Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / 中國

artikelen

2018 Preview - De laatste zes maanden

Als je allergisch bent voor speculatie kun je beter de andere kant op kijken.

Begrijpelijkerwijs is de tweede helft van het jaar nog in nevelen gehuld. Het is simpelweg te vroeg om vaste releasedatums aan de meeste titels te geven, daar uitgevers waarschijnlijk nog in hun hoofd spelen met enkele potentiële datums om hun releases een succes te maken. Zo kunnen sommige games eerder verschijnen dan verwacht dit jaar, hoewel het helaas aannemelijker is dat sommige titels dit jaar helemaal niet gaan halen.

Wat weten en enige speculatie

Laten we beginnen met de grote first-party-uitgevers. We verwachten van alle drie dat men enkele grote titels onthult tijdens de eerste helft van het jaar die we later pas zullen zien (meer over die speculatie op hieronder). Sony zal Insomniac's Spider-Man inzetten om het nodige werk te verzetten in het tweede deel van het jaar en eerlijk gezegd weten we niet zeker met wat ze nog meer komen opproppen, daar ze grotendeels op third-party-toppers hebben gerekend in het vierde kwartaal de afgelopen jaren. Media Molecule's Dreams kan net zo goed dit voorjaar verschijnen als in de zomer of herfst, wellicht voorafgegaan met enkele bètatests. Sony Bend's Days Gone moet ook ergens dit jaar verschijnen.

Van Microsoft verwachten we natuurlijk dat Forza Horizon 4 verschijnt en er zijn op het moment geruchten dat Japan dit keer het speelterrein wordt; een briljante keuze als je het ons vraagt. We willen het eigenlijk niet zeggen, maar we zouden er niet gek van opkijken als Crackdown 3 uiteindelijk ook vertraagd naar het tweede deel van het jaar. Nintendo heeft waarschijnlijk ook meer dan genoeg in petto, aangezien ze neigen hun grote releases te uit te spreiden, aangezien er wordt gespeculeerd dat Bayonetta 3 in de zomer verschijnt en we waarschijnlijk tegen het einde van het jaar een nieuwe Fire Emblem zien. Travis Strikes Again: No More Heroes uit het brein van Suda51 wordt ook dit jaar verwacht. Meer over wat we verwachten van Nintendo is te vinden in de speculatie-sectie hieronder.

EA komt uit een ietwat deemoedig 2017; waar Mass Effect: Andromeda teleurstellend werd ontvangen en we werden getrakteerd op het hele 'lootbox'-circus met Star Wars Battlefront II. FIFA was echter in topvorm en in 2018 zet EA natuurlijk hoog in op de voetbalgame. Ze nemen ook meer risico met Anthem, Bioware's nieuwe co-op-rpg die aan het einde van het jaar wordt verwacht. Bioware's reputatie kreeg een klap met Andromeda, maar het moet uitgewezen worden dat dit een titel is van de Edmonton-studio, die de afgelopen tientallen jaren vrijwel alleen maar briljante games heeft afgeleverd. Dat en het feit dat Casey Hudson terug is en de leiding heeft over het project geeft ons vertrouwen. Er is ook enige bezorgdheid (het moet nog gezien worden of deze ongegrond zijn of niet) dat Bioware te veel naar Destiny heeft gekeken en afstapt van hun kernkwaliteiten: verhaalvertelling en rpg-systemen. We blijven niettemin optimistisch.

Een game die ons met de onthulling van de iedere nieuwe trailer weg heeft geblazen is 4A Games' Metro Exodus. De Metro-games waren geweldig, maar het lijkt er op dat dit de reeks naar een compleet andere niveau tilt (een groot deel lijkt zich ook onder de grond af te spelen). Hopelijk verschijnt het nog voor het einde van dit jaar, aangezien het dé singleplayer first-person shooter lijkt om in 2018 in de gaten te houden.

Een uitgever die er gezond uit ziet in 2018 is THQ Nordic, die mogelijkerwijs hun grootste line-up sinds heeft klaar staan met de release van Darksiders III en de veelbelovende openwereld-actie-rpg Biomutant. Nog een bescheiden uitgever die de afgelopen jaren langzaam is gegroeid is Focus Home Interactive en we zijn ook enthousiast over enkele titels die zij op de planning hebben staan voor 2018. Call of Cthulhu en Greedfall springen er uit, waarbij laatstgenoemde wellicht geen zekerheid is voor dit jaar. Evenwel zijn we benieuwd waar Spiders mee komt opproppen.

Telltale Games sluit hun The Walking Dead-reeks met Clementine af in 2018 en we verwachten de eerste episode ergens richting het einde van het jaar. Daarnaast hebben we ook de belofte van een tweede seizoen van The Wolf Among Us, al weten we eerlijkgezegd niet wanneer we die kunnen verwachten. Het kan eerder in het jaar of later in het jaar worden.

Paradox Interactive heeft een aantal door third-party-ontwikkelde titels waar we enthousiast over zijn in de vorm van BattleTech en Surviving Mars, en we verwachten dat de ontwikkelaar/uitgever nog iets groots aankondigt vanuit hun interne ontwikkelstudio voor 2018. Het is tijd voor Victoria 3? Stoomt het Crusader Kings III klaar? Iets volledig nieuws? Een 'grand-strategy'-fantasietitel na Stellaris? Misschien een grand-strategy-game zoals World of Darkness (Paradox heeft de licentie in handen)?

Ubisoft voegt komende E3 waarschijnlijk nog iets groots toe om 2018 mee af te sluiten, maar momenteel hebben ze titels als Skull & Bones en Transference. Capcom heeft Mega Man 11 en groot aantal remasters en re-releases, en hoewel we er nog weinig over weten hebben we hoge verwachtingen dat Overkill's The Walking Dead een andere draai geeft aan de bekende belofte van coöperatieve zombie-actie. Square Enix heeft aangekondigd dat een nieuwe Tomb Raider-titel in de maak is voor 2018 en het lijkt dat deze Shadow of the Tomb Raider gaat heten. We verwachten geen exclusieve deal dit keer (het pakte vorige keer niet bijzonder goed uit voor Microsoft of Square Enix) en dit zou een van de grootste releases kunnen worden dit najaar (of misschien daarna om de grote releases te vermijden). Laten we ook niet vergeten dat Square Enix ook nog de veelbelovende Front Mission-spin-off Left Alive heeft.

Bandai Namco heeft de enorm beloftevolle Souls-achtige titel Code Vein klaar staan om het gemis van een nieuwe Dark Souls-titel te verzachten. Hoewel we niet zeggen dat er geen Dark Souls IV (of een Souls-titel) aankomt, maar die verwachten we niet in 2018. Bandai Namco keert natuurlijk terug op een bekend podium met Soulcalibur VI, waar we na jaren afwezigheid ook naar uit kijken.

Er is ook genoeg om in de 'indiescene' enthousiast over te worden, zo krijgen we een spiritueel vervolg op de originele Xcom-games met Phoenix Point en het prachtige scifi-thriller The Last Night; laat staan ToeJam & Earl, Spelunky 2; Super Meat Boy Forever, de ongelofelijk schattige Ooblets, Dauntless, het extreem veelbelovende Frostpunk, evenals de remake van System Shock, The Bard's Tale IV en Underworld Ascendant. Oh, en dan is er nog het ruimte-dwerg-geweld van Deep Rock Galactic. Over co-op gesproken we hebben nog de ruimte-/mutantenhorrorervaring GTFO van de creatieve geesten achter Payday en waarschijnlijk nog tientallen meer titels die ons op dit moment ontgaan.