Baba Is You

Baba Is You

Hempuli brengt ons een verfrissende puzzelgame die je tijdens het spelen de regels laat veranderen.

Baba Is You
Baba Is YouBaba Is You

De beste puzzelgames bezorgen je pure vreugde als je eindelijk hun mysteries ontrafelt en verder komt. Dat is precies hoe we ons langzaam maar zeker voelde in Hempuli's Baby Is You, een game die tot leven kwam op de Nordic Game Jam in 2017 en het geesteskind van Arvi 'Hempuli' Teikari. Twee jaar later is Baba Is You beschikbaar op pc en Nintendo Switch. We besloten onderweg de nodige hersenbrekers aan te grijpen op de Switch, waar het perfect voor is.

De mechanismes van de game zijn relatief simpel, strikt genomen, maar hoe Hempuli deze gebruikt maakt de puzzels ongelofelijk complex. Ieder level houdt zich aan bepaalde regels en deze worden weergegeven door blokken op het scherm of eerder eigenlijk door woorden. De zin 'Baba is you' wordt bijvoorbeeld door drie blokken gespeld in de meeste levels, wat één van de 'regels' van dat level aangeeft en dat is dat je als Baba kunt spelen. Dan heb je anderen zoals 'wall is stop', een regel die aangeeft dat je niet door muren kunt bewegen, maar door een blokje te bewegen kun je deze zin verbreken en daarmee te regel, waardoor je wel door muren kunt bewegen.

Dit laat je ook regels manipuleren en dit is de sleutel voor het verslaan van de vele puzzels die Hempuli voor ons heeft ontworpen. Door bijvoorbeeld 'you' op de plek van 'stop' te bewegen in het bovenstaande voorbeeld, kun je als de muur zelf spelen en als je verder komt worden functies als 'open', 'float', 'melt' en 'move' toegevoegd, evenals als voorwerpen zoals krabben, sleutels en vlaggen.

Het bedoeling in ieder level is om het voorwerp dat je bestuurt te verenigen met het voorwerp dat je laat winnen. Om te beginnen zit het 'flag is win'-commando in ieder level, maar wederom kan deze bewogen en aangepast worden zoals je wilt. Dit wordt makkelijker door het feit dat je het hele levels met een knop kunt herstarten en een zet terug kunt spoelen (de game maakt gebruik van vakjes), waardoor je dus ook foutjes kunt wegvegen terwijl je experimenteert met het rondbewegen van het level.

Baba Is You
Baba Is YouBaba Is You

Hempuli denkt zeker 'outside of the box' met dit concept en de oplossingen vereisen dat je net zo creatief nadenkt. Vaak zijn er een paar elementen om mee te werken en dus draait het allemaal in inventief gebruik van de componenten die je binnen handbereik hebt. Bijvoorbeeld het samenvoegen van zinnen om de regels aan te passen. Het is het soort game waarbij jezelf afvraagt of je een puzzel wel kunt oplossen, waardoor je het gevoel krijgt de slimste persoon ter wereld te zijn als je eenmaal slaagt en 'congralutions' eindelijk op het scherm verschijnt.

Het is wellicht een van de lastigste games om te bespreken, omdat het op papier zetten van het concept deze weinig eer doen. Het is een van die games die je echt moet spelen om te begrijpen waarom iedereen zo enthousiast is. Doe je dat dan begrijp je binnen enkele seconden dat het enige wat je moet doen is het bewegen van blokjes om te winnen. Dat klinkt simpel, maar de verschillende lagen die worden toegevoegd en de vereisten om steeds verder te komen op de wereldkaart van Hempuli, grijpen je vast doordat je constant met een level aan het friemelen bent (we vergaten in de trein bijna uit te stappen, zo diep zaten we er in).

Puzzelfans die op zoek zijn naar iets anders om ze te vermaken moeten Baba Is You zeker bekijken, aangezien het niet alleen uniek is, maar ook je denken beproeft op een manier die we nooit eerder hebben ervaren. Het gaat niet om het verwisselen van de stukjes in de game, maar om het veranderen van hoe de game zelf werkt en alleen diegenen met een scherp waarnemend vermogen het einde halen. Het is een pittige uitdaging, maar eentje waar we niet mee konden stoppen, vooral doordat het perfect is om onderweg op de Switch te spelen.

Baba Is YouBaba Is YouBaba Is YouBaba Is You
9 / 10
+