logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Serial Cleaner

Serial Cleaner

We ruimen een hoop bloedspetters op in deze unieke nieuwe stealthgame.

Hotline Miami kwam in 2012 uit en bracht ons een hoop lijken en bloed in een jaren '80-wereld vol met dierenmaskers en vage muziek. Mensen staan er echter nooit bij stil wie al die troep na de zoveelste moordsessie opruimt. Serial Cleaner is eigenlijk precies wat er ná een level in Hotline Miami gebeurt: de schoonmaakdienst komt langs.

Serial Cleaner speelt zich af in de jaren '70 en draait om Bobby, een kerel van boven de dertig die nog bij zijn moeder woont. Hij is een 'professionele schoonmaker', maar eigenlijk doet die omschrijving zijn werk tekort. Hij wordt regelmatig gebeld door mysterieuze klanten, waaronder een handlanger van de 'Echo Killer'. Hij ontmoet zijn klanten nooit, maar terwijl je hun plaats delicten schoonmaakt, leer je meer over hun manier van moorden.

De game straalt meteen een sfeertje uit die aan Hotline Miami doet denken. De ringende telefoon aan het begin van elk level die je vertelt waar je heen moet, de auto waarmee je naar het plaats delict rijdt en de patrouilles die de politie op het plaats delict loopt die je moet zien te vermijden: alles doet denken aan Hotline Miami, maar in plaats van een geweer ben je nu uitgerust met een stofzuiger en lijkzak.

Serial Cleaner

De stofzuiger is een van de problemen die we hebben met de game: het idee is dat je stealth toepast om stiekem de politie te vermijden en plaats delicten schoonmaakt van bewijsmateriaal, bloed en lijken. Daarbij speelt geluid een grote rol: al het geluid dat je maakt, waaronder voetstappen, kan genoeg zijn om de politie van je aanwezigheid te verwittigen. Als een politieagent in de buurt is en je maakt geluid, dan heeft deze je al snel door. Een stofzuiger is dus een vreemde stijlbreuk. Een dweil had misschien logischer geweest.

De actie wordt vrij repetitief na een paas missies. Nieuwe opties, zoals het maken van shortcuts en met geluid bewakers afleiden, worden wel gedurende de game geïntroduceerd, maar het spelprincipe blijft gedurende het hele spel hetzelfde: zorg dat de lichamen verdwijnen, verzamel het bewijsmateriaal en werk het bloed weg terwijl je niet ontdekt wordt. Je kunt ten alle tijden precies zien hoe ver de visie van bewakers reikt, waarbij sommige agenten op dezelfde plek blijven staan en anderen rondlopen. Gedurende de game worden er ook verschillende soorten agenten geïntroduceerd, zoals een agent die op zijn fluitje blaast en zo al zijn collega's verwittigt, en een agent die geheel in het zwart gekleed is en sneller rondloopt.

Wat vooral opvalt is hoe slecht de bewakers zijn in jou vinden als je een verstopplek hebt gevonden. Je kunt wanneer ze je achtervolgen letterlijk in de bosjes of in een vuilnisbak springen en ze hebben niets door. Agenten blijven dan een tijdje verward staan en gaan weer terug naar hun plek zonder dat ze er nog verder over nadenken. De AI is zonder twijfel het slechtst uitgewerkte element in Serial Cleaner.

Serial Cleaner

De grafische stijl is wel weer erg passend en bovenal uniek. Bobby heeft verschillende leuke outfits en het bloed op de vloer oogt erg stijlvol. Het enige probleem is dat het niet in elk level duidelijk is waar de muren precies staan. Dankzij verschillende texturen en kleuren valt het overzicht soms weg, waardoor er soms bijvoorbeeld een agent recht door een gebied loopt waarvan je dacht dat het niet mogelijk was.

Serial Cleaner neemt zichzelf niet al te serieus. Elke keer wanneer Bobby een lijk wegwerkt of bewijsmateriaal oppakt, gooit hij er wel een one-liner uit. Ook de interactie met zijn moeder vlak voor elke missie zorgt voor wat humor in een verder behoorlijk morbide game. Sowieso is Bobby's moeder het leukste personage in de game. Ze bakt lekkernijen, nodigt hem uit voor een potje bridge en stuurt zelfs de gure mannen weg waar Bobby nog geld aan verschuldigd is, aangezien ze geen idee heeft wat haar zoon echt in het dagelijks leven doet.

In de levels kunnen nieuwe outfits worden gevonden, alsmede filmrollen die bonuslevels en extra contracten vrijspelen. Deze bonuslevels zijn gebaseerd op beroemde films, waaronder Alien, Star Wars en A Clockwork Orange. Vooral de missie gebaseerd op Pulp Fiction is toepasselijk, aangezien je in de game in feite de rol van Winston Wolfe speelt. Sommige levens zijn ook gebaseerd op echte moorden, al herkenden we die gezien onze beperkte kennis over deze zaken niet. Daarbij volgt de game de tijd van de echte wereld. Speel je de game 's nachts, dan is het ook nacht in Serial Cleaner. Voetstappen zouden 's nachts luider moeten zijn, al merkten we daar in de praktijk vrij weinig van.

Serial Cleaner

Serial Cleaner is niet bepaald een lange game. Na 25 contracten, inclusief de bonuslevels, heb je het einde van de game bereikt. Er zijn een aantal modifiers voor de gameplay die je voor elk contract kunt inzetten. Zo kun je instellen dat je niet aangegeven wordt wat het gezichtsveld van vijanden is, of alle verstopplekken verwijderen. Ook is er een hogere moeilijkheidsgraad die spelers kan motiveren om de missies nog eens te doorlopen. De slechte AI en het gebrek aan variatie tussen levels gooit echter roet in het eten. De game is zeker uniek in het genre, maar tegelijkertijd heb je het concept vrij snel gezien. Er is meer variatie nodig om spelers langer geboeid te houden. Misschien in een vervolg?

6 / 10
      +
      Mooie graphics, levels die gebaseerd zijn op films, interessante gameplay.