Rime

Rime

Tequila Works' Rime is eindelijk hier.

"Wat ben je aan het spelen? Ico?", "Is dat Shadow of the Colossus Remastered?", "Is dat een vreemde Journey-kloon?". De veronderstellingen waren veelvuldig en de mensen die het vragen onthutst als ik zeg dat ik Rime speel. En ik begrijp heel goed waarom. Rime heeft geen moeite met het lopen in de schoenen van enkele van grootheden uit het genre. Het tempo is traag, de muziek geheimzinnig en betoverend en het eiland is gevuld met geheimen. Rime neemt echter geen genoegen met alleen het opvullen van deze schoenen, maar is ook trots dat het deze verwachtingen overschrijdt. Rime wilt dan ook in de eerste plaats iets speciaals zijn. Het wilt je innigste gevoelens bespelen en dagen na het voltooien in je hoofd blijven rondspoken. Op veel manieren slaagt het daar precies is, maar een veel opgeblazen en melodramatische derde acte belet het zich te kunnen scharen onder de giganten.

Als een hedendaagse Crash Bandicoot spoelt het hoofdpersonage in Rime aan op het strand en wordt wakker. Hij staat op en klopt het natte zand van zijn kleren. Maar waar Crash hierna begint rond te draaien, plezier maakt en niet zoveel aantrekt van de omgeving (afgezien van rollende stenen) verlaat ons hoofdpersonage het strand stapvoets terwijl hij nieuwsgierig zijn nieuwe wereld bekijkt. De game vertelt niet waar je heen moet gaan en vertrouwt op je gezonde verstand. Dit leidt je naar het midden van het eiland. En zo begin je aan je avontuur. Slechts enkele minuten gaan voorbij als je in de verte een glimp opvangt van een gigantische toren, te vergelijken met de mysterieuze berg in Journey. Dit wordt direct herkend als je doel, want als het iets is waar spelers door aangetrokken worden is het een uitkijkpunt. Nu moeten we er alleen nog achter komen hoe we daar moeten komen.

Rime

Het eiland is groot zonder ooit onhandelbaar te zijn. Op papier zou het lastig zijn om door dit terrein te navigeren en te weten wat de juiste keuze is, maar ontwikkelaar Tequila Works is ons een stap voor en introduceert al heel vroeg in de game een klein vosachtig wezen die je meer dan eens de juiste richting op gids. Hij is niet heel groot, maar vaak hoor je een hoopgevend geblaf en dat wordt gebruikt als een waar geluidskompas. Dit zorgde bij ons uiteindelijk voor een ambivalente relatie met het beestje; het was fijn als deze verscheen om ons in de juiste richting te wijzen; maar als het direct voor je staat en aan een stuk door blijft blaffen wordt dit al snel irritant, zeker gezien de stilte en rust die het eiland biedt. Het hoofdpersonage lijkt te houden van de onschuldige gids, maar als speler delen we die gevoelens niet.

En hier, al vrij vroeg, stuiten we op de grote problemen van Rime: emoties. De games die we met Rime vergeleken in eerste alinea weten hoe ze een emotionele reactie bij de speler moeten oproepen. Ico is uitstekend voorbeeld van minimalisme en vraagt je om de hand van Yorda stevig vast te pakken en haar te begeleiden. Journey is minimalistisch en gebruikt de beperkingen van taal en communicatie terwijl je de berg steeds verder bestijgt met een naamloze bondgenoot. Shadow of the Colossus is obscuur en raadselachtig met zijn uitgestrekte lege omgevingen.

Rime poogt deze minimalistische aanpak te behalen met zijn verhaalvertelling en design, maar tegen het eind komt dit zo geforceerd over dat het einde onbedoeld iets te grappig wordt. Hoe vaak ben jij op je knieën gevallen toen je boos was om naar de hemel te schreeuwen door de oneerlijke situatie dat het lot je heeft toebedeeld? Nog nooit toch? Dat is omdat mensen niet reageren zoals in Hollywood-films en Rime gebruikt deze opgeblazen versie van menselijke emotie dusdanig dat het uiteindelijk ongepast voelt.

RimeRime
RimeRime
Rime