artikelen

2019 Preview - De eerste zes maanden

Een overvloed aan terugkerende titels en langverwachte vervolgen, evenals enkele veelbelovende nieuwe concepten tekenen een sterke start van het nieuwe jaar.

Met 2018 achter de kiezen is het tijd om te kijken wat 2019 heeft te bieden en het lijkt er beslist op dat we de komende 12 maanden genoeg hebben om naar uit te kijken. Zo trapt januari af met het langverwachte Kingdom Hearts 3 en de remake van Resident Evil 2. In dit artikel kijken we naar de titels die de eerste zes maanden verschijnen. Natuurlijk is de kans groot dat er nog veel meer games een releasedatum opgespeld krijgen en zullen er ongetwijfeld één of twee titels hun beoogde releasedatum niet halen.

Travis Strikes Again: No More Heroes (Nintendo Switch) - 18 januari

We hadden stiekem de hoop op een nieuwe No More Heroes-games al opgegeven, maar de Nintendo Switch is een soort van 'comeback'-machine en daarom is het eigenlijk geen verrassing om Gochi 'Suda51' Suda en Travis Touchdown te weerzien.

Resident Evil 2 Remake (pc, PlayStation, Xbox One) - 25 januari

De tweede game in de Resident Evil-reeks wordt vaak als de beste (of één van de beste) survivalhorrorgames ooit gezien. We wachten al een poosje op de remake die Capcom enkele jaren geleden begon te teasen. We hebben onlangs de game alvast uitgebreid gespeeld en in onze hands-on preview kun je lezen wat voor horror de titel belooft aan het begin van 2019.

Kingdom Hearts III (PS4, Xbox One) - 29 januari

Het is een lang pad geweest met verschillende spin-off, bonus hoofstukken en re-releases van Kingdom Hearts II naar Kingdom Hearts III, maar het is eindelijk tijd dat Sora zijn verhaal afmaakt in een titel die al vijftien jaar in ontwikkeling is. Voorafgaand aan de E3 afgelopen zomer hebben we de game gespeeld en we hebben er alle vertrouwen in dat Tesuya Nomura en zijn team alle verwachtingen waar maken.

Trials Rising (pc, PS4, Xbox One, Switch) - 8 februari

Je hebt de nodige vaardigheden nodig om in Trials uit te blinken en met Trials Rising wil RedLynx nieuwe spelers beter klaarstomen en tegelijkertijd het competitieve element als een rode draad door de game laten lopen. De nieuwe coöperatieve tandem belooft wellicht de meeste hilariteit en vereist de nodige samenwerking en communicatie om niet keer op keer onderuit te gaan. Check onze E3-preview voor meer informatie over Trials Rising.

Crackdown 3 (pc, Xbox One) - 15 februari

De aanloop naar de release voor Crackdown 3 is een moeizame geweest. Na op de Gamescom in 2015 te zijn weggeblazen door de vernietigingsdemonstratie van de game zijn we eerlijk gezegd iedere keer dat we de titel daarna hebben gezien minder enthousiast. We hopen natuurlijk nog steeds dat het iets goeds oplevert. Onze laatste uitgebreide hands-on met de game stamt alweer uit 2017.

Dead or Alive 6 (pc, PS4, Xbox One) - 15 februari

Team Ninja bereidt zich voor om wederom wellustige handgevechten af te leveren met het zesde hoofddeel in de Dead or Alive-reeks. Daarbij is de belofte dat deze makkelijker moet zijn voor nieuwkomers en wordt er nadruk gelegd op diens kenmerkende visuele stijl. Het is bovendien de eerste nieuwe grote titel in de franchise in meer dan zes jaar tijd.

Far Cry: New Dawn (pc, PS4, Xbox One) - 15 februari

We waren een beetje verrast toen Ubisoft een direct vervolg op Far Cry 5 aangekondigde op The Game Awards in december. De titel speelt zich af in de nasleep van de catastrofale gebeurtenissen aan het einde van Far Cry 5, New Dawn biedt een post-apocalyptische overlevingsvariant op de welbekende Far Cry-formule. Ons favoriete gedeelte van de nieuwe game zijn de Expeditions, waarover je alles kunt lezen in onze uitgebreide preview.

Metro: Exodus (pc, PS4, Xbox One) - 15 februari

We zijn, nu al, enorm onder de indruk van Metro: Exodus, de derde game in de Metro-reeks, geïnspireerd en gebaseerd op de boeken van Dmitry Glukhovsky. Het biedt een minder claustrofobische ervaring en we worden nu getrakteerd op een 'roadtrip' door de woestenij waar de hoofdpersoon Artyom oog in oog komt te staan met nieuwe gevaren. Deze nieuwe wereld biedt veranderende weersomstandigheden, dag- en nachtcyclussen en terwijl Artyom reist verloopt de tijd en veranderen seizoenen.

Anthem (pc, PS4, Xbox One) - 22 februari

Bioware's nieuwe gigantische actiegame waarin spelers een spelwereld delen zou weleens de eerste grote titel worden die onze tijd gaat opsnoepen. Het is de eerste gloednieuwe Bioware-franchise sinds Mass Effect en, hoewel het afstapt van Bioware's rpg-wortelen, moet het nog steeds hun prijswinnende verhaalvertelling en 'world building' bieden. De EA Play-demo wist ons deze zomer nog niet helemaal te overtuigen, maar sindsdien hebben we steeds meer van Anthem gezien en lopen we er inmiddels wel warm voor.

Dirt Rally 2.0 (pc, PS4, Xbox One) - 26 februari

Het vervolg op misschien wel de beste rallygame ooit moet meer van datzelfde bieden. Weliswaar met een verfijnder weersysteem en circuits die verweren, natuurlijk allemaal om de realisme en uitdaging naar een nieuw niveau te brengen. De game voegt bovendien de Rallycross World Championship aan de line-up toe voor meer content.