Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Oud wordt weer nieuw wanneer Square Enix één van de beste Final Fantasy-games ooit van een remaster voorziet.

• Berichten: Graham Bellars

Tegen het einde van de levensloop van de PlayStation 2 bracht Square Enix Final Fantasy XII uit, een game die de technische mogelijkheden van de console tot het uiterste dreef. Zelfs toen de PS3 een paar maanden later uitkwam daalde de verkoop van de game niet. FFXII is een van de bestverkochte PlayStation 2-games. Vorig jaar verwelkomde FFXV al veel nieuwe spelers in de wereld van Final Fantasy. Een prima tijd voor deze nieuwkomers om te ontdekken wat ze al die jaren gemist hebben.

Nu FFX en het vervolg al opnieuw zijn uitgebracht en SE ondertussen werkd aan een uitgebreide remake van FFVII, is dit het ideale moment voor nieuwe spelers om de beste Final Fantasy-games uit te proberen. Daar hoort Final Fantasy XII zeker bij. De game werd toen het begin 2007 in Europa verscheen al geprezen, al waren er wel wat klachten over het vechtsysteem dat van turn-based naar 'actieve gevechten' werd veranderd. Daarnaast werd de gebruikelijke skilltree veranderd naar een ingewikkeld schaakbord, waardoor sommige spelers van mening waren dat de game te ver van zijn voorourders was verwijderd.

Square Enix trok zich er niets van aan. Een jaar later verscheen in Japan een nieuwe versie van FFXII genaamd International Zodiac Job System, waarin de borden voor skills-update naar twaalf stuks werden getild, één voor elk sterrenbeeld. Ook werden de mogelijkheid om gastpersonages te besturen en een Trial-modus met honderd baasgevechten toegevoegd. Het westen ontving deze versie nooit, maar de update zit netjes verwerkt in het nieuwe Final Fantasy XII: The Zodiac Age.

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeFinal Fantasy XII: The Zodiac Age

Het verhaal van de game vindt plaats in Ivalice, een wereld gevuld met magie en luchtschepen. De aarde is tot de nok toe gevuld met Magicite, een steensoort dat magie mogelijk maakt en voertuigen voortbeweegt. Kleine landjes in Ivalice hebben moeite met hun hoofd boven water houden door de allesvernietigende oorlog tussen de Archadian en Rozarrian koninkrijken. Daar vinden we Dalmasca, een kleine soevereine staat waar onze held Vaan woont. Vaan is een wees die op straat leeft en droomt van een leven als luchtpiraat. Hij ontmoet samen met zijn beste vriendin Penelo de piraat Balthier en zijn collega Fran, een soort mix tussen een mens en een konijn. Deze onwaarschijnlijke groep gaat op reis om princess Ashe en Dalmasca te redden.

Het verhaal kent enige parallellen met Star Wars, maar van jatwerk is hier geen sprake. Het is eerder tekenend voor hoe sterk de klassieke verhaalvertelling is. Zo gebruikte Star Wars Akira Kurosawa's Hidden Fortress ter inspiratie. We willen niet teveel van het narratief verklappen voor mensen die de game nog nooit hebben gespeeld, maar het verhaal houdt je constant geboeid gedurende de vele uren gameplay.

Ivalice is nagenoeg een open wereld, niet zoals FFXV, maar eerder een grote collectie minimaps die via passages aan elkaar vastzitten. In de game staan overal blauwe savekristallen om je progressie op te slaan en je leven en magie mee op te vullen. Het reizen van map naar map kost wat laadtijd, maar deze zijn vergeleken met de PS2-versie van de game erg kort, maar een paar seconden. Via oranje save-kristallen kan er gewarpt worden naar een eerder bezochte plek, al zijn er daar maar één per regio van. Wanneer je de gebieden te voet verkent, zie je alle actieve leden van je team. Ook zijn er geen random encounters meer: vijanden zie je voor een gevecht op het beeldscherm.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age