Live broadcast
logo hd live | Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Days Gone

Days Gone

Het is tijd om rond te rijden in het post-apocalyptische Oregon in Bend Studio's PS4-exclusieve openwereldavontuur.

Het is twee jaar sinds de wereld in stortte en nu wordt je geplaatste van Deacon St. John, een oorlogsveteraan die zich bij een motorclub genaamd de Mongrels heeft gevoegd. Hij rijdt nu rond in hetgene wat over is gebleven van Oregon en maakt zombie-achtige wezens, in de volksmond 'freakers' genoemd, af en zoekt naar onderdelen om zijn motor te repareren.

De titel komt voort uit de dagen die voorbij zijn gegaan sinds de wereld zoals wij die kennen ten einde is gekomen en na, wat voor ons in de echte wereld een lange tijd lijkt, is Bend Studio's exclusieve PlayStation 4-game hier eindelijk. Deze third-person openwereld survivalhorrorgame lijkt een poosje in de pijplijn te hebben gezeten en nu is het eindelijk tijd om er mee aan de slag te gaan. Het goede nieuws is dat het een enorm vermakelijk titel is, maar wel de nodige probleempjes kent...

Zoals gezegd speel je dus als Decon, een motorrijder die in de kielzog van de apocalypse zijn roeping heeft gevonden als een 'drifter' en premiejager. Veel van de missies die je onderneemt betrekken het volgen en opsporen van mensen of uitschakelen van vijandelijke kampbezettingen voor geld en reputatie. We begonnen op de motor naast een ander lid, die nog steeds het jasje van de motorclub draagt, Boozer genaamd. Maar nadat je motor uit elkaar wordt gestript voor onderdelen, moet je als Deacon rondrijden; sloopmateriaal vinden; missies voor verschillende mensen voltooien bij kampen die zich over de hele regio bevinden; en je motor upgraden. Deze missies zijn gevarieerd en het voltooien ervan levert je valuta of vertrouwen op, wat weer zorgt voor nieuwe upgradeopties voor je motorfiets.

Days Gone gooit je direct vanaf het begin het verhaal in, maar er zijn veel hints en tips om je te helpen de ervaring onder de knie te krijgen. Deek, zoals hij liefkozend wordt genoemd, is een innemend personage met een interessant achtergrondverhaal. In feite krijgen we veel flashbacks te zien naar de tijd voor en tijdens het begin van het eind en deze helpen ons het verhaal aan elkaar te knopen. Veel van deze flashback gaan over je vrouw, aangezien de wegen van het paar en een overheidsagent, genaamd O'Brian' die betrokken is bij gebeurtenissen die we niet zullen verklappen, zijn gescheiden.

Days Gone

Veel van het verhaal draait om het ontdekken wat er is gebeurt met de liefde van je leven en dit helpt het interessant te maken wat er is zich allemaal heeft afgespeeld. Deacon is geen oppervlakkige simpele motorbendelid, maar eerder een complex personage met een persoonlijke code over wie hij wel en niet doodt én iemand die nog steeds om zijn vrouw rouwt. Terwijl je het verhaal speelt, leer je meer over de freakers die de wereld bewonen. In plaats van hersenloze moordmachines als te bestempelen, worden er vragen gesteld. Denken ze nog steeds na? Hoe evolueren ze? Zijn ze daar de mens gemaakt? Deze vragen maken de freakers meer dan alleen maar kanonnenvoer. Alhoewel, het wel leuk is om ze neer te schieten.

De wereld waarin Deek rondrijdt is gevarieerd en gevaarlijk, vol met verschillende gemuteerde freakers, dieren zoals wolven en beren en andere menselijke vijanden. Het gevaar lijkt nooit ver weg met willekeurige bandieten en sluiperschutters die je uit willen schakelen of freakers die je achter na zitten en proberen je van je motor te trekken. Er zijn vaak vastgebonden overlevenden die gered moeten worden of vijanden die net doen alsof ze dood zijn, wat de wereld een beetje variatie geeft. Dat gezegd hebbende, het gemis aan werkende auto's zorgt er voor dat we het rondrijden in andere voertuigen missen.

Deek verdient ervaringspunten als je meer opdrachten voltooid, wat op zijn beurt betekent dat je nieuwe vaardigheden aan je trukendoos kan toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld beter worden in het terugkrijgen van stamina of vijanden uitlichten met je survivalvisie. In zijn meer dan genoeg geweldige ideeën in Days Gone. We zijn dol op het feit dat je onderdelen uit oude auto's moet halen om je motorfiets te repareren en dat je zonder brandstof kunt komen te zitten, waardoor je constant je tank moet aanvullen om te voorkomen dat je moet lopen. Er is niets ergers dan met een lege tank te komen zitten als er een horde achter je aanzit en dat zorgt er voor dat je moet plannen. Ammunitie is ook ietwat aan de karige kant, wat betekent dat je eigen werp- of 'melee'-wapens kunt maken om kogels te sparen. Er is ook een toffe sluipaanval waarmee je een vijanden automatisch uitschakelt met het mes uit je laars.

Het is ook fantastisch dat je om benzine te sparen van heuvels af kunt rollen en dat er een dag- en nachtcyclus is met weer dat daadwerkelijk een verschil maakt. De freakers zijn 's nachts talrijker, aangezien ze zich overdag in hun vernietigbare nesten of donkere grotten schuilhouden. Dit betekent dat het rijden in de nacht soms bloederig gevaarlijk kan zijn. Je kunt zelfs, als je dat wilt, tot s' morgensvroeg slapen, maar dan moet je natuurlijk rekening houden met meer menselijke vijanden.

Days GoneDays GoneDays Gone
Days Gone

Er is een goede reden om de freakernesten uit te kammen, want als deze zich tussen jou en je bestemming bevinden, het 'fast-travelen' tegenhoudt. Om deze uit te kammen, kun je er simpelweg een Molotov ingooien en alles weg zien branden. Terwijl de freakers er uit komen, heb je de kans om ze te lijf te gaan, maar het lijkt beter om ze gewoon te laten branden en weg te rijden - wat misschien een beetje aanvoelt als valsspelen, maar het werkt. Anderzijds voelen de 'melee'-gevechten behoorlijke solide en het is met name bevredigend als je vijanden in de rondte slaat met een honkbalknuppel met spijkers er in. De schietactie werkt ook naar behoren en het is enerverende om op een horde te schieten die je achterna zit, terwijl je wegrent.

Al met al moeten we zeggen dat we door en door hebben genoten van onze tijd in Oregon. Het verhaal is interessant, de setting meeslepend en de gameplaysystemen werken goed samen. Er is geen twijfel over dat Bend Studio een erg goed game heeft gemaakt, maar enkele problemen met de kunstmatige intelligentie maakt het iets minder geweldig. Days Gone is nog steeds een bizar goed zombiesurvivalavontuur en fans van het genre zullen beslist veel vinden om van te genieten terwijl ze als Deacon rondrijden op zoek naar avontuur.

Days Gone
Days Gone
Days Gone