Astro Bot

Astro Bot Preview - Team Asobi lijkt de beste platformgame van 2024 te hebben gebouwd

Team Asobi lijkt opnieuw een platformwinnaar te zijn met dit schattige en charmante volgende deel in de Astro Bot -serie.

Het kostte slechts een paar minuten gameplay voor Astro Bot op de recente PlayStation State of Play voor de volgende Team Asobi -titel om voor velen misschien wel de meest verwachte PlayStation-titel - en zelfs platformgame in het algemeen - van 2024 te worden. Ik maak deel uit van die groep, en daarom stond ik te popelen om hands-on te gaan met Astro Bot op de Summer Game Fest van dit jaar om een voorproefje te krijgen van hoe het de platformformule verbetert en verbetert waar meer dan 55 miljoen gamers toegang toe hebben gehad sinds Astro's Playroom debuteerde als PS5-lanceringspartner.

Je hebt me waarschijnlijk niet nodig om je dit te vertellen, maar Astro Bot is precies wat iedereen had kunnen willen. Het is kleurrijk, levendig, boordevol charme en verlegt echt de grenzen en limieten van hoe de PS5 en de DualSense-controller in mechanische zin worden gebruikt. Hoewel ik maar 45 minuten van het spel heb kunnen spelen, was dit meer dan genoeg tijd om een paar hoofdlevels te doorlopen, tegen een baas te vechten, verschillende beroemde PlayStation-personages te ontmoeten en zelfs een paar uitdagingsniveaus te proberen, en te oordelen naar wat Team Asobi me onderweg vertelden, is dit allemaal slechts het topje van de ijsberg.

Voor deze preview-sessie werd ik met mijn hoofd in het eerste sterrenstelsel gegooid. Net als Astro's Playroom betekende dit aanvankelijk een bezoek aan een tropische, zonnige en zanderige wereld vol water en robots die op ligstoelen rustten en zich koesterden in de hitte. Ook vergelijkbaar met zijn voorganger, heeft Astro Bot zo'n intuïtieve en eenvoudige set bedieningselementen dat het spel geen tijd verspilt met een tutorial en je in plaats daarvan gewoon dingen zelf laat uitzoeken, of het nu gaat om het slaan van vijanden of het breken van kratten om wat munten te vinden, springen en glijden met behulp van Astro 's beenboosters, Draden trekken en grijpen om geheimen te ontrafelen en puzzels op te lossen, en zelfs in het algemeen uitzoeken wat je in het level moet doen en hoe je dat moet aanpakken.

In wezen is het belangrijkste doel van elk level van Astro Bot om de eindvlag te bereiken, maar zoals bij elke respectabele platformgame, wordt er ook van je verwacht dat je veel bots in het level vindt die vaak vastzitten in komische en bizarre situaties. Dit kan een Ratchet bot zijn die aan een boom is vastgebonden of een andere naamloze, minder PS-specifieke bot die voor zijn leven aan een richel hangt. Om de bots te redden, hoef je ze alleen maar te slaan of te schoppen en ze katapulteren in Astro 's Dual Speeder, klaar om terug in een baan om de aarde te worden gebracht.

Voordat we verder gaan, is het vermeldenswaard dat de cameo's en PlayStation-crossovers in Astro Bot elke mogelijke weg lijken aan te boren. Ik zag de meer verwachte partij van Ratchet en Rivet en Jak, maar ook personages als PaRappa Rappa. Verwacht dus dat er deze keer een aantal gekke personages hun opwachting zullen maken.

Astro Bot
Astro BotAstro Bot

Als je twijfelde over de ontwerpfilosofie voor levels in Astro Bot, maak je geen zorgen, Team Asobi heeft het opnieuw goed gedaan. Vanaf minuut één tot het einde van elk level dat ik de luxe had om te testen, werd ik overweldigd door charmante en mooie ontmoetingen, personages en gameplay-mechanica die opvallen en een grijns op je gezicht achterlaten, en dat alles terwijl verbluffende en kleurrijke beelden en een geweldige vrolijke elektronische soundtrack op de achtergrond spelen. Als je een visioen had van hoe meer van Astro eruit zou zien, dan is dit spel precies het.

Maar goed, terug naar de nieuwere functies. Ik mocht drie hoofdniveaus testen, die elk uniek waren, maar vooral pasten bij de strandesthetiek die dit eerste sterrenstelsel leek te bedenken. Het was pas het tweede niveau dat dingen leek te veranderen, want in plaats daarvan bracht dit me de wolken in om tussen wolkenkrabbers in aanbouw te springen terwijl een gigantische aap tekeer ging en alles op zijn pad vernietigde. Ongeacht het eigenlijke thema van elk level, dienden deze eerste drie ook als manieren om me kennis te laten maken met de nieuwe vaardigheden. De eerste was een manier voor Astro om lucht op te zuigen en vervolgens de lucht in te kunnen stuwen om nieuwe hoogten te bereiken. Dit was ideaal voor het bereiken van gebieden waarvan oorspronkelijk werd aangenomen dat ze buiten de grenzen lagen, terwijl het ook briljant was om snel naar de oppervlakte te komen van elk waterlichaam waar je misschien diep in bent gedoken. De tweede was de Bulldog Booster, een jetpack aangedreven door de robodog Barkster waarmee Astro over gaten en door breekbare muren en kratten kon rennen. De laatste was de Twin-Frog Gloves, die de Adaptive Triggers gebruikte als een manier om melee-aanvallen van een afstand uit te voeren en ook om over gaten te zwaaien en Astro over enorme afstanden te katapulteren door ze te grijpen, te trekken en uit te rekken tot het uiterste.

De Twin-Frog Gloves leek de diepste mechanische diepte te hebben van wat ik mocht testen, maar dit komt waarschijnlijk omdat ze dienden als basis voor het overwinnen en omgaan met de eerste grote baas, een robotachtige, bokshandschoendragende, duik-octopus genaamd Mako Gato. Het doel hier was om de handschoenen te gebruiken om de handschoenen van Mako Gato kapot te slaan en vervolgens Astro naar zijn hoofd te gooien met behulp van de katapultmonteur. Het was een geweldige show van gameplay en leek ook de perfecte balans te hebben tussen een beetje uitdaging zonder iets van de Astro charme en plezier te verliezen. Oh en over plezier gesproken, na het verslaan van Mako Gato verschenen een zekere Ghost of Sparta en een Boy, waarbij het paar zich precies gedroeg zoals je zou verwachten, ondanks dat ze nu schattige robots zijn.

Astro Bot
Astro BotAstro Bot

Met ongeveer 80 levels om te voltooien in zes hoofdsterrenstelsels, goed voor ongeveer 300 Bots om op te slaan en verschillende extra puzzelverzamelobjecten enzovoort om ook te vinden, heeft Team Asobi duidelijk nog veel meer in petto om te laten zien en te presenteren aan spelers in deze mooie platformgame. Ik weet zeker dat dit kleinere maar veel veeleisendere uitdagingsniveaus omvat die je Astro -vaardigheden op de proef zullen stellen, maar wat betreft wat er nog meer wordt voorbereid voor release, zullen we gewoon moeten ontdekken om 6 september te komen. Hoe dan ook, ik zou niet enthousiaster kunnen zijn voor meer van Astro Bot, en eerlijk gezegd schaam ik me nog steeds voor PlayStation om ons te vertellen dat 2024 geen grote nieuwe first-party lanceringen zou hebben, want als mijn hands-on sessie iets te bieden had, Astro Bot wil tot de beste van PlayStation behoren.