Friday the 13th: The Game

Friday the 13th: The Game

Het is de 13e, het is vrijdag en er staat iets slechts te gebeuren.

• Berichten: Anders Fisher

Fans van het slasherfilms hebben gretig gewacht op de game gebaseerd op een van de meest iconische filmfranchises: Friday the 13th. Dit is een project dat met liefde is gevuld: geproduceerd door de originele regisseur van de eerste film en met een soundtrack van de originele componist, evenals crowdfundinggeld van fans van over de hele wereld. Is het ook een game die de gigantische bijna cultachtige aandacht verdient?

Op zijn eigen manier is dit een ongelofelijk simpele game die wat we leuk vinden aan Friday the 13th heeft omgezet in een 'ziekelijk' vermakelijke multiplayergame. Deze draait om Jason Voorhees die probeert zoveel mogelijk bange kampbegeleiders te vermoorden bij Crystal Lake. Een speler moet een bloedbad aanrichten als de ultieme sadist, terwijl de andere 1-7 spelers meer masochistische rollen aannemen van hulpeloze tieners. Er is ook een singleplayermodus gepland voor deze zomer, maar op dit moment is er alleen een asymmetrische multiplayermodus voor handen. Gelukkig is die is erg boeiend.

Maar wacht even, was Jason niet veel te 'overpowered'? Ja, en daar wordt hier geen uitzondering op gemaakt: hij is bijna onmogelijk om dood te maken. De game draait daarom meer om het overleven van de nacht, door te vluchten of lang genoeg in leven te blijven gedurende de (ongeveer) 20 minuten. Dit levert geen overwinningsscherm op, maar je wordt in plaats daarvan beloond voor het overleven en krijgt ervaringspunten (xp) gebaseerd op een variatie aan factoren. Als Jason, krijg je meestal meer xp, de game telt het aantal moorden en hoe creatief je je slachtoffers om het leven hebt gebracht. Deze aanpak laat de game meer aanvoelen als een speeltuin dan daadwerkelijk als een competitieve game.

Friday the 13th: The Game

Jason, zoals eerder gezegd, is enorm sterk en het is een slecht idee om hem te proberen te vermoorden, omdat dit een ingewikkelde tactiek vereist. Hiervoor moet onder andere een vrouwelijke leidster de oude trui van Jason's moeder dragen, wat Jason emotioneel maakt. Je hebt daarnaast ook Tommy Jarvis nodig, een sterkere kampleider en als je hem inschakelt bestuurt een dode of gevluchte speler hem. Zelfs dan, is het erg lastig om Jason te doodden.

Wat is dan de slimste tactiek om een nacht met Jason Voorhees op je hielen te overleven? Het meest voor de hand liggende plan is om te zoeken naar gas, sleutels en een batterij voor een van de twee auto's die verspreid zijn over de kaart. Eén auto heeft ruimte voor twee passagiers en de andere voor vier personen, daarom vereist ook deze aanpak enige coördinatie als je niet achtergelaten wilt worden door je vrienden.

Zelfs als je de auto opgestart krijgt en iedereen zich op de juiste positie bevindt kan Jason je nog tegenhouden. Als hij bijvoorbeeld voor de auto opduikt kan hij deze raken, waardoor de auto tijdelijk stopt totdat je deze weer aan de praat krijgt. Ondertussen heeft hij je waarschijnlijk al uit de auto gesleept. Het maakt het opstarten van de auto extra spannend, omdat je op het punt staat om te ontspannen, maar Jason je ook nog te pakken kan krijgen en de game zo te winnen. Hierom kan het ontsnappen per boot een beter idee zijn, omdat Jason je moeilijker kan bereiken en het navigeren naar het einde van de kaart ook makkelijker is.

Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game

De gamemechanismen bestaan uit veel meer dan dit kat-en-muisspel. Als kampleider moet je rekening houden met je uithoudingsvermogen, angst, geluid, enzovoorts. Er zijn daarom ook tien verschillende personages om uit te kiezen, ieder met verschillende statistieken. Sommige hebben bijvoorbeeld betere vechtvaardigheden, terwijl andere snel iets kunnen repareren of misschien beter zijn in sluipen. Er zijn tevens verschillende variaties van de kampleiders of Jason vrijspelen bij hogere levels. Ook krijg je punten die je kan verbruiken voor 'perks' die speciale voordelen bieden, echter vaak ook tegen een prijs. Als je bijvoorbeeld beter wilt zijn in het vermijden van vallen, gaat dat ten koste van je snelheid.

Als begeleider ben je nooit erg sterk en dit draagt bij een de beklemmende sfeer. Als kleine Jenny Myers de deur sluit en Jason's karakteristieke "chi-chi-chi-ha-ha-ha" geluid het trommelvlies treft, is het niet alleen het angst-level van het personage dat stijgt. De game slaagt er erg goed in om je je kwetsbaar en bang te laten voelen; je kan wegrennen en je verstoppen, maar het is vaak niet genoeg om te ontsnappen aan de dood.

Het meest vervelende in Friday the 13th: The Game is waarschijnlijk het vroege doodgaan. Als je niet een van de laatste overlevenden in een potje bent, kan je de server verlaten en 800 xp mislopen of de verschillende spelers bekijken die nog leven terwijl je met andere dode spelers kan chatten. Als een van de andere spelers Tommy Jarvis oproept kun je geluk hebben en als hem spelen, maar dit is nooit zeker. Alhoewel het een vrij leuke game is om naar te kijken, kozen wij er vaak voor om de xp te laten voor wat het is en een nieuw potje te beginnen.

Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game
Friday the 13th: The Game