Conan Exiles

Conan Exiles

Na iets meer dan een jaar in Early Access is de volledige versie van Funcom's survivalgame nu verkrijgbaar.

Conan Exiles speelt zich af in het universum van Robert E. Howard's Conan the Barbarian en is een vaak onvergefelijke survival-rpg die deze maand Early Access heeft verlaten voor een volledige release. Exiles, ontwikkeld door de Noorse indiestudio Funcom, is de meest recente aanpak van het bronmateriaal na de release van Age of Conan: Unchained en Age of Conan: Rise of the Godslayer die in 2008 en 2010 verschenen.

Je speelt als een gevangen crimineel en wordt wakker vastgenageld aan een kruis, achtergelaten om dood te bloeden in de brandende zon als straf voor je wandaden. Het ziet er niet goed uit, totdat je door Conan zelf wordt gered, met de belofte dat jullie paden ooit weer zullen kruisen. Dit is alles wat je qua verhaal krijgt, om vervolgens naakt en verward rond te dwalen in de woestijn. Hier pak je iedere steen, tak en plant op om te overleven. De wereld is vanaf dit moment de jouwe en je krijgt de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt in de wrede wereld van de Exiles Lands.

De focus ligt, natuurlijk, op overleven en je moet de honger en hydratatieniveau goed in de gaten houden, evenals onderdak zoeken van zandstormen en andere barse omstandigheden. Je zult ook hulpmiddelen willen 'craften' om je overlevingskans te vergroten, zoals wapens; gereedschap om stenen te breken en bomen om te hakken; en een kampvuur om vullende maaltijden op te koken. Het vaardiger worden in overleven en meer vindingrijk was hetgene wat ons liet terugkomen naar Conan Exiles. De tocht van naakt beginnen en zoeken naar insecten tot het bezitten van je eigen stenen paleis en een slavenleger voelde bij iedere stap enorm bevredigend.

Conan Exiles

Je eerste paar uur zijn hoogstwaarschijnlijk gevuld met verwarring aangezien er weinig wordt aangeboden in de vorm van een 'tutorial'. Hoe maak je vuur? Hoe kan ik vlees verzamelen? Dit zijn waarschijnlijk de eerste twee vragen die je jezelf stelt. Wij vonden de antwoorden op deze standaardvragen vaak in Youtube-video's of via online Wiki's, wat ons wel direct uit de spelervaring haalde. We begrijpen dat dit expres is gedaan, aangezien het de speler dwingt om zijn eigen verstand te gebruiken om te overleven. Echter kunnen we voorstellen dat dit aan begin voor de nodige verwarring zorgt. Misschien was een optionele tutorial voor nieuwkomers in het survivalgenre, die aan en uit kan worden gezet, een betere keuze geweest om deze leercurve te versoepelen.

Voortgang in Conan Exiles wordt met een checklijst van kleine doelen bijgehouden in de Journey-tab in het menu, die in tien hoofdstukken is verdeeld. Het begint met eenvoudig met taken als het vinden van onderdak en het craften van een wapen, maar verandert in meer specifieke taken zoals het bezoeken van de regio van de Unnamed City. Het voltooien van deze taken levert vrijgevige XP-boosts op, waarmee je nieuwe materialen om mee te craften vrijspeelt en de vaardigheden van je personage verbetert in categorieën als mikken, overleven en kracht. Hoewel Conan de speler veel vrijheid biedt, geven deze doelen je een richting als je op zoek bent naar een leidraad. Diegene die beschikbaar zijn verzekeren dat je altijd iets hebt om naar toe te werken.

Conan Exiles

Vechten in Conan Exiles is niet bepaald erg soepel. De framerate voelt als degene die een klap krijgt als er meerdere vijanden op het scherm verschijnen en ontwijken voelt beperkter als je actief op een doelwit 'gelocked' bent. Trage animaties van vijanden maken het soms lastig om te zien of ze gaan aanvallen en hierdoor kan het moeilijk zijn echt een lekker in het vechten te komen. Het mikken met een kruisboog voelt ongelofelijk onnauwkeurig zonder een belachelijk aantal punten te investeren in het mikken en het voelde een beetje omslachtig om gemaakte pijlen te moeten selecteren nadat je je boog hebt getrokken. Er is wel een degelijk arsenaal ter beschikking met speren, dubbele zwaarden, kruisbogen, knuppels en schilden. Al deze wapens kunnen gemaakt worden met verschillende hulpmiddelen en bevatten een andere levensduur en effectiviteit.

We speelden op de Xbox One, maar konden het niet helpen om jaloers te zijn op pc-spelers. Het lijkt daar veel makkelijker om door Conan Exiles' spinnenweb van menu's en systemen te navigeren. Het gebruiken van de cijfertoetsen om tussen voorwerpen te wisselen lijkt bijvoorbeeld een veel snellere optie dan het Quick Select-menu te openen en naar het juiste voorwerp te scrollen. Craften op een werkbank of een vuur op de console kan veel omslachtiger zijn, omdat de optie ontbreekt om de juiste voorwerpen aan te klikken en te slepen. Het werkt redelijk met een controller, maar het voelde een beetje als de recente De Sims 4-port van enkele maanden terug: een pc-game die niet goed geoptimaliseerd is voor spelers die in hun huiskamer op de bank willen spelen.

Conan ExilesConan ExilesConan Exiles
Conan Exiles

Naast de optie om solo offline te spelen is het ook mogelijk om je bij 39 andere spelers in PvE- en PvP-onlinemodi te voegen. Spelers zonder internetverbinding of een PlayStation Plus- of Xbox Live-abonnement kunnen vrede nemen met het feit dat de singleplayer door en door vermakelijk is en niet voelt alsof deze onder doet voor de online variant. PvP spelen is vergelijkbaar met Rust en ARK: Survival Evolved en kan meedogenloos aanvoelen, aangezien je met andere spelers te maken krijgt die je willen afslachten voor je als je verzamelende middelen. Het PvE-gedeelte doet ons denken aan The Elder Scrolls Online en we hebben enorm genoten van het verkennen van nederzettingen gemaakt door andere spelers en met hen samen te werken tegen de gevaren in de wereld van Conan Exiles.

We waren verbluft door wat geweldige belichting en watereffecten in de gevarieerde landschappen; van tropische stranden tot met spinnen gevulde grotten die er allemaal gedetailleerd en levendig uitzagen. De animaties van de personages waren ook niet slecht. Conan Exiles ziet er misschien goed uit, maar is een slecht geoptimaliseerde ervaring met veel 'bugs' (van lachwekkende tot enorm frustrerende). Bij het beklimmen van stenen begon ons personage vaak aan een zwemanimatie en verdwenen afgeslachte prooien vaak. Dit resulteerde, in combinatie met een matige framerate, in een ervaring die wat gehaast voelt, ondanks de lange periode in Early Access.

Dat is jammer, want Conan Exiles heeft alles in huis om een goede survivaltitel te zijn. De uitwerking voelt echter slordig en we zijn overtuigd dat het een veel betere indruk had kunnen achterlaten als het iets langer in Early Access was gebleven. De gameplay-'loop' van het continue verbeteren van je personage en zoeken naar hulpmiddelen is verslavend, en het is zondertwijfel een mooie game. Laten we hopen dat Funcom in de komende maanden enkele minpunten aanpakt, want de fundering voor een onmisbare titel is al gelegd.

6 / 10
+
Gameplay-'loop' van het maken van betere uitrusting is verslavend; een prachtige game met indrukwekkende belichting en watereffecten; biedt spelers vanaf het begin veel vrijheid.