artikelen

2019 Preview: De laatste zes maanden

We leggen de tweede helft van het jaar onder de loep en kijken naar de games die nog geen vaste releasedatum hebben dit jaar.

2019 belooft een uitstekend jaar te worden. Eerder deze week keken we al naar de eerste zes maanden van het jaar, wat het nodige gameplezier moet opleveren. Natuurlijk weten we veel minder over de daadwerkelijke releases in de tweede helft van het jaar en de games die we uiteindelijk te spelen krijgen. Desalniettemin zijn we optimistisch over de aanbod dat vanaf juli moet verschijnen.

Shenmue 3 (pc, PlayStation 4) - 27 augustus

De langverwachte terugkeer van Ryo Hazuki is al een paar keer uitgesteld en we zouden niet vreemd opkijken als het 27 augustus wederom niet haalt. Voor fans draait het echter om een kwalitatieve voortzetting van de avonturen die bijna twintig jaar geleden begonnen op de Dreamcast.

FIFA 20 (pc, PS4, Nintendo Switch, Xbox One) - waarschijnlijk september 2019

Het zou de werkelijkheid zoals we die kennen op zijn kop zetten als er geen nieuwe FIFA verschijnt in 2019. Hoewel het nog niet officieel is verwachten we dat EA Canada de game dit voorjaar onthult. We verwachten dat de Champions League-licentie nog meer wordt doorgevoerd en zijn nieuwsgierig naar de volgende stap van The Journey. Het gaat goed op het veld, maar er is altijd ruimte voor verbetering.

2019 Preview: De laatste zes maanden

Call of Duty 2019 (pc, PS4, Xbox One) - waarschijnlijk oktober 2019

Dit jaar krijgen we een Call of Duty van Infinity Ward. Speculatie wijst op Modern Warfare 4 of Ghosts 2, twee totaal andere titels. Het meest interessante is wellicht of er weer een 'campaign' is en een Battle Royale-modus, zoals Blackout. Momenteel hebben we nog geen concrete details, maar we verwachten dat Activision in de lente de 'hypemachine' opstart.

2019 Preview: De laatste zes maanden

Star Wars Jedi: Fallen Order (pc, PS4, Xbox One) - eind 2019

We weten erg weinig over Respawn's aankomende Star Wars-titel, behalve de naam die we op de doos krijgen te zien en de releaseperiode. Wel weten we dat het zich na Episode III afspeelt, niet de beste tijd om een Jedi te zijn in een sterrenstelsel hier ver vandaan. Hopelijk kan dit de populaire Jedi Knight-games opvolgen.

2019 Preview: De laatste zes maanden

Op de volgende pagina vindt je meer games die in 2019 verschijnen (op alfabetische volgorde).

A Plague Tale: Innocence (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Deze griezelige game over een broer en zus die proberen te overleven in de chaotische tijden van de Zwarte Dood en de Honderdjarige Oorlog heeft een interessante opzet. In plaatst van direct de confrontatie aan te gaan moet je rondsluipen en honderden 'in-game' ratten gebruiken om je doeleindes te bereiken.

Age of Wonders: Planetfall (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Triumph Studios keert terug met een nieuw deel in de Age of Wonders-reeks, dit keer in de toekomst waar de kenmerkende combinatie van 'turn-based' tactische gameplay en strategie wordt meegenomen. Het is de eerste titel voor de studio sinds het is opgekocht door Paradox, dus hopelijk resulteert deze financiële stabiliteit van een grote uitgever in een betere spelervaring.

Ancestors: The Humankind Odyssey (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Assassin's Creed-maker Patrice Desilets kreeg met de nodige problemen te maken waardoor zijn nieuwe grote project na AC werd geannuleerd (namelijk 1666: Amsterdam). Ancestors: The Humankind Odyssey, een vertelling van de menselijke geschiedenis, moet wel dit jaar verschijnen en ziet er tot nu toe erg interessant uit.

Animal Crossing (Switch) - 2019

Wat kunnen we over Animal Crossing zeggen, behalve dat we deze graag op de Switch willen spelen. Er is nog erg weinig concrete informatie beschikbaar over de game, maar we vermoeden dat Nintendo de sociale mogelijkheden nog verder uitbreidt.

Babylon's Fall (pc, PS4) - 2019

PlatinumGames' nieuwe grote project, Babylon's Fall, wordt door Square-Enix in 2019 uitgegeven. Er is nog weinig bekend over de titel, maar het lijkt er op dat het de kenmerkende actie van Platinum biedt met verfijnde gevechten. Aan de hand van de korte E3-trailer wordt de befaamde toren het middelpunt van de game.

Battletoads (pc, Xbox One) - 2019

Een franchise waarvan we oprecht dachten deze niet meer terug te zien, maar toch zien we de Battletoads in 2019 terugkeren. Dlala Studios ontwikkelt de game onder supervisie van Rare en we zijn behoorlijk benieuwd hoe ze Microsoft en Rare hebben weten te overtuigen om de gespierde padden onder het stof vandaan te halen.

Code Vein (pc, PS4, Xbox One) - 2019

De Souls-achtige vampiergame Code Vein van Bandai Namco moest eigenlijk vorig jaar al het daglicht zien, maar werd vertraagd naar 2019. De uitgever heeft nog steeds geen vaste releasedatum gegeven en onlangs de vertraging zijn we vrij enthousiast over hetgene wat we al gezien en gespeeld hebben. Zelfs al wordt het niet evengoed als Dark Souls.

Control (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Na exclusief games voor Microsoft te hebben gemaakt komt het Finse Remedy nu met hun eerste multiplayergame in tijden. Wellicht maakte de oorspronkelijke E3-trailer niet heel veel impact, maar de volledige presentatie van Control wist dat wel te doen met een interessante setting, verhaal en wat lijkt op behoorlijk unieke gevechten. We kunnen niet wachten om zelf met de game aan de slag te gaan.

Doom Eternal (pc, PS4, Switch, Xbox One) - 2019

Het kostte id Software eventjes om Doom terug te brengen, maar toen het dat deed was dat zeker het wachten waard. Het is dan ook niet verrassend dat we terugkeren voor meer in Doom Eternal en gezien de fantastische shooteractie van de reboot staan we te popelen.

Gears 5 (pc, Xbox One) - 2019

Nadat de zoon van Marcus, J.D., het voortouw nam in Gears of War 4 is het nu tijd voor Kait Diaz om in de schijnwerpers te reden. Dit is The Coalition's tweede poging en hoewel het vierde deel vermakelijk was hopen we dat ze de reeks dit keer een stapje verder te brengen zonder die intensiteit te verliezen waar we allemaal zo dol op zijn.

Greedfall (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Spiders Studio heeft stilletjes een reputatie opgebouwd met enkele interessante rpg's en hoewel ze wellicht niet het Bioware- of The Witcher 3-niveau halen, weten ze genoeg nieuwe concepten te presenteren die opvallen. Greedfall lijkt met een unieke setting in een barokke fantasieversie van onze wereld en een focus op facties in iedere geval anders genoeg. Onze aandacht hebben ze.

Imperator: Rome (pc) - 2019

Jarenlang teaset Paradox naar een vervolg op Europa Universalis: Rome en dit jaar is het zover, weliswaar met een andere titel. Een nieuwe historische 'grand strategy'-titel van de meesters in het genre is een reden tot een feestje, aangezien het de eerste volledig nieuwe game is van de studio sinds 2016.

Judgment (PS4)

In vergelijking met het Dreamcast-tijdperk zijn de games van Sega's Japanse studio's er maar weinig. Met uitzondering van de Yakuza-reeks heeft dit bovendien weinig succes opgeleverd. Nu probeert het Yakuza-team iets anders met Judgment, een game die zich wel afspeelt in hetzelfde universum, maar waarin je zelf als privé-detective Takayuki Yagami probeert een seriemoordenaar te pakken te krijgen.

Luigi's Mansion 3 (Switch) - 2019

Zoals we van Nintendo gewend zijn weten we vrijwel niets over de volgende game waar Luigi op spokenjacht gaat. De eerste game voor de GameCube heeft de afgelopen jaren de nodige waardering gekregen en we zijn benieuwd om te zien welke stappen de franchise op de Switch kan maken.

The Dark Pictures - Man of Medan (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Supermassive Games is vooral bekend van Until Dawn en op vele manieren is de Dark Pictures een spiritueel vervolg op het concept van de horrorgame. In Man of Medan, de eerste van vier losse horroravonturen, komen we terecht op een spookschip. Een groepje duikers komt vast te zetten op het enorme, claustrofobische schip en moeten proberen te ontsnappen. Of ze daar allemaal in slagen hangt af van jouw beslissingen.

Minecraft Dungeons (pc) - 2019

Het is al een tijdje sinds Mojan met een nieuwe game is komen opproppen. Minecraft Dungeons is dat wel, een gloednieuwe game. Het team beschrijft het als een "passieproject" waarin spelers terecht komen in verschillende kerkers, natuurlijk de wereld van Minecraft. Of dat net zo leuk wordt als Minecraft zelf, zien we dit jaar.

Pokémon RPG (Switch) - 2019

Nintendo's zakmonstertjes zijn tegenwoordig wederom enorm populair. Niet alleen dankzij Pokémon Go, maar ook door de release van de Let's Go-games. Bovendien verschijnt ook de live-action Detective Pikachu-film binnenkort. Dit jaar heeft Nintendo ook plannen voor een volwaardige Pokémon-rpg en we zijn enorm benieuwd wat Nintendo op de Switch weet te bereiken. Dit kan weleens de grote titel van Nintendo worden op de E3 dit jaar.

2019 Preview: De laatste zes maanden

Psychonauts 2 (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Psychonauts was de eerste game van Double Fine ooit, oorspronkelijk bedoeld als een exclusieve Xbox-game. De lange ontwikkeltijd zorgde er echter voor dat Microsoft hier van afzag, waardoor de titel ook op andere platformen verscheen. Het was zeker geen groot commercieel succes, maar wist een loyale schare aan fans te strikken. Het vervolg werd in 2015 aangekondigd en is dus al even in ontwikkeling (net als de meeste andere Double Fine-games). Tijdens The Game Awards kregen we echter een veelbelovende trailer te zien en dit jaar keer Raz eindelijk terug.

Skull & Bones (pc, PS4, Xbox One) - 2019

Nadat games als Sea of Thieves en Atlas in 2018 al het ruime sop kozen, probeert Ubisoft in 2019 een stukje van de piratenzee te bemachtigen in Skull & Bones. De titel richt zich op multiplayer en verkent een ietwat onbekende regio buiten de Caraïben. We zijn benieuwd hoe de heerlijke actie uit Black Flag het op grote schaal doet.

The Outer Worlds (pc, PS4, Xbox One)

Obsidian Entertainment heeft een uitstekende reputatie wat betreft grootste verhalen in hun rpg's. Na de nodige jaren aan vervolgen en licentiegames te hebben gewerkt is het nu tijd voor iets nieuws: The Outer Worlds, een scifi-titel onder de regie van Tim Cain en Leonard Boyarsky (de bedenkers van de originele Fallout en collega's bij Troika Games) en de game heeft een bepaalde flair die ons enthousiast maakt. We gingen onlangs op bezoek bij de studio en waren onder de indruk van hetgene wat we daar zagen.

Torchlight Frontiers (pc, PS4, Xbox One)

Toen Runic Games gesloten werd hadden we verwacht dat Torchlight datzelfde lot zou volgen, maar enkele medewerkers van Runic hebben een nieuwe studio opgericht om de Torchlight-game te maken die het altijd had moeten zijn. De 'dungeon crawler' was eigenlijk slechts een middel om een doel te bereiken, en dat doel is Torchlight Frontiers, een actie-rpg met MMO-elementen. We kunnen niet wachten om terug te keren in de wereld van Torchlight.

Wasteland 3 (pc, PS4, Xbox One)

InXile is nu in handen van Microsoft, maar we krijgen nog steeds Wasteland 3 op de PlayStation 4 te zien, zoals beloofd in de Fig-campaign (zoals het natuurlijk hoort). We hebben door en door van Wasteland 2 genoten, een game die de typerende gameplay biedt die we van de reeks kennen, inclusief enkele hedendaagse opties. Dat alleen al is meer dan genoeg reden om uit te kijken naar het derde deel.

Warcraft III: Reforged (pc) - 2019

Het is weliswaar geen Warcraft IV, maar Blizzard keert in 2019 tenminste terug naar diens strategische 'roots' in het Warcraft-universum. De studio komt met een remake van een titel die de fundering heeft gelegd voor het MOBA-genre. De nieuwe versie is aangepast en verfijnt om beter aan te sluiten op de locaties die spelers kennen uit World of Warcraft, maar het idee is dat de gameplay intact blijft.

Als laatste kijken we op de laatste pagina naar de games waarvan we hopen ze dit jaar nog te zien, zelfs al blijft dan de grote vraag.

Cyberpunk 2077 (pc, PS4, Xbox One) - hopelijk in 2019

Er is een kleine kans dat we Cyberpunk 2077 dit jaar krijgen te zien, maar zolang CD Projekt Red het niet ontkent houden we hoop. De uitgebreide demo die we op de E3 kregen te zien wist ons weg te blazen en het is overduidelijk dat we een enorm ambitieuze te maken hebben. Weliswaar is de titel visueel prachtig en verbluffend qua grootte - aangezien je ieder gebouw moet kunnen binnen lopen en op iedere verdieping gameplay en een verhaal moet kunnen vinden -, maar hetgene wat ons echt enthousiast maakt is het afwerkingsniveau, de diepgang van de personages en de wereld die we kregen te zien. Verschijnt Cyberpunk 2077 in 2019? Waarschijnlijk niet. Kunnen we de game in 2020 spelen? Misschien. We weten wel dat we enthousiast zijn en dit weleens iets heel speciaals kan worden.

Death Stranding (PS4) - hopelijk in 2019

Hideo Kojima houdt er van om zijn fans te teasen en we hebben nog steeds heel veel vragen over zijn raadselachtige titel Death Stranding. Het lijkt er op of we slechts een heel klein stukje van het grotere geheel hebben gezien en daarom is het zo lastig om te weten waar het over gaat. Desalniettemin zorgt de sfeer, het mysterie en, laten we eerlijk zijn, die baby er voor dat we heel graag meer willen weten.

Dying Light 2 (pc, PS4, Xbox One) - hopelijk 2019

Techland heeft met de eerste Dying Light enorm veel fans verzameld en die community wacht gretig op de terugkeer van de reeks nu een volwaardig vervolg in ontwikkeling is. Krijgen we de game in 2019 op pc, PS4 en Xbox One te zien? Dat is lastig te zeggen, maar de studio mikt op dit jaar en daarom zou het zomaar kunnen. Een release begin 2020 is echter net zo goed mogelijk.

Metroid Prime 4 (Switch) - hopelijk in 2019

Toen Metroid Prime 4 in juni 2017 met een logo werd aangekondigd hadden we gedacht dat we inmiddels wel meer over de game zouden weten. Dat is echter niet het geval. We gaan er daarom vanuit dat de game misschien 2019 niet haalt, maar hopelijk bewijst Nintendo het tegendeel.

Nioh 2 (PS4) - hopelijk in 2019

Team Ninja's Souls-achtige Nioh kwam enigszins onopgemerkt in 2017 voorbij, maar wist wel aan alle eisen van een uitdagende actiegame te voldoen met een uiterst Japanse setting, waarin de onwaarschijnlijke Ierse held William het opneemt tegen Oni in een fantasieversie van het Sengoku-tijdperk. We zijn benieuwd wat de volgende game weet te brengen en hopelijk komen we daar dit jaar achter. Maar gezien de lange ontwikkeltijd van het eerste deel, is dat misschien iets te veel gevraagd.

The Last of Us: Part II (PS4) - hopelijk in 2019

Naughty Dog heeft ons een paar korte blikken gegeven op The Last of Us: Part II, waarvan de meest recente op de E3 was afgelopen zomer. De opgegroeide Ellie wist onze aandacht zeker te grijpen, evenals het opgekrikte shockeffect. De vraag is echter zien we de game nog in 2019? Of wordt het een rustig jaar voor Naughty Dog-fans? De tijd zal het leren.

Hebben we een game gemist waar je vurig naar uitkijkt? Laat het ons in de reacties hieronder weten.