The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Voor terugkerende spelers is er veel te doen, maar is Morrowind ook een goed beginpunt voor nieuwkomers?

• Berichten: Kieran Harris

Beschouwd als een echte mijlpaal in het genre: de derde game in de Elder Scrolls-reeks bracht de franchise naar de thuisconsoles en hielp mee aan de revolutie van het fantasy rpg-genre. Vijftien jaar na de release biedt Zenimax Online Studios spelers te kans om terug te keren naar het geliefde land van Vvardenfell, dit keer in het volgende hoofdstuk van The Elder Scrolls Online. De Morrowind-uitbreiding biedt een overvloed aan nieuwe content, waaronder een nieuwe PvP-modus, een nieuwe Warder-class en de grootste nieuwe verkenbare regio sinds de release van de mmorpg in 2014.

Op je zeereis naar de kust van Vvardenfell wordt je schip uiteen getrokken door de golven en wordt je wakker achter tralies, gevangen door slavendrijvers. Al snel maak je kennis met Nary Virian, een bekwame huurmoordenaar, die je de basis van vechten leert en een plan beraamt om jouw en je medeslaven te bevrijden. De 'tutorial' richt zich op jouw ontsnapping, introduceert je aan de basis van 'inventory' management, vechten en questdoelen. Het geeft je ook een duidelijk doel om je voor in te spannen. Nadat je kapitein Svadstar hebt afgehandeld en het schip naar de bodem van de zee hebt laten zinken, ben je vrij om Vvardenfall op je eigen tempo te verkennen: kerkers te ontdekken, je bij gildes voegen en dieper in de rijke spelwereld duiken.

De uitbreiding speelt zich ruwweg 700 jaar voor The Elder Scrolls III af, lang voor de vulkanische as neerdaalt op de landen van Vvardenfell. De hoofdquestlijn betrekt het helpen van Lord Vivec, een van de drie goden van het land, die door een mysterieuze ziekte zijn krachten is verloren. Tegelijkertijd moet je voorkomen dat Barr Dau, een gigantische asteroïde op de wereld neerstort. Zonder teveel details te verklappen: het verhaal roept een bepaalde nieuwsgierigheid op en er is een bewonderenswaardig aantal details toegevoegd via optionele dialogen met de personages. Voice-acting, vooral van enkele minder belangrijke npc's, voelt soms wat oppervlakkig, maar de dialoog is consequent goed geschreven.

The Elder Scrolls Online: MorrowindThe Elder Scrolls Online: Morrowind

Vvardenfell is de grootste regio die aan TESO wordt toegevoegd en diens persoonlijkheid komt op schitterende wijze naar voren met zijn met paddenstoel bedekte vlakten, mystieke dierenrijk en gesmolten ruïnes. De wereldkaart voelt alsof het direct uit het originele Morrowind is getrokken en terugkerende veteranen zullen zich volledig thuis voelen ongeacht het verschil van enkele eeuwen. Er zijn echter wel enkele duidelijke veranderingen: de Red Mountain moet nog tot uitbarsting komen gebieden van Vivic City zijn nog in opbouw. Zelfs voor spelers die niet dezelfde nostalgische vlaag voelen biedt de uitbreiding genoeg vermaak en een perfecte introductie van Vvardenfell; zonder de onhandige gevechten en lappen tekst die het origineel plaagden.