Agatha Knife

Agatha Knife

Zwarte humor en een vleesetende religie vormen de kern van dit point-and-clickavontuur.

Neem je je humor even zwart als je koffie, dan is de kans groot dat Mango Protocol's nieuwste point-and-clickavontuur Agatha Knife iets voor jou is. Het biedt een satirische blik op religie en zit vol met spottende beeldspraak. De titel volgt de avonturen van de zeventienjarige Agatha, een problematische jonge slager die er van houdt de dieren waar ze bevriend mee raakt in stukjes te snijden. Het verdraaiden avontuur verscheen afgelopen april al op Steam en is nu ook op de Nintendo Switch en Xbox One te vinden, met vier uur aan bloederig plezier.

Als Agatha Knife, het kind de hoofdrol, word je naar de lokale kerk gestuurd door je moeder om te bidden voor een oplossing van je financiële problemen. Nadat je besluit dat de kerk te saai is om blijven, dwaal je af en ontmoet je een vreemde man die voorstelt je eigen religie te beginnen. Met als motivatie om je slagerswinkel te redden en de dieren die je daar te slachten onderneem je actie om jouw religie: carnivorisme, een realiteit te maken: je zoekt een toevluchtsoord, een heilig boek en een god voor de volgers om te aanbidden. Met de hulp van de magiër The Great Sundando verspreid je ook het woord over carnivorisme en haal je boerderijdieren over om zich bij je aan te sluiten.

Dit nobele idee van het opzetten van je eigen religie wordt ondersteund door een uitstekende cast aan personages die iedere ontmoeting zorgen voor een lach. Er is een dakloze met een kat in zijn baard, een man met overgewicht die gevangen zit in een hokje en gedwongen wordt om loterijkaartjes te verkopen en een professionele worstelaar die rond pareert in een tutu. Sommige spelers zullen deze humor als plat of licht aanstotend beschouwen, maar als fans van zwarte humor wist het bij ons de juiste snaren te raken. Als je snel beledigd of beschroomd bent dan kan het goed dat dit niets voor jou is, vooral gezien de focus op de interacties tussen de personages en het verhaal.

Agatha Knife speelt als een typisch point-and-clickavontuur; je ontmoet en praat met vreemde personages; verzamelt voorwerpen en gebruikt deze om puzzels mee op te lossen. Met als hoofddoel om je religie van de grond te krijgen en daarbij reis je een handjevol locaties binnen de grenzen van Agatha's thuisstad. Het selecteren en gebruiken van voorwerpen werkt met een simpele druk op Y (op de Xbox One) en X om andere voorwerpen te gebruiken. We vonden het gebruik van de rechterschouderknop als cursor ontzaglijk glibberig en hebben meermaals misgeklikt. Het lijkt er echter op dat de Xbox One-versie hierbij aan het kortste eind trekt. De Switch-versie heeft touchbesturing en op de pc genieten spelers van het gemak van de muis.

Agatha KnifeAgatha Knife

Door de enorm hoeveel aan 'backtracken' kan het verkennen van de stad omslachtig voelen, vooral door het gebrek aan een goed 'fast travel'-systeem. Sudando teleporteert je tussen de slagers en je circus (deze bevinden zich aan weerszijde van de kaart), maar we hadden graag gezien dat er meer plekken waren om heen te reizen. Agatha doet er namelijk een eeuwigheid over om van het ene scherm naar het andere te bewegen. Er is ook geen wereldkaart waar je op terug kunt vallen, wat erg vervelend kan zijn in het begin van de game aangezien je nog niet het hele stadje uit je hoofd kent. Dit zou minder erg zijn als de game niet zo lineair was, maar doordat je alleen langs een lange weg loopt met weinig verschil in de omgeving kan het vermoeiend zijn en raak je makkelijk de weg kwijt.

De handgetekende visuele stijl past perfect bij het verdraaide gevoel voor humor en doet ons denken aan volwassen tekenfilms zoals South Park en BoJack Horseman. De soundtrack is echter een beetje saai en mist de persoonlijk die we wel zien in het visuele stijl en het script, hoe voelt alsof deze uit een bibliotheek van stockmuziek is gehaald. Als je de game gaat spelen raden we ook aan om een leesbril er bij te pakken. Agatha Knife heeft namelijk geen voice-acting en gebruikt enkele tekstwolken. Dit is iets dat we in veel indietitels zien, maar ook iets dat vermoeiend kan worden aangezien er veel dialoog is om door heen te scrollen. Gelukkig volgen de teksten elkaar snel op en valt er genoeg te lachen.

Agatha Knife is vaak hilarisch en soms verontrustend en daarmee een goede indie point-and-clickgame die zich niet schaamt voor zijn verdraaide persoonlijkheid. We houden van de ruwe tekenstijl en het vreemde concept van het opzetten van een vleesetende religie voelt fris en als niets wat we eerder hebben gespeeld. Er zijn enkele problemen met het navigeren en de besturing zorgen dat het avontuur geen verplichte ervaring is. Als je een fan van zwarte humor en klassieke point-and-clickavonturen ben is het toch het bekijken waard.

Agatha KnifeAgatha KnifeAgatha Knife
Agatha KnifeAgatha Knife
7 / 10