Pyre

Pyre

Verbannen uit de maatschappij gaat een bende van nieuwe helden te strijd aan in Downside om hun vrijheid terug te krijgen.

We hebben het al eerder gezegd, maar het verdient om nog eens gezegd te worden. Er is iets speciaals aan de titels die SuperGiant Games uitbrengt. Het gaat niet alleen om uitblinkende schoonheid, dit is een studio die nooit tevreden lijkt om vooraf bewandelde grond opnieuw te betreden - ten goede of ten kwade. Dat heeft grotendeels een positieve uitkomst, natuurlijk. Dit geldt zeker voor Pyre, de derde game van de studio die Bastion en Transistor opvolgt.

Pyre speelt zich af in de Downside, een ellendige wereld waar bannelingen wonen nadat ze uit de maatschappij zijn gegooid. Dit is waar de speler zijn intrede maakt, waar hij gevonden wordt door een groep landlopers. Het blijkt dat je een speciaal boek kan lezen en zo deze mede bannelingen kan helpen ceremonies uit te voeren met als doel op een dag hun plek terug te winnen in de maatschappij.

De ceremonies vormen de basis van Pyre. Deze laten twee teams van drie bannelingen proberen om de brandstapel ('pyre') van de tegenstander te doven middels een Orb. Het lijkt een beetje op een potje basketbal van drie-tegen-drie. Iedere pyre begint met 100 punten en verschillende bannelingen doen verschillende hoeveelheden aan schade, afhankelijk van hun 'glory stat' als ze scoren. Een van de sleutelelementen hier is dat slechts één personage beweegt in een team (bestuurd door de speler), als je de Orb niet hebt, heb je een 'auru' om je heen waarmee je spelers van het andere team tijdelijk uit het veld kan sturen door ze te raken. Als je de bal niet hebt kunnen de meeste spelers hun aura afvuren op spelers die de bal vasthouden. Elk van de personages heeft hier echter verschillende varianten op, waardoor er veel variatie is en tactieken zijn om te gebruiken.

PyrePyre

De game draait veel om het vinden van een opening door spelers van het veld te sturen, zodat een van jouw spelers de Orb naar de pyre kan brengen. Door dit te doen wordt deze speler uitgesloten van de volgende ronde (dus ben je in het nadeel met 2 tegen 3). Je kan de Orb ook in de pyre gooien, iets dat enige vaardigheid vereist, maar door je worp langer op te laden kan je ook meer schade doen, waardoor het wellicht een poging waard is. Het is een beetje als het gooien van drie punten om weer in te lopen. Het is snel en kan soms behoorlijke verwarrend zijn, maar het werkt en is een erg vernieuwende manier om de gebruikelijke sleur van een actie-rpg te doorbreken.

Het is in principe als ieder ander sportseizoen: de teams spelen tegen elkaar en aan het einde van het seizoen (omdat je team speciaal is en je altijd de finale speelt, wat er ook gebeurt) neem je het op tegen het team met het beste resultaat in een bevrijdingsceremonie. Het winnende team mag een gelukkige speler terug sturen naar de maatschappij.

Gezien de arenasport-opzet van de ceremonies zou je denken dat deze voornamelijk zijn gebaseerd op vaardigheid, maar dat is slechts de helft van de waarheid. De meer vaardige spelers zullen de overhand krijgen als alles gelijk is, maar het opzetten van je team om je de tegenstander te counteren kan de helft van de strijd zijn. De meeste teams die je treft in de Downside bestaan uit een soort vijanden, 'nomads' of 'harps', en je kan je team zo opstellen dat je dit zowel met je personages als met de talismannen die je gebruikt kan counteren. Een talisman kan daadwerkelijk voor een wereld van verschil zorgen tijdens een wedstrijd. De talismannen en vaardigheden van de tegenstander in de gaten houden is ook belangrijk. Misschien hebben ze voordelen die het verwaarloosbaar maken om ze te verbannen (omdat ze heel erg snel terugkomen of zelfs ontploffen als je ze het veld uitstuurt); dan is een offensief en snel team dat zich richt op scoren belangrijk dan het wegsturen van spelers.

We realiseren dat we veel jargon en termen gebruiken die waar je niet mee bekend bent. Het is een van die dingen die je al spelende razendsnel onder de knie krijgt, waar de kleinere details van de ceremonies lastiger zijn om op papier uit te leggen. Deze ceremonies kunnen vrij snel voorbij zijn, of juist langer duren bij een tactisch gevecht. Je kan deze ook lokaal tegen andere spelers spelen of tegen de computer om je vaardigheden aan te scherpen. Ceremonies winnen waarbij de meeste of alle Titans zijn geactiveerd (dit zijn de perks die het andere team heeft) is een echte test voor je vaardigheden.

PyrePyrePyre
PyrePyre
Pyre