logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      A Mortician's Tale

A Mortician's Tale

Een berustend verhaal dat enkele erg unieke thema's in een korte tijd verkent.

Begrafenisondernemers, of zoals sommige ze noemen lijkbezorgers, zijn professionals die begrafenisrituelen verzorgen, of iets specifieker dode lichamen in voorbereiding voor een begrafenis: door middel van een crematie, begrafenis of een andere methode. Het is niet het eerste waar beroep waar we aan denken om een goede basis te vormen voor een videogame, maar dat is precies wat Laundry Bear Games heeft gedaan met A Mortician's Tale, die net op de pc is verschenen.

Zoals de naam doet vermoeden, speel je als een net afgestudeerde begrafenisondernemer genaamd Charlie (volledige naam Charlotte) die begint te werken bij het familiebedrijf Rose and Daughters Funeral Home. Wat betreft de personages die je ontmoet en waar je mee omgaat: dit gebeurt alleen door middel van e-mails, of dat nu van Amy is, de eigenaar van de Funeral Home; je excentrieke collega Matthew; of je oude universiteitsmaatje Jen die nu in Londen werkt, behoorlijk ver verwijderd van je Amerikaanse thuis.

De gehele game speelt zich af tussen twee verschillende ruimtes; de ruimte waarin je lichamen voorbereidt en de kamer waar het lichaam/de urn getoond wordt aan de familie om afscheid te nemen. Beide worden vanuit een isometrische perspectief bekeken en navigeren wordt gedaan middels een point-and-click-stijl waarbij omgaat met de lichamen, knoppen en meer. Al met al is het niet ingewikkeld en wat je gevraagd wordt is nimmer te lastig, daar het verhaal vooral in de schijnwerpers staat.

Het verhaal wordt grotendeels via e-mail vertelt en, we zullen niets van het verhaal verklappen, wat je leest vertelt je wat er gebeurt in de periode tussen elke begrafenis (wat soms enkele maande kan zijn). Je eigen reacties op de e-mails zijn nooit te zien en je reageert hier ook nooit daadwerkelijk zelf op, maar door wat je leest komt je er achter wat er zich afspeelt en dat heeft grote gevolgen voor hetgeen wat je doet in de Funeral Home. De keuzes zijn ook beperkt en je volgt met name het verhaal dat Laundry Bear Games voor je heeft klaargezet.

A Mortician's Tale
      A Mortician's TaleA Mortician's TaleA Mortician's Tale

Wat je wel doet en hoe je met de wereld omgaat is vrij simpel. Elke dag in de game krijg je een e-mail van je verschillende contacten, een daarvan bevat een opdracht voor de dag en afhankelijk van je taak moet je lichamen op diverse manieren voorbereiden. Zo vereist bijvoorbeeld een begrafenis met een open kist het balsemen van het lichaam en meer uitgebreide lichaamsvoorbereidingen dan een crematie, wat een veel simpeler proces is. Als je ooit games als Surgeon Simulator hebt gespeeld, dat is dit niet heel anders, het draait allemaal om met je muis de juiste hulpmiddelen te gebruiken op verschillende delen van het lichaam.

Als het lichaam eenmaal is voorbereid op de gekozen wijze moet je naar de volgende kamer om het lichaam/de urn en de geliefden van de overleden persoon te zien. Je hoeft alleen afscheid te nemen om de keuze te activeren om weer terug te keren naar je privévertrekken, maar je hebt ook de kans om te luisteren naar wat de vrienden en familie te zeggen hebben, waardoor je verschillende inzichten krijgt in verschillende rouwprocessen. Net zoals de nieuwsbrief in je e-mail beschrijft: is respect belangrijk bij begrafenissen en het enige wat je moet doen is naar ze te luisteren.

De hele game draait dan ook om rouw, dood, en een positieve benadering van de dood. Dit betekent niet dat het gaat over het vreugden van de dood, maar over het omarmen van de dood op de meest positieve en realistische manier mogelijk. Er is duidelijk veel onderzoek gedaan naar dit moeilijke onderwerp en hoe het in verschillende gemeenschappen wordt benaderd. Of dit nu California's Respect After Death-wet is, die verzekert dat transgenders op hun doodscertificaat worden erkent, of de beweging voor een groene wereld waarbij tijdens begrafenissen minder schadelijke chemicaliën op lichamen worden gebruikt en juist biologisch afbreekbaar materialen.

Je eigen reis door de game verkent dan ook veel van deze thema's en middels enkele van de uitdagingen krijg je het gevoel dat de dood iets is dat receptief behandelt moet worden en niet met angst. Natuurlijk is niet iedereen het hier mee eens, maar de game doet zijn best om spelers een onwrikbare kijk op de dood te geven, een die niet somber is, maar juist erg echt en menselijk. Het negeert rauw daarbij niet, maar omarmt het.

A Mortician's Tale
      A Mortician's TaleA Mortician's Tale

De soundtrack - sombere en zachte pianoklanken - helpen deze stille boodschap die de game wilt overbrengen te versterken, het is grenst nooit tegen het dramatische aan, maar geeft alles die extra zwaarte om het over te brengen op het publiek. We adviseren je echter om de game niet aan te laten staan met de muziek, daar je dat al snel zat wordt.

Hoewel het enige echte probleem dat we hadden in de game enkele spelfoutne in de tekst was, is er een groot knelpunt voor ons - de lengte. De game is in minder dan een uur uit te spelen (een blik op de Steam-reviews toont dat spelers het tussen de 30 en 50 minuten voltooien) en dat is het grootste probleem - er is te weinig content. Wat er wel is voelt doordringend en aangrijpend, het laat je echt nadenken, maar in deze korte tijd met de speler, waarbij je slechts enkele dagen beleeft, kun je je afvragen of het de prijs van 14,99 euro waard is. Voor sommigen zal dat zeker niet het geval zijn. Het probleem is niet dat het vol zit met tekst, aangezien 'visual novels' bewezen hebben met vergelijkbare methoden een geslaagd verhaal kunnen vertellen. Het is alleen dat we voor de prijs we meer 'game' hadden verwacht en we het niet kunnen helpen om teleurgesteld te zijn bij de vroege aftiteling.

De thema's die A Mortician's Tale probeert over te brengen, en de behaaglijke manier waarop het dat doet, maakt het iedereens tijd waardig. Echter gezien de speeltijd van minder dan een uur, en zonder herspeelwaarde, is het niet voor iedereen, vooral gezien de prijs. Veel mensen zullen daarom ook nooit zien wat het heeft te bieden en dat is enorm zonde. Als je echter wel besluit het risico te nemen, weten we zeker dat je niet teleurgesteld zal zijn.

8 / 10
      +
      Erg interessante thema's als 'dood-positief'; simpel maar meeslepend verhaal; grillige visuele stijl; het is een ongelofelijk menselijk verhaal.