Gamereactor International Nederlands / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français /

artikelen
Splatoon 2

Splatoon 2 - Review impressie

De Inklings keren terug op Nintendo's nieuwe console. Iets meer content had niet misstaan, maar vermakelijk is het zeker.

De originele Splatoon was een hit op de Wii U, ondanks de kleine userbase van de console. Het is met dat in het achterhoofd dat Nintendo al zo snel een vervolg op de Switch uitbrengt. Met Splatoon 2 hoopt Nintendo het spel bij een nieuw publiek groot te maken. Hoewel het wel degelijk om een vervolg gaat, moeten we spelers van het eerste deel wel waarschuwen dat ze hier misschien niet zoveel nieuwe content vinden als ze zouden hopen.

Het concept is in ieder geval niet veranderd: je bent een Inkling, een half mens, half inktvis, en je moet met je wapens de omgeving volspuiten met inkt. Toen we begonnen aan dit kleurrijke avontuur werden we in de hub wereld, Inkopolis, gegooid en kregen we toegang tot customizatie-opties, wapens, de Hero Mode (de singleplayercampagne van de game) en natuurlijk de multiplayermodus. Hier kun je ook contact hebben met andere spelers door met ze te praten of tekeningen te maken en te plaatsen. De hub wereld functioneert prima, al konden we de lange introductie van Marina en Pearl die elke keer wanneer we de game opstartten weer verscheen, missen als kiespijn. Gelukkig kun je die skippen.

Je kunt genoeg naar je smaak aanpassen. Er zijn zes hoeden, zes shirts en zes schoenen om uit te kiezen die allemaal verschillende effecten hebben. Zo geven bepaalde kledingstukken je een snellere sprong. meer opties hadden altijd welkom geweest, maar er is genoeg om mee te experimenteren. Daarbij is Nintendo van plan om een heel jaar nieuwe (gratis) content voor de game uit te geven, dus we verwachten dat er nog meer verschijnt. Er zijn nog meer opties om je personage naar je smaak aan te passen. Zo kun je op bezoek bij Murch, een zee-egel die je krachten kan geven of uitzetten. Daarnaast kun je eten kopen van Crusty Sean, waardoor je boosters ontvangt voor online wedstrijden. In combinatie met de kledingstukken geeft dit je echt veel variatie.

Hoewel er redelijk wat opties qua kleding zijn, zijn er nog veel meer wapens te vinden. Er zitten 38 wapens in de game en er worden variaties op de wapens ontgrendeld wanneer je levels omhoog gaat. Je hebt chargers en rollers en hoewel niet elk wapen geheel uniek aanvoelt is er genoeg keuze om je eigen speelstijl te vinden.

De beste manier om wegwijs te worden met alle wapens is door de singleplayercampagne te spelen, oftewel de Hero Mode. Nintendo gaf eerder al aan dat deze modus als een soort tutorial functioneert. In de 27 levels kun en moet je de diverse wapens uitproberen. Tegen de tijd dat je door de Hero Mode bent gelopen, heb je een prima idee van de verschillende sterke punten en zwakheden van elk wapen, en waar je welk wapen het beste voor kunt gebruiken. Zo kun je met de rollers snel heel veel grond met inkt besproeien, maar het is niet echt handig voor lange afstands-aanvallen. De hero charger is dat juist weer wel, al is het een vrij nutteloos ding om de omgeving mee te kleuren.

Buiten de leermomenten is de Hero Mode sowieso erg vermakelijk. Je klaart alle levels in een wereld, vecht tegen een originele eindbaas en gaat weer door. Het verhaal draait om Callie, een Squid Sister die vermist wordt. Dit verhaal is meer een excuus om de diverse levels door te spelen en juist uit de originele opzet van veel van deze levels haal je je plezier.

De hoofdmoot van Splatoon 2 is echter de multiplayer, waaronder de terugkeer van de Turf War-modus. Wanneer je klaar bent om de multiplayer uit te proberen spring je in de lift in Inkopolis (of selecteer je het via een menu) en kies je voor een normale, ranked, league of privé battle. Marina en Pearl vertellen je welke maps op dat moment gespeeld worden. In het menu kun je ook vinden welke spelers er online zijn, met ze meevechten en een online lounge bezoeker waar je met vrienden kunt chatten via de Nintendo Switch Online-app op je smartphone.

Er zitten diverse nieuwe maps in de game, waaronder The Reef en Humpback Pump Track, maar ook favorieten uit het origineel zoals Walleye Warehouse en Acho-V Games. Alle maps bieden hun eigen tactische opties. The Reef heeft bijvoorbeeld gangen aan de zijkanten om het bloedbad (inktbad?) in het midden te vermijden. Dat zorgt er niet alleen voor dat gevechten verspreid worden over de map, maar geeft je ook de kans om het andere team te flanken. Je deelt flink wat schade uit als je in de basis van je tegenstander weet te komen en heel hun gebied met je eigen kleur inkt onder spuit.

Humpback Pump Track is ook een erg interessante map, aangezien er veel minder muren zijn die je kunt beklimmen en je dus vaak vijanden boven je hebt die je zelf niet kunt bereiken. Het is een must om de grond met je kleur te besproeien om een voordeel te behalen.