Dragon Age: The Veilguard

Dragon Age: The Veilguard Preview - Een terugkeer naar de vorm voor BioWare?

We hebben een uur gameplay achter gesloten deuren gezien op Summer Game Fest, allemaal live becommentarieerd door game director Corinne Busch.

Er zijn enige zorgen over de toekomst van Dragon Age. Het is lang geleden dat BioWare Dragon Age: Inquisition leverde en die jaren waren op zijn zachtst gezegd turbulente jaren, gedefinieerd door het kritieke falen van Anthem door velen. Er is veel hoop en verwachting voor dit volgende deel in de fantasy-RPG-serie en het lijkt erop dat die hoop een beetje in gevaar werd gebracht toen de nieuwste trailer zijn aankomst maakte bij Summer Game Fest en een Guardians of the Galaxy /A-Team -type buddy-groepsactie-opstelling plaagde die we meestal zien in overvalfilms.

Als we afgaan op het eerste uur van de gameplay, hoef je je geen zorgen te maken over Dragon Age: The Veilguard (voorheen Dragon Age: Dreadwolf ), want een kijkje achter gesloten deuren van de game, live becommentarieerd door de charismatische gameregisseur Corinne Busch, geeft me er alle vertrouwen in dat we een veelbelovende terugkeer naar het continent Thedas in petto hebben.

Laten we dus beginnen met het uitgangspunt van het spel. Als je bang bent dat we banken gaan overvallen en coöperatief gaan spelen of iets dergelijks, maak je dan geen zorgen, dat is absoluut niet het geval. Dragon Age: The Veilguard is een "RPG door en door" zoals Busch het uitdrukt, en dat omvat het creëren van een personage uit verschillende opties, het uitbouwen van dat personage op een manier die bij je past, en dan ook op een emotioneel complexe en lange reis gaan die je overal in Thedas brengt waar je keuzes ertoe doen. Dit is Dragon Age zoals wij het kennen.

Het verhaal draait om het personage van Solas, in feite een Elfengod die de wereld wil vernietigen, en het is jouw taak als het aanpasbare personage Rook om een geweldig team van metgezellen rond Thedas te leiden, op jacht naar Solas in een poging de apocalyps te voorkomen. Als je je afvraagt waar de vorige titel van Dreadwolf vandaan komt, is de bijnaam van Solas precies dit. Nu zal ik niet te veel verder ingaan op de verhaalbeats van het uur dat ik heb meegemaakt om spoilers te voorkomen, maar laat me er gewoon aan toevoegen dat de keuzes die je als speler maakt ingrijpende en enorme gevolgen hebben, waaronder leiden tot de dood van metgezellen, verschillende verhaallijnen, romantische mogelijkheden en meer. En in een typisch Dragon Age -formaat is er een dialoogwiel dat op belangrijke momenten verschijnt, zodat u kunt beslissen welke threads u wilt trekken.

Dragon Age: The Veilguard

Maar goed, terug naar het begin: de personage-aanpassing. Ik ben niet het soort persoon dat veel geeft om dit deel van videogames, maar er zijn zeer gepassioneerde mensen die dat wel doen, dus laat me je enthousiast maken door je te vertellen dat de opties die beschikbaar zijn in The Veilguard je urenlang een personage zullen laten maken. Je begint zoals gewoonlijk met het selecteren van een van de vier afstammingslijnen (Human, Elf, Dwarf, Qunari ) en kunt vervolgens spelen met een heleboel veelzijdige schuifregelaars en selectie-opties om karakterbouw en lichaamsvorm, haarstijl, oogkleur, de gebruikelijke dingen die we in games vinden te definiëren. Busch zei dat uiterlijk erg belangrijk is om de speler onder te dompelen in het verhaal en daarom heeft BioWare extra stappen ondernomen, zoals het afzonderlijk weergeven van elk haar op het hoofd van een personage en het vervolgens binden van dat haar aan de physics-engine, zodat het flopt en valt op een bevredigende manier.

Dan komen we bij de lesselectie. Er zijn drie klassen om uit te kiezen (Warrior, Rogue, Mage ), maar elke klasse heeft drie subopties die in wezen dienen als een geheel nieuwe klasse op zich. Hoewel ik maar één variant van de Rogue in actie heb gezien, beloofde Busch andere klassen, waaronder een waarmee je een schild als Captain America kunt slingeren en gooien, waarbij je over het slagveld kunt ketsen door het met je zwaard te raken elke keer dat het naar je terugkeert.

Voordat we aan de gameplay beginnen, moeten er nog een paar keuzes worden gemaakt. De eerste is het selecteren van een achtergrondverhaal dat je personage een beetje meer een ankerpunt geeft in de wereld van Thedas, en de tweede is het definiëren van een moeilijkheidsgraad. Je kunt dit instellen op een manier die bij je past, wat betekent dat als je een hekel hebt aan pareren in games, je het bijvoorbeeld minder uitdagend kunt maken. Zodra dit allemaal is ingesteld, word je losgelaten in de wereld van Thedas om het zeer thematische en actievolle eerste uur te ervaren.

Dragon Age: The VeilguardDragon Age: The Veilguard

Pas als je voor het eerst in het spel komt en je koestert in de opvallende vergezichten en architectuur van Minrathous, zie je opnieuw de kracht van de Frostbite -engine. Dragon Age: The Veilguard ziet er absoluut verbluffend uit met een enorme aandacht voor grafische details, verlichting en wereldontwerp. Ik kan geen commentaar geven op hoe levendig de wereld aanvoelt om in de praktijk te verkennen, aangezien de fijnere elementen van het spel tijdens deze preview-sessie werden verdoezeld, maar er zullen ongetwijfeld genoeg manieren zijn om te verdwalen in de saus terwijl je doorgaat met het jagen op de Dreadwolf.

Voordat we eindelijk wat actie zien, beginnen we enkele van onze metgezellen te ontmoeten voor de reis die voor ons ligt. In tegenstelling tot eerdere Dragon Age -games, zullen er deze keer in totaal slechts zeven metgezellen zijn, maar het beperktere aantal betekent dat BioWare ze echter en authentieker kan laten aanvoelen dan ooit tevoren. Zoals Busch het uitdrukt, zijn dit de "rijkste, meest volledig ontwikkelde metgezellen" die ooit in een Dragon Age -titel zijn opgenomen.

Maar goed, de gevechten. BioWare heeft een groot aantal manieren geboden om je te koesteren in de actie. Als speler kun je drie vaardigheden selecteren uit een uitgestrekte vaardigheidsboom om in je vaardigheidsbalk te plaatsen en die vervolgens te versterken met drie vaardigheden voor elk van de twee metgezellen die je meeneemt voor de reis. De gevechten behouden de typische hack and slashing en ranged balance die we in de meeste actie- en RPG-games zien, maar versterken dit vervolgens door je ook in staat te stellen je geselecteerde vaardigheden op een van de twee manieren te gebruiken. De eerste is een meer strategische manier die draait om het traditionele Dragon Age vaardigheidswiel, waar je het spel pauzeert en de sterke en zwakke punten van de vijand bestudeert voordat je beslist hoe je moet toeslaan, bijna zoals Final Fantasy VII: Rebirth. De tweede is een real-time alternatief waarbij je vaardigheden gebonden zijn aan controller-invoer om ervoor te zorgen dat de gameflow nooit een beat mist, meer verwant aan een gewone actie-RPG. Dit is zeker de manier waarop ik Dragon Age: The Veilguard zal spelen bij de lancering.

Als laatste opmerking over de gevechten is BioWare eindelijk gezwicht voor feedback van de community en helende magie toegevoegd, wat betekent dat je nu je magische bekwaamheid kunt gebruiken om HP terug te krijgen zonder dat je een genezend drankje nodig hebt.

Wanneer je de vloeiende en geweldig uitziende gevechten combineert met de typische Dragon Age verhalende bekwaamheid die de weg opent naar romantische bogen, enorm bepalende keuzes, en dat alles verpakt in een grootse fantasie en een lang verhaal, lijkt het er steeds meer op dat BioWare het tot nu toe heeft genageld met Dragon Age: The Veilguard. Na een uur gameplay te hebben gezien, is deze game omhooggeschoten en een van mijn meest verwachte titels van dit jaar geworden, omdat het dezelfde aandacht voor detail, spanning en variatie lijkt te hebben waardoor Star Wars: Outlaws, Indiana Jones and the Great Circle en Assassin's Creed Shadows opvallen als veelbelovende singleplayer-ervaringen die gepland staan voor later dit jaar. En de opmerking van Busch over de staat van The Veilguard maakte me alleen maar enthousiaster, want tussen de technisch indrukwekkende demo en de belofte dat "alles functioneel is, we polijsten, we bugs oplossen", maakt het dit spel er allemaal een om in de gaten te houden in de herfst.