Assassin's Creed Mirage

Assassin's Creed Mirage Hands-On Preview

De aankomende Assassin's Creed lijkt een betoverende ervaring te bieden door de beste elementen uit de lange geschiedenis van de serie te combineren.

De Assassin's Creed-serie gaat altijd over het ervaren van het verleden door de lens van het heden. Het is dan ook passend dat dit precies is wat Ubisoft doet met Assassin's Creed Mirage, dat probeert terug te keren naar de wortels nadat Valhalla misschien iets te ver van het gebruikelijke DNA van de serie is afgedwaald. Vorige week mocht ik drie uur doorbrengen met de aankomende game (het zouden er vier zijn, maar de preview-sessies van Ubisoft zijn mogelijk ingewikkelder dan welke Animus-machine dan ook) en de indruk was positief. Heel positief zelfs.

Assassin's Creed MirageAssassin's Creed Mirage

Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk hebben gehoord, spelen we als Bassim, die ook een rol had in Valhalla. Het jaar is 861 en de jonge knaap is nog steeds niets meer dan een zakkenroller in de stad Anbar, gelegen in het hedendaagse Irak. In de eerste missie van de preview volgen we zijn jeugdvriend Nehal op een trip down memory lane, hoewel het allesbehalve een rustige wandeling is terwijl we over daken en obstakels springen. Parkour is terug van weggeweest, want we navigeren sierlijk over obstakels, glijden van touwen, klimmen over muren en doen zelfs polsstokhoogspringen, wat een van de weinige nieuwe acrobatische mechanica is. De rest wordt gerecycled, maar dat maakt niet uit, want de parkour voelt veel gladder en natuurlijker aan dan voorheen. Het kan nog steeds onhandig worden, maar niet genoeg om de onderdompeling te doorbreken.

De intro is snel voorbij en we springen in tijd en plaats naar Alamut Castle, een locatie in het huidige Iran die ook in enkele van de vorige games voorkwam. Het bergachtige gebied dient als een soort trainingskamp voor huurmoordenaars, en het was best grappig om Bassim de iconische Leap of Faith van de serie te zien proberen en op zijn kont in een hooiberg te zien landen. Gelukkig is er genoeg gelegenheid om je parkour te perfectioneren, want Alamut wint waarschijnlijk de weinig vleiende prijs als 's werelds minst handicapvriendelijke bestemming. Elk gebied, of je nu een trainer of een verkoper wilt bezoeken, vereist dodelijke stunts om te bereiken. Onze primaire training onder onze mentor Roshan, een geharde vrouw met een bijna komisch hese stem, was echter in de kunst van het vechten. Mirage behoudt het vechtsysteem van Origins en recente Assassin's Creed-games, wat betekent dat ontwijkende manoeuvres en nauwkeurig getimede parries essentieel zijn als je enige kans wilt hebben om de vijanden te overmeesteren.

De combinatie van verbeterde stealth en een meeslepender vechtsysteem blijkt meteen een winnend recept als ik eindelijk in Bagdad word losgelaten. Met de mogelijkheid om ons in de schaduw te verbergen en klassieke hulpmiddelen zoals rookbommen en gifpijlen te gebruiken, hebben we alle tools die we nodig hebben om onze doelen stiekem uit te schakelen. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld Syndicate zijn de tools niet alleen leuk om te hebben - ze zijn een strikte noodzaak. Bassin is geen volledig uitgeruste krijger die zomaar vijanden kan verpletteren met brute kracht en krachtige wapens. De rollenspelmechanica is tot op het bot gesneden en hoewel er een kleine skill tree is, kun je je niet een weg banen door het spel door levels te grinden en betere uitrusting te vinden.

Assassin's Creed Mirage

Gelukkig voor ons is Bagdad een moordenaarsparadijs met meer schuilplaatsen per vierkante meter dan welke andere stad dan ook. De vlakke dakterrassen zijn nooit meer dan een paar sprongen of gewelven verwijderd, en als je ervoor kiest om over de grond te bewegen, kun je altijd verdwijnen in de grote, levendige drukte die de markten en smalle steegjes bevolken. Als ontmoetingsplaats van niet alleen verschillende culturen, maar ook beschavingen, is de oude metropool buitengewoon fascinerend en doet denken aan Constantinopel uit Openbaringen, maar op een heel andere schaal. Toen ik uitzoomde op de kaart, realiseerde ik me tot mijn verbazing dat wat ik dacht dat de hele stad was, in feite slechts een van de vele districten was. En in tegenstelling tot de laatste paar games, lijkt het erop dat elk hoekje gevuld is met puzzels en geheimen. Komend uit Valhalla, is het bijna alsof je van een linoleumvloer naar een fijn geweven tapijt gaat.

Net als de stad zelf is de missiestructuur fijn en vertakkend. Hoewel ik in eerste instantie een beetje geïrriteerd was dat ze niet terug waren gegaan naar de op zichzelf staande GTA-achtige missies van voordat de serie een rollenspel werd, werd mijn scepsis snel weggenomen. Ubisoft Bordeaux is nog een stap verder gegaan en vond inspiratie helemaal terug in de originele Assassin's Creed. Destijds moest Altaïr aanwijzingen vinden om zijn uiteindelijke doel te bereiken, een geweldig idee dat werd ondermijnd door het feit dat de kerngameplay bestond uit die generieke activiteiten die later werden gedegradeerd tot nevenactiviteiten. Gelukkig is het onderzoek veel meer betrokken bij Mirage.

Ten eerste vond ik wat gestolen goederen voor de Chinese koopman Tong, die ik herkende van de trainingen. Ik hielp echter niet alleen omwille van de oude tijden, want hij had beloofd me naar een exclusieve veiling te brengen als ik hem hielp met een klein importgerelateerd probleem. Mijn hulp kostte de plaatselijke havenmeester uiteindelijk het leven, maar toen was ik vrij om naar een van de levendige bazaars van de stad te gaan. Ondanks zijn belofte kon Tong me niet helemaal in de veiling krijgen en moest ik zoeken naar de speld (of beter gezegd een haarspeld) in de spreekwoordelijke hooiberg voordat ik eindelijk toegang kreeg tot de veiling, waar een biedingsoorlog uiteindelijk de sluier van mysterie van mijn doelwit scheurde.

De afwisseling is groot, niet in de laatste plaats omdat de quest line allesbehalve lineair is. Tegelijkertijd wordt de ervaring versterkt door nieuwe richtlijnelementen. Het lijkt erop dat Ubisoft Bordeaux is geïnspireerd door de recente Sherlock Holmes-games van Frogwares, omdat je niet altijd direct naar je doel wordt geleid door stralende stippen op de kaart. In plaats daarvan moest ik locaties vinden door naar vage beschrijvingen te luisteren of de lokale bevolking om te kopen voor verdere informatie, wat kan worden gedaan met een soort letterlijk straatkrediet dat je verdient door nevendoelen te voltooien. Op de bazaar werd me ook niet direct verteld wat ik moest doen, maar in plaats daarvan moest ik mijn omgeving observeren en verkennen voordat ik, door gesprekken af te luisteren en de juiste mensen te volgen, eindelijk mijn doel bereikte. De stad komt echt tot leven dankzij dit soort mechanieken.

Als ik een negatief punt zou moeten aanwijzen (en dat is verrassend moeilijk) zou het waarschijnlijk zijn dat de toon van de game niet echt bij mij resoneerde. Er zijn lichte momenten onderweg en wat goedmoedig gebabbel tussen personages, maar de ontwikkelaars zijn helaas niet teruggekeerd naar de humor van de gelukkige Ezio-dagen. Mirage lijkt een serieuze game, en Ubisoft is gewoon niet erg goed geweest in het schrijven van die sinds het origineel Watch Dogs. Ik heb ook wat grafische glitches ervaren, maar dat is te verwachten voor de officiële lancering - vooral omdat ik de game heb gestreamd.

Mijn ongeveer drie uur met Assassin's Creed Mirage waren uiterst positief. Vooraf had ik gevreesd dat het een simpele terugkeer zou zijn naar de klassieke formule die al in 2015 oud aanvoelde toen Syndicate uitkwam. Maar Mirage is veel meer dan dat. Ubisoft Bordeaux lijkt zorgvuldig de exacte elementen uit de 16-jarige geschiedenis van de serie te hebben geselecteerd die het verleden het beste tot leven brengen. Met een intense oktober vol grote titels is Assassin's Creed voor één keer naar de schaduw gedegradeerd, maar het zou me niet verbazen als de game eruit springt en de concurrentie vermoordt.

Assassin's Creed MirageAssassin's Creed MirageAssassin's Creed Mirage