Batman: The Enemy Within

Batman: The Enemy Within - Episode 1

We bekijken Enigma, het begin van een nieuw seizoen van Telltale's versie van de Dark Knight.

Batman: The Enemy Within

Als je onze review hebt gelezen van het eerste seizoen van Batman: A Telltale Game Series weet je dat we niet de grootste fan zijn van de studio's benadering van Batman's wereld. Buiten enige creatieve vrijheid, die enigszins lastig is om te accepteren, werd het eerste seizoen van Batman: The Telltale Series geteisterd door technische problemen, ondermaatse graphics, bedroevende 'pacing' en een onfortuinlijk gemis van substantiële gameplay.

Met zo weinig ontwikkeltijd tussen het eerste en tweede seizoen gingen we er niet vanuit dat The Enemy Within al deze problemen zou verhelpen, en daar hadden we gelijk in. Veel van onze klachten blijven, tenminste van wat er te zien valt in dit eerste hoofdstuk. Desalniettemin was de kwaliteit van het script en de hoogwaardige voice-acting, naast de introductie van enkele nieuwe stukken op het bord, genoeg om onze aandacht vast te houden.

Zoals je ongetwijfeld al kan raden door de titel van de eerste episode is Enigma de hoofdschurk in dit tweede seizoen, tenminste in diens eerste episode. Net zoals andere personages in het eerste seizoen kent Enigma in Batman: The Enemy Within enkele veranderingen ten op zichtte van wat we weten uit de comicbooks, vooral wat betreft zijn verleden. Enigma is niet het enige bekende gezicht dat zijn opwachting maakt. Amanda Waller, verantwoordelijk voor de "Agency" (en de Suicide Squad, nog niet genoemd in de game), belooft nieuwe problemen op het pad van Bruce Wayne en Batman te brengen, en we zijn nieuwsgierig hoe deze relatie zich zal ontwikkelen. Ook even aandacht voor de terugkeer van "John Doe", een personage dat zeker een grotere rol zal hebben in de aankomende episodes.

In de eerste game had Bruce Wayne een grotere rol dan Batman en hetzelfde geldt voor deze episode. De manier waarop Telltale met Batman's alterego omgaat is erg interessant en meer geloofwaardig dan we gewend waren. Als de eigenaar van een van de rijkste bedrijven in de wereld moet Bruce Wayne met verschillende ongemakken omgaan door het feit dat hij Batman is, en de schijnwerpers die iemand in zijn positie heeft in het echt.

Batman: The Enemy Within

Sommige van deze ongemakken duiken op als gevolg van de keuzes die we gemaakt hebben tijdens het eerste seizoen. Niets wat we in de voorgaande episodes hebben gedaan heeft voor een grote impact gezorgd tot dusver, maar er waren meerdere referenties te vinden. Wat nieuwe beslissingen betreft: we hebben niet echt iets significants opgemerkt, maar sommige maakte ons onzeker over eerdere keuzes en dit zal zondertwijfel later nog terugkomen.

Tijdens de twee uur aan gameplay (misschien iets meer) hadden we het gevoel dat deze eerste episode uitstekend verliep, beter dan sommige episodes uit het vorige seizoen. De zes 'acts' die Enigma vormen bevatten belangrijke gebeurtenissen, en met name een daarvan zal diepe sporen achter laten in het verhaal. Dit is vooral te danken door de kwaliteit van het script en de prestaties van de acteurs, want er is niet veel daadwerkelijke gameplay te vinden.

In de meeste acts was het enige dat we deden het maken van dialoogkeuzes of 'quick time events', wat weinig is voor diegenen die liever meer bewegingsvrijheid zoeken of zelf de wereld willen verkennen voor meer context. Dat is natuurlijk niet nieuws, aangezien dit is hoe Telltale te werk gaat, en inmiddels laat je hun games daarom links liggen of accepteer je de beperkte gameplay in hun titels.
Batman: The Enemy Within heeft zijn gebreken, de meest van hen gelden voor meerdere Telltale-games. De graphics bevatten grote inconsistenties, er zijn gedwongen situaties die het verhaal gelegen dienen, en gameplay is beperkt tot een minimum. Toch wist de kwaliteit van het script en de prestaties van de acteurs onze aandacht vast te houden en nieuwsgierig te maken naar de komende episodes. Zoals we altijd doen met episodische games publiceren we een volledige review als alle vijf episodes beschikbaar zijn.

Batman: The Enemy WithinBatman: The Enemy Within
7 / 10
+