Ashen

Ashen

De strijd tussen goed en kwaad gaat verder in deze nieuwe Souls-achtige game uit Nieuw-Zeeland.

Onze van persoonlijkheid beroofde gezichtloze held heeft veel meegemaakt in Ashen. Het is geen makkelijke game en zijn door speren doorboord, te pletter gevallen, doodgeknuppeld, opgegeten, zuurbaden genomen - simpel gezegd, we zijn door een hel gegaan. Het is maar goed dat je zelden alleen door deze troosteloze en moorddadige wereld dwaalt, waarin alles er op gebrand is om je te pakken te krijgen. Gelukkig zijn er mensen die niet zijn bezweken voor de duisternis; mensen die je helpen op je zwarte tocht.

Ashen is niet te bespreken zonder de overduidelijke inspiratiebron aan te kaarten. Alleen al door de controller vast te grijpen en de introductie weet je dat deze game veel te danken heeft aan Dark Souls. Het is een kloon, maar een goede. Net als in FromSoftware's titels liggen er in ieder hoekje vijanden op de loer en dat resulteert in vele sterfgevallen. Als je Dark Souls of Bloodborne hebt gespeeld wen je snel aan de opzet van de game, maar nieuwkomers zullen waarschijnlijk schrikken van de onvergeeflijke moeilijkheidsgraad. Er is geen makkelijke uitweg, dus je moet je simpelweg vastbijten en dat voor lief nemen.

Het verhaal in Ashen is erg standaard. Een klassieke vertelling van goed tegen kwaad. De God die de wereld van licht voorziet is dood, wat de vrij troosteloze omgevingen verklaart. Het daadwerkelijke plot eist nooit de aandacht op. In plaats daar van is het de sfeer en de personages die je ontmoet die betekenis geven aan de ervaring. Hoewel we deze opzet kunnen waarderen, laat de uitvoering veel te wensen over. Vooral na vele uren in de spelwereld kennis met deze nieuwe figuren kennis te hebben gemaakt. Het is lastig om iemand te herkennen die geen gezicht heeft en de vijanden missen beduidend karakter. In Dark Souls was er een verhaal achter de vijanden te vinden die de tragische gebeurtenissen voorafgaand aan de game blootlegden. In Ashen is daar geen sprake van en maken we vijanden alleen maar dood om zelf te overleven. De stemmen van de vriendelijke personages zijn echter erg goed uitgevoerd, maar toch slaagt men er niet in een emotionele band te vormen.

Ashen

Het vechten is waar Ashen veelal in uitblinkt. Enkele vijanden beschikken over unieke vaardigheden en gedragen zich anders. Hierdoor moet je je speelstijl aanpassen aan de hand van de situatie. Daarbij heb je de beschikking over een breed aanbod van wapens. Wij kozen voor een gebalanceerde uitrusting om vrij snel aan te vallen, maar waarbij we ons ook konden terugtrekken wanneer er een vijand met een gigantisch knuppel begon te slingeren of we bijna doodgingen. Aan het begin wist een gigantische stekelige hamer ons aandacht te rekken, wat ons er van weerhield om een schild te gebruiken. Dat werkte prima, maar naarmate de spelwereld zich opende en er nieuwe vijanden verschenen beseften we ons dat we dit moesten afwisselen. Het zou niet onmogelijk zijn om verder te komen, maar gezien de hoeveelheid uitrusting is het onnozel om er slechts één te gebruiken. Er is voor iedereen wel iets te vinden en ook voor iedere situatie.

Het is niet alleen de algehele opzet van Ashen die ons doet denken aan Dark Souls; de besturing is ook vrijwel identiek. Met de rechter schouderknop lanceer je een langzamere, krachtigere aanval, terwijl de rechterknop een snellere, mindere dodelijke slag oplevert. Als je de linkerknop ingedrukt houdt bescherm je jezelf met het schild en het indrukken van de linker schouderknop - op juiste moment - laat je een vijandelijke aanval pareren. Je beschikt ook over een Crimson Gourd (de Ashen-versie van een Estus Flask) om leven aan te vullen. Als je Crimson Sap opraakt gaat je dood en verlies je de Scoria die je hebt verzameld (de Ashen-versie van 'souls') en je moet deze opnieuw verzamelen als je weer tot leven komt. Het lijkt dusdanig op de games die het geïnspireerd hebben, dat het originaliteit mist. Dat gezegd hebbende: de 'quests' zijn een heel ander verhaal.

Zoals eerder gezegd kom je verschillende nieuwe personages tegen tijdens je avontuur en deze hebben missies voor je. Deze zijn verdeeld in hoofd- en zijquests die fatsoenlijke variatie bieden. Als je de zijquests accepteert krijg je ook een nieuwe handlanger om de uitdagende gevechten te overleven. Dankzij de verschillende missies voel je je constant aangemoedigd om iedere steentje om te keren, omdat je niets wilt missen. Er zijn in Ashen genoeg geheimen om te ontdekken.

Ashen
Ashen