The Golf Club 2

The Golf Club 2

HB Studios' golfsimulatie is terug voor nog een ronde, maar slaat het deze keer wel een hole-in-one?

We volgen de golfsport al meer dan tien jaar: eerst als toeschouwers en inmiddels zelfs als spelers. We weten dus wel het een en ander van de sport. Twee jaar geleden gaf HB Studios ons een virtuele golfervaring met The Golf Club. Hierbij waren je skills een stuk belangrijker dan hoe duur je golfschoenen of clubs waren, zoals het hoort in een golfspel. Het langverwachte vervolg is hier en geeft ons precies waar we op hoopten.

The Golf Club 2 heeft wederom geen authentieke clubs, handschoenen of spelers. Het materiaal is redelijk standaard en de spelers zijn fictief. Toch is de mogelijkheid om de naam en het land van iedereen in de verbeterde carrièremodus aan te passen een welkome toevoeging.

Die carrièremodus heeft een behoorlijke opknapbeurt gehad. In het origineel werden een aantal maanden na release seizoenen toegevoegd. Voorheen was de game vooral gebaseerd op online gameplay en golfbanen die door gebruikers werden ontworpen. Dit jaar zijn er al meteen seizoenen en kun je je eigen golfclub maken en zelfs je eigen clubhuis verbeteren, wat weer toegang tot meer evenementen oplevert. Dit alles zonder enige vorm van microtransacties: speel de game om de upgrades te ontvangen.

The Golf Club 2

Mocht je de in-game seizoenen beu zijn gespeeld, dan kun je ze zelf samenstellen, ook met de banen die door andere spelers gemaakt zijn. Daar zijn er gelukkig genoeg van en de baanontwerper heeft ook een flinke facelift gehad, waardoor hij gebruiksvriendelijker is. Het is gemakkelijk om banen uit het origineel te importeren en te editen en daarbij is een nieuwe baan ontwerpen ook simpeler gemaakt. Tevens is het nu mogelijk om toeschouwers op de banen te plaatsen, wat voor meer sfeer zorgt. Eigenlijk kun je allerlei objecten overal op de baan plaatsen. Een boom midden op de baan? Geen probleem! Dat voorbeeld levert waarschijnlijk geen goede recensies voor je baan op, maar soms is het gewoon beter om plezier te hebben en lekker creatief bezig te zijn.

Naast het maken van je eigen golfclub is het nu ook mogelijk om met je vrienden online een club samen te stellen. In plaats van een vaste tijd kun je zelf kiezen wanneer je een online seizoen aangaat, waardoor niet alle spelers tegelijk klaar moeten zitten. Je kunt daarnaast een logo ontwerpen, de kleuren bepalen en restricties voor de handicap bepalen. Wil je een elite club met goede spelers, dan zorg je ervoor dat de club alleen toegankelijk is voor spelers met een positieve handicap. Je kunt zelfs een virtueel bedrag voor het lidmaatschap vragen en het verdiende geld gaat direct naar de club zelf, wat vervolgens gebruikt kan worden voor het upgraden van het clubhuis.

The Golf Club 2The Golf Club 2

Dat is natuurlijk niet de enige manier om geld te verdienen. Zo zijn er voor elke baan extra uitdagingen. Door tijdens het spelen die uitdagingen te halen, verdien je bonussen. Dit geld is naast het verbeteren van je club ook handig voor jezelf. Zo kun je je eigen kledingkast aanvullen met kleding en assecoires. Een béétje fatsoenlijk eruit zien is ook wat waard, toch?

De gameplay van The Golf Club 2 lijkt op het eerste gezicht gelijk aan het origineel, maar er zijn wel degelijk wat verbeteringen doorgevoerd. De golfbal gedraagt zich nog natuurlijker en dat is vooral duidelijk wanneer het door ruw terrein rolt. In het origineel zou de bal dan bijna meteen tot stilstand komen, maar hier stuitert hij nog een aantal keer voordat hij in diep gras of zand komt te liggen, net zoals in het echt. Je kunt nu ook nog preciezer de snelheid en hardheid van je slag bepalen, waardoor het gemakkelijker is om de bal langs obstakels te slaan.

The Golf Club 2The Golf Club 2The Golf Club 2

Begrijp ons niet verkeerd: het maakt van The Golf Club 2 nog geen makkelijke game. Het spel laat je echt voelen hoe moeilijk het is om te golfen, net zoals in het echt. In het origineel kon je jezelf redelijk redden met een simpel schot, maar hier moet je echt preciezer te werk gaan om de juiste kracht te zetten. Het enige wat echt één op één is overgenomen uit het origineel, is het putten. Terecht: je hebt er niets aan iets te veranderen wat al goed werkte.

We beleven uren aan plezier aan The Golf Club 2 en als je enthousiast bent over de sport dan ga je deze game geweldig vinden. Dat betekent niet dat dit niets voor je is als je een virtuele golfer bent, maar je hebt wel wat basiskennis nodig over de sport om het onderste uit de kan te halen. Net zoals met het origineel het geval was, moet je hier wat uren in steken om beter te worden. Je kunt je weg niet naar de top kopen met nieuwe clubs of ervaringspunten. Gelukkig maar!

The Golf Club 2The Golf Club 2The Golf Club 2The Golf Club 2
9 / 10
+