Dark Souls: Remastered

Dark Souls: Remastered

FromSoftware's onvergeeflijke rpg is terug. Dit keer met verschillende afwerkingslagen.

Je weet dat je het hebt gemaakt als jouw product een referentiekader wordt voor al het andere eromheen. Sinds de release van FromSoftware's Dark Souls in 2011 staat de naam synoniem aan een afstraffende moeilijkheidsgraad (je hebt misschien wel de term "de Dark Souls van de..." of "Souls-achtig" gehoord). Het was destijds een meesterwerk van het hedendaagse gamen en dit jaar hebben FromSoftware en Bandai Namco besloten deze te remasteren en naar pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch (op een later tijdstip) te brengen. We zijn de game opnieuw ingedoken op de PS4 en het goede nieuws is dat er in positieve zin veel is veranderd.

Als eerst liggen de 720p graphics op het hakblok, die plaats hebben gemaakt voor magnifieke 1080p op de PS4 en Xbox One, met 'upscaled' 4K op de PS4 Pro en Xbox One X en 'native' 4K op de pc (de 'textures' zijn echter 2K). Bij oudere games vergeet je altijd hoe slecht ze er uit eigenlijk uitzagen, maar we hebben het origineel op de Xbox 360 gespeeld nog kort voordat we aan de slag gingen met deze remaster en we kunnen bevestigen dat het er veel beter uitziet. Toegegeven: het toont zijn leeftijd als je het grondig onder de loep bekijkt, bijvoorbeeld door in te zoomen op het onnozele gezicht van je personage als deze tegen een muur staat, maar dat is pure muggenzifterij.

Iets anders waardoor Dark Souls-fans de zon zullen prijzen is de framerate. Deze verzekert dat je frames per seconde nu uit dubbele cijfers bestaat in Blighttown, waar het origineel op beruchte wijze haperde en stotterde (ondertussen hoeft de pc-versie niet met de armzalige 30 FPS van het origineel om te gaan). Nu draait alles op glorieuze 60 FPS, alhoewel we er op moeten wijzen dat de Switch-versie nog steeds vastzit op 30 FPS met 720p in handheld en 1080p in de dock.

Zowel het visuele vooruitgang en de framerate hebben een enorme impact op de game en we vinden het geen probleem om te zeggen dat het de titel naar het hedendaagse tijdperk brengt; het ziet er nu uit als een titel die gemaakt is voor de hedendaagse consoles. De animaties zijn vloeiend (wat belangrijk is bij het ontwijken van aanvallen) en deze topprestatie zorgt voor een hogere overlevingskans, zowel bij het vechten en terwijl je langs verraderlijke richels beweegt in de spelwereld.

Dark Souls: Remastered
Dark Souls: RemasteredDark Souls: RemasteredDark Souls: Remastered

Wat is er nog meer nieuw? Deze nieuwe versie bevat alle downloadable content op alle platformen, inclusief de Artories of the Abyss-uitbreiding. Hier reizen we naar Oolacile om Manus, Father of the Abyss te verslaan. Dat klinkt verwarrend, dat weten we, maar het enige wat je moet weten is dat je hier nog meer waar voor je geld krijgt. Net als het leeuwendeel van de game is het verhaal volledig optioneel en is de grote trekpleister de extra locaties, eindbazen en vijanden die je lastig vallen op je avontuur naar grootsheid.

Zonder twijfel zullen bestaande Dark Souls-fan bezorgd zijn of de basis is veranderd of, God verhoede, de game makkelijker is gemaakt voor de 'casuals' onder ons. We kunnen tevreden mededelen dat er tijdens onze speelsessies niets er anders uitzag of was veranderd ten opzichte van het origineel. Er zijn weliswaar enkele randjes gladgestreken als onderdeel van de visuele afwerking, maar de content is zoals deze moet zijn bij een remaster.

Op het moment van schrijven waren de servers niet online, dus hebben we het onlinegedeelte van de game niet kunnen reviewen. Wat we echter kunnen zeggen is dat hoewel het origineel één tot vier spelers tegelijkertijd aanbood, dit verhoogt is naar zes in alle nieuwe versies (alle vier versies hebben bovendien toegewijde servers). Je kunt dus een vermakelijke samenwerking aangaan... of andere spelers doodmaken, als je een van die gestoorde spelers bent die graag de spelwereld van andere spelers betreden - je weet wie je bent. Het oproepen van NPC's (niet speelbare personages) als Iron Tarkus werkte echter soepel en naar verwachting. Daar is niets mis mee, vooral als ze het voor je opnemen tegen eindbazen.

Dark Souls: Remastered
Dark Souls: Remastered

Het zullen niet alleen de hardcore Dark Souls-fans zijn die aan de slag gaan met deze remaster. Dit nieuwe pakket geeft nieuwkomers, die de game niet in 2011 hebben gespeeld, de kans om deze voor het eerst te proberen. We kunnen met zekerheid stellen dat dit nu de beste manier is om de game te spelen, aangezien het vrijwel ieder aspect van het origineel verbetert: van de technische prestatie tot de graphics en zelfs de beschikbare content. Waar sommige remakes zoals de HD Collection van Silent Hill 2 en 3 veel minder dan het origineel en dingen weghalen, is dit louter een afgewerkte versie van iets dat al nagenoeg perfect was.

We gaan niet te diep in op hetgene wat Dark Souls zo goed maakt, maar er is een reden dat het zo een blijvende impact heeft gehad. Niet alleen op de game-industrie, maar ook popcultuur en dat gaat verder dan de moeilijkheidsgraad. De wereld waarin je terecht komt loopt over met sfeer en om iedere hoek kom je oog-in-oog te staan met de overblijfselen van deze afstervende wereld, waar de Undead Curse de mensheid plaagt en je de taak krijgt om de Lord Souls te verzamelen. Het is minimalistisch en valt je vaak daar helemaal niet lastig mee, maar dat is de schoonheid er van; het is de wereld zelf die de game tot leven brengt en niet het plot.

Er is ook een reden waarom veel games de Souls-achtige third-person actie-rpg gameplay imiteren. Dit is namelijk iets dat FromSoftware perfect deed met Dark Souls en daar is niets aan veranderd. Als je net als on als bestaande fan inspringt, dan ben je binnen de kortste keren weer aan het pareren als vroeger; ontwijken en blokkeren, terwijl je je magie gebruikt. Voor nieuwkomers valt er enorm veel plezier te halen uit het leren van de ingewikkelde en dodelijke dans die de gevechten zijn; het managen van je uithoudingsvermogen, terwijl je uitvogelt op welk moment je het beste kunt aanvallen.

Er zijn duizend andere geweldige dingen die al benoemd zijn betreffende FromSoftware's magnum opus en we zouden deze uren lang kunnen beschrijven: van uitgestrekte epische landschappen tot de designs van de eindbazen zelf. Dat is allemaal al vaak genoeg gezegd de afgelopen zeven jaar. Het enige wat nu te zeggen valt is dat Dark Souls ongerept is gebleven en zelfs is verbeterd. De generatiesprong heeft de game nieuw leven ingeblazen en hopelijk betekent veel nieuwe fans, wat is wat de klassieker in het genre verdient.

9 / 10
+
Content onveranderd; framerate drastisch verbeterd; nieuwe graphics; volledige pakket inclusief de dlc.