Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2

Square Enix' blokkerige avontuur heeft een vervolg voortgebracht en we zijn zowel in de PS4- en Switch-versie gedoken om te kijken wat er aan gaande is.

• Ben LyonsBen Lyons

Wij zijn dol op Minecraft. Net als miljoenen andere spelers, en terecht. Het is een briljante game, maar als er iets is waar het altijd aan ontbrak, is het een pakkend verhaal. Natuurlijk is er het hele gedoe met de Ender Dragon, maar het heeft nooit echt even meeslepend gevoeld als de goed geschreven verhalen die je vindt in veel singleplayergames.

Dit is waar Square Enix om de hoek komt kijken. Toen in 2015 de eerste Dragon Quest Builders werd aangekondigd, wisten we niet goed wat we er van moesten denken. Echter waren spelers er dol op en niet alleen wist het te overleven, maar het was zo succesvol dat het een vervolg heeft voortgebracht en daarmee zijn we bij het heden beland. Dragon Quest Builders 2 heeft iets anders van de reeks gemaakt; een eigen identiteit toegevoegd op de meest 'chibi' maar blokkerige manier mogelijk en dat doet het inclusief en verhaal dat veel uitgebreider is dan veel hedendaagse titels weten te bieden.

Dragon Quest Builders 2 is een actie-rpg 'sandbox'-game, ontwikkeld door Square Enix en Omega Force. Ontworpen als een vervolg op Dragon Quest Builder met een hybride chibi-blokvormige 'art'-stijl; waarin spelers op een avontuur gaan; een wereld moeten heropbouwen; en de Children of Hargon moeten verslaan, een destructieve rampspoedscult, met hulp van je trouwe landgenoot Malroth, een man met een eigenaardige aura om zich heen (alsof hij beïnvloed wordt door een duistere kracht). Malroth heeft niet de vaardigheden van een bouwer zoals jij, maar is buitengewoon getalenteerd in vechten en ondersteunt je in gevechten of als je dingen vernietigt. In tegenstelling tot Minecraft is dit geen simpele sandbox, maar zit er een verhaal diepgeworteld in de sandbox die het mogelijk maakt om je creativiteit te uiten wanneer je dat wilt.

Je speelt als een bouwer, een krachtig wezen met de vaardigheid om ontelbare creaties te ontwerpen en te bouwen met de vele beschikbare blokken in de game. Aan het begin beschik je alleen de kleren aan je lijf en ben je een gevangene op een monsterschip. Hier wordt je aan het werk gezet en moet je alledaagse klusjes doen om je skeletmeesters te helpen. Dat werkt als een 'tutorial' die je de basis leert, bijvoorbeeld hoe je blokken oppakt en plaatst, hoe je in gevecht raakt en zelfs hoe je moet 'craften'. Hoewel het kan voelen alsof je een eeuwigheid aan boord van het schip doorbrengt, is dit ongelofelijk nietig in vergelijking met de rest van de game. Dit begint na ongebruikelijke schipbreuk, waarmee we terecht komen op het eerste verkenbare eiland.

Een van de dingen die ons op dit punt opviel was de enorme hoeveelheid aan dialogen en de manier waarop dit gebruikt wordt. Dragon Quest Builders 2 gebruikt geestige humor en streektaal om iets duidelijk te maken en ieder personage tot leven te brengen. Soms is dit leuk en voegt het wat toe, maar in sommige gevallen (bijvoorbeeld bij de Furrowfield Farmers) voelt het landelijke dialect enorm geforceerd en een beetje tenenkrommend.

Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2 speelt zich af op een reeks verschillende eilanden, elk met hun eigen identiteit. Moonbrooke is bijvoorbeeld een besneeuwde wereld die vernietigd is door de oorlog en er bekend om staat geweldige vechters voort te brengen, en elk van de andere eilanden heeft zo zijn eigen unieke eigenschap. De uitzondering daarop is het begineiland The Isle of Awakening, wat weinig karakter heeft en ook met niets gevuld is. Dat gezegd hebbende, terwijl het verhaal vordert wordt je taak als bouwer om deze te vullen met creaties, zoals rivieren, bossen en zelfs gigantische piramides. Dit is op zijn beurt het algehele idee achter het verhaal van de game - als een bouwer moet je naar verschillende locatie reizen, de personages helpen die je ontmoet, terwijl je tegelijkertijd het eiland weer opbouwt en nieuwe vaardigheden leert om terug op je eigen eiland te komen, waar je probeert een bouwersparadijs te maken.

Spelers kunnen bewegen en de camera richten met de analoge sticks, springen met cirkeltje/B, aanvallen met driehoekje/Y, interactie hebben en voorwerpen verwisselen met kruisje/A, voorwerpen neerzetten met vierkante/X, hulpmiddelen gebruiken met R2/ZR, sprinten met R1/R, omhoogkijken met L1/L, omlaag met L2/ZL en het cameraperspectief veranderen (van first- naar third-person) door de rechterstick in de drukken. Bovendien laat het openen van het optiesmenu je je 'inventory', het savemenu, hints en de Builderpedia (met daarin alle recepten boeken, vijanden, etc.) bekijken. De vele hulpmiddelen zorgen er voor verschillende interactiemogelijkheden met de wereld. De bouwhandschoenen laten je bijvoorbeeld blokken dragen en verplaatsen; de hamer laat je dingen kapotmaken en de 'glider' laat je afstanden vliegen. Dit zijn slechts een paar van de vrij te spelen hulpmiddelen, waarvan sommige gaandeweg geüpgraded kunnen worden.

Dragon Quest Builders 2

Dragon Quest Builders 2Dragon Quest Builders 2
Dragon Quest Builders 2