DayZ

DayZ

Bohemia Interactive's zombie-apocalyps survivalsim heeft eindelijk Early Access verlaten.

Skip

Gezien de invloed van DayZ op het grotere plaatje, waarbij diens vruchtbare bodem PUBG en het Battle Royale-genre heeft voortgebracht én een hele reeks survivalgames heeft geïnspireerd, valt het niet te ontkennen dat Bohemia Interactive een beetje een laatkomer is op zijn eigen feestje.

Zonder deze review in een geschiedenisles te veranderen is enige context op zijn plaatst. DayZ verscheen namelijk als 'mod' voor Arma 2 en werd ontworpen door Dean 'Rocket' Hall. De mod-vriendelijke community die om Bohemia's serieuze militaire shooter zat omarmde Hall's met zombiegevulde survivalmod al snel en het duurde niet lang voordat spelers Arma 2 alleen kochten om DayZ te spelen. Uiteindelijk begreep de Arma-studio dat deze mod een eigen leven was gaan leiden en werd Hall binnen gehaald om er een standalonegame van de maken. Dat gebeurde al in 2012.

Dan spoelen we vooruit naar de release van de game op de pc, eind 2018. Wat is er dan in die afgelopen zes jaar gebeurd? Het antwoord: niet veel en absoluut alles.

Vanaf het begin is het overduidelijk dat er het nodige werk is verricht om Dayz visueel te upgraden, alhoewel het er niet zo goed uitziet als je zou verwachten van een titel die zo lang in ontwikkeling is geweest en tijdens diens Early Access-periode uitgebreid is gefinancierd. De hoge verwachtingen hebben hier wellicht invloed op gehad. Het project heeft de afgelopen jaren de nodige worstelingen meegemaakt en werd gedeeltelijk opnieuw gemaakt met een nieuwe engine. Door de jaren heen hebben we een reeks nieuwe en meer complexe opties toegevoegd zien worden, waaronder verbeterde geluidseffecten, dynamisch weer, verfijnde survivalsimulatie en een reeks revisies van de 'map'. Dat gezegd hebbende: ondanks alle veranderingen voelt het niet alsof er daadwerkelijk veel is veranderd.

DayZ

Begrijp ons niet verkeerd, we verwachten geen Story-campaign te zien bij het opstarten van de game, maar het feit dat er niets is gedaan om het scenario te bekrachtigen waarom DayZ is gebaseerd is vrij verbazingwekkend. Een klein beetje verhaal om de situatie uit te leggen zou een geweldige manier zijn geweest om wat broodnodige sfeer toe te voegen en de uiteindelijke versie af te maken na een half decennium in Early Access te hebben doorgebracht. DayZ is weliswaar bedoeld als een leeg doek voor spelers om op hun eigen manier te ervaren, dus een singleplayercampaign en tussenfilmpjes zouden niets uitmaken, maar zo weinig uitleg voelt voor ons als een misstap.

Het komt maar net weg zonder overkoepeld verhaal, omdat DayZ van binnen draait om spelers die hun eigen verhalen maken met de zombie-apocalyps die deze gewicht en betekenis geven. Je bent hier niet voor een overwinning, maar om koste wat het kost te overleven. Als het zich beperkt tot deze basis slaagt Bohemia's survivalsim er nog steeds in om meeslepende momenten te creëren en doet het dat niet onverdienstelijk. Dat gezegd hebbende: veel DayZ-spelers proberen allang niet meer alleen maar te overleven. Voor hun draait is de game een sandbox-ervaring die draait om het bouwen van basissen in teams en minder om het overleven. De zombies die voor nieuwkomers zo gevaarlijk lijken zijn meer een bijzaak voor georganiseerde spelers die samenwerken.

DayZ