Capes

Capes Preview: Hands-on met Spitfire's Marvel-lous superstrategiespel

We krijgen een voorproefje van het superheldenstrategiespel van Spitfire Interactive voorafgaand aan zijn debuut eind mei.

Een van de meest recente, schijnbaar nogal over het hoofd geziene, maar geweldige games was XCOM-ontwikkelaar Firaxis' Marvel's Midnight Suns. De game leverde een turn-based strategie-ervaring op die draaide om verschillende bekende superhelden in de Marvel -wereld, maar het is nooit echt gelukt of heeft zijn plaats gevonden in de harten van fans over de hele wereld, wat jammer is, want het concept is echt interessant en goed doordacht.

Spitfire Interactive ziet ook de waarde van dit thema en genre in, en werkt al een tijdje gestaag aan de turn-based tactics-ervaring Capes. Hoewel deze game eind mei zijn volledige debuut zal maken, heb ik de luxe gehad om er iets eerder dan verwacht in te kunnen duiken en de game door de ringer te halen om te zien hoe het zich ontwikkelt.

Capes is geen traditioneel soort superheldenverhaal waarin je een cast van personages leidt om een slechterik te stoppen. Deze game gaat eerder over een factie van superhelden die buiten de wet opereren, aangezien de stad die ze thuis noemen al jaren wordt gecontroleerd door een overweldigende kwaadaardige factie, een die elke persoon die tegen hen opstaat opjaagt en elimineert en probeert het aan hun nieuwe orde te houden. In feite maak je deel uit van het superverzet, en in een poging om deze regerende wrede regering omver te werpen, ga je op rekruteringsjacht en breng je een stel X-Men -achtige helden samen in een poging om uiteindelijk de stad te bevrijden.

Het uitgangspunt is uitstekend. Er is een duidelijk en kernverhaal waar de rest van de ervaring op kan voortbouwen, een verhaal dat ook vrij eenvoudig is en niet in zichzelf verstrikt raakt. De personages zijn goed gedefinieerd met levendige persoonlijkheden, en je kunt zien dat Spitfire enorm veel moeite heeft gedaan om ervoor te zorgen dat ze allemaal echt uniek zijn en niet te veel kruisen. Dit wordt het best opgemerkt in gevechten, omdat elk personage in een van een selectie van gedefinieerde klassen past die weerspiegelen hoe ze in actie werken. Mindfire is een Attacker, en zijn primaire vaardigheden zijn het beschadigen en elimineren van bedreigingen, terwijl Facet een Defender is die veel beter is in het trekken van de aandacht van vijanden en vervolgens het absorberen van de treffers die bedoeld zijn voor zwakkere bondgenoten.

Het is in veel opzichten nogal rudimentaire strategie-gameplay, maar het werkt. Bovendien is er geen van de frustrerende op percentages gebaseerde elementen die ervoor zorgen dat je je toetsenbord uit het raam wilt gooien. Elke bondgenoot heeft een bepaald aantal acties dat ze in een beurt kunnen voltooien, en dit omvat het verplaatsen van een bepaalde afstand en het gebruik van een paar vaardigheden. Met dat in gedachten moet je vooruit denken, uitstippelen hoe je in gevaar kunt komen, schade kunt aanrichten en vervolgens naar een veiligere afstand kunt gaan, iets waar de Striker held van Rebound uitstekend in is met haar hoge mobiliteit en stiekeme gameplay-stijl.

CapesCapes
CapesCapes

Het grootste deel van de gameplay draait om het bekijken van tussenfilmpjes die komische styling zoals tekstballonnen gebruiken om het verhaal over te brengen naast geweldige ingesproken dialogen, of in plaats daarvan verpakt te zijn in de gevechtsscenario's. Om het hier interessant te houden, zijn er meestal nevendoelen om je vaardigheden mee te testen, bijvoorbeeld helden niet laten verslaan tijdens een gevecht, of vijanden niet waarschuwen voor je aanwezigheid. Voeg daarbij progressie-elementen waarmee je je helden kunt verbeteren door gebruik te maken van de verzamelde ervaring die je hebt opgedaan door missies met succes te voltooien. Dit is de belangrijkste manier om vaardigheden te verbeteren en zelfs nieuwe vaardigheden en vaardigheden vrij te spelen die je in gevechten kunt gebruiken.

Over vaardigheden gesproken, Spitfire heeft enorm veel nadruk gelegd op teamcohesie. Dit betekent dat je voor elke missie een team van maximaal vier helden moet selecteren en ze vervolgens in samenwerking met elkaar moet gebruiken om de taak te voltooien. Je kunt de weg vrijmaken voor nieuwe gecombineerde vaardigheden door vaardigheden te gebruiken die in de buurt van een andere held liggen, en dit is van vitaal belang voor het overwinnen van de typische slechte kansen waarmee je tijdens een gevecht wordt geconfronteerd, aangezien je vaker wel dan niet een team van vier tegen 10+ vijanden zult zijn, waarbij sommige van deze vijanden zelfs afstands- en dodelijkere wapens hebben of zelfs superschurken zijn met gevaarlijke vaardigheden en enorme gezondheidspools.

Capes is niet het gemakkelijkste spel om te spelen. Er is de vereiste om inzicht te hebben in de kern van de strategie-gameplay om hier op gang te komen, maar als je eenmaal je draai hebt gevonden, werkt het in de praktijk goed en overweldigt het je niet met extra mechanica en systemen om de zaken te ingewikkeld te maken. Spitfire heeft de dingen intuïtief en eenvoudig gehouden, en dit stelt je in staat om meer te genieten en te waarderen van de verhalende ontwikkelingen en de setting en presentatie.

CapesCapes

Aangezien ik tot nu toe alleen een voorproefje van het spel heb gehad, zal het interessant zijn om te zien hoe het de kernsystemen die het in de eerste paar uur heeft geïmplementeerd, blijft uitbreiden en verbeteren. Met Capes die op 29 mei debuteert, kun je verwachten dat mijn volledige gedachten dichter bij de lancering zullen volgen.