn voordelen, maar overduidelijk ook zijn nadelen...

Fire Emblem-fans hebben veel om naar uit te kijken deze dagen. Vorig jaar kregen ze al een Fire Emblem-game die praktisch bestond uit drie games in één en dit jaar kunnen fans aan de slag met een mobiele game, een Dynasty Warriors-kloon en een heruitgave van een van de oudste games uit de franchise. De vraag betreffende die laatste titel, die nu beschikbaar is ok de Nintendo 3DS onder de naam Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, is of de animéfantasie uit begin jaren '90 nog over enige entertainmentwaarde beschikt.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia is een volledige remake van Fire Emblem Gaiden uit 1992, de tweede game in de reeks. Net als andere Fire Emblem-games uit die tijd verscheen Fire Emble Gaiden alleen in Japan en net als veel andere bekende vervolgen voor de Famicon/NES, zoals Zelda II en Castlevania II, nam de game enkele onorthodoxe stappen om zichzelf te vinden. Met de nieuwe 3DS-versie krijgt de game eindelijk een revisie en internationale release, wat de 3DS het eerste platform maakt sinds de Game Boy Advance met drie Fire Emblem-games.

Als je nog nooit een Fire Emblem-game hebt gespeeld is er niets dat je tegenhoudt om Fire Emblem Echoes je introductie van de franchise te laten zijn. Fire Emblem is een tactische role-playingreeks waar je troepen moet verplaatsen op een grid, ondertussen verzamelen je soldaten ervaringspunten, hogere levels en kunnen ze geüpgraded worden tot meer geavanceerde classes. Elke soldaat heeft zijn sterke en zwakke punten, en een unieke persoonlijkheid. Daardoor doet het soms zeer als deze voor altijd verloren gaan op het slagveld in de onvergefelijke klassieke Fire Emblem-modus. Als dit te lastig klinkt dat heeft Fire Embem Echoes ook een Casual-modus waarin soldaten alleen te rest van een gevecht niet te gebruiken zijn, afgezien daarvan blijft het winnen van een Fire Emblem-gevecht zonder het verliezen van een enkele soldaat een triomfantelijk moment.

Fire Emblem Echoes: Shadows of ValentiaFire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Als dit je eerste Fire Emblem-game is wil je misschien eerst wat tijd doorbrengen met het leren van de kernmechanismen in de hints en tips-sectie, want er zijn vrijwel geen in-game tutorials in Fire Emblem Echoes. Een klein beetje schrikwekkend, maar het voordeel is dat je direct aan de bak kan.

Een onvermijdelijk risico met het uitbrengen van meerdere games in een franchise op hetzelfde platform is dat de formule snel oudbakken kan worden of dat de game te veel op elkaar lijken. Met deze gedachte is de keuze voor een remake van de oude Fire Emblem Gaiden een strategisch. De game blinkt uit ten opzichte van de andere games in de reeks, en ondanks dat veel van de gamemechanismen later onderdeel zijn geworden van de kenmerkende gameplay in de reeks, is er nog steeds genoeg uniekheid over in Fire Emblem Echoes om het te laten opvallen tussen zowel Fire Emblem: Awakening en Fire Emblem Fates.

Jammer genoeg zijn veel van de nieuwe elementen die in Fire Emblem: Awakening en Fire Emblem Fates werden geïntroduceerd weggelaten in Fire Emblem Echoes. Intelligent Systems lijkt een remake te hebben gemaakt die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijk gameplaymechanismen blijft als mogelijk en dit bekent dat nieuwere strategische opties, zoals het plaatsen van twee eenheden op dezelfde positie op het slagveld of dat twee soldaten die naast elkaar staan elkaar steunen tijdens gevechten, zijn weggelaten in Fire Emblem Echoes. Als je gewend bent geraakt aan deze dan moet je jezelf opnieuw instellen naar een oudere Fire Emblem-mentaliteit. Daar bovenop zijn simpele mechanismen, zoals het transporteren van andere eenheden, ook verdwenen en ondanks dat Fire Emblem tactisch diepgaand is, voelt het missen van deze opties een stap terug voor de reeks, vooral na twee briljante voorgangers op hetzelfde platform.

Andere klassieke Fire Emblem-mechanismen zijn ook verwijderd of ingeperkt. De meest controversiële daarvan is het wapendriehoeksysteem, dat nu volledig is verdwenen. Dit systeem uit de meeste Fire Emblem-games is een soort steen-papier-schaar waarbij een bepaald wapensoort het andere verslaat, maar Fire Emblem Echoes heeft hier volledig afgescheid van genomen, waardoor ook veel tactische diepgang verloren gaat. Een ander element dat ingeperkt is zijn de relaties tussen personages tussen de gevechten door. Weliswaar voelde dit soms over-de-top, soms bijna als een waifu-simulator, in de vorige twee games, maar persoonlijk vonden we de verhoogde focus op dit element in de reeks leuk en vermakelijk. Fire Emblem Echoes gooit dit element niet helemaal over de boeg, maar het is dusdanig ingetogen dat het lijkt op die in oudere Fire Emblem-games.