Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes Preview - Veelbelovend maar niet bepaald boeiend

We hebben de kans gehad om het openingsgedeelte van de aankomende JRPG van Rabbit and Bear Studios te spelen.

Ik vind het als speler steeds moeilijker om enthousiast te worden voor nieuwe en uitgestrekte JRPG's. Er is gewoon niet genoeg tijd om spellen te spelen zoals Like a Dragon: Infinite Wealth, Persona 3 Reload, Final Fantasy VII: Rebirth, Unicorn Overlord, Dragon's Dogma 2, de lijst gaat maar door. Het is precies deze reden die veel druk uitoefent op Rabbit and Bear Studios ' aankomende Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes om uit te blinken en op te vallen tussen zijn concurrenten. Ik heb onlangs de kans gehad om het openingsgedeelte van dit spel te bekijken en te spelen, waar ik versteld stond, maar ook niet bepaald geboeid was.

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes speelt zich af in een soortgelijke fantasiewereld als die van Octopath Traveler. Het is middeleeuws maar niet ruig, en als er iets fantastischer en magischer is. Er zijn dezelfde soorten conflicten en verhaallijnen die we gewend zijn van dit soort setting, met conflicterende en strijdende facties die de wereld splitsen, plus een verscheidenheid aan uniek ontworpen en gestileerde personages die op verschillende manieren invloed hebben op de wereld en deze inpassen. Hundred Heroes is een volledig uniek spel, maar het is ook een heel bekend spel, vooral als je goed thuis bent in de trends en opzet van veel JRPG's.

Dit geldt ook voor de kunststijl en graphics. Hundred Heroes heeft die prachtige mix van meer realistische 2D-HD-graphics en de pixel sprite-achtige personages, en aangezien deze stijl is geslaagd in games als Octopath en zelfs Live A Live, blinkt het ook uit en brengt het ook veel flair en charme in dit universum.

Maar waar Hundred Heroes zich onderscheidt van anderen, is vooral in de lijst met gevechten en speelbare personages. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn er meer dan 100 personages te vinden en toe te voegen aan je team, en dat betekent zowel een enorme variëteit in gevechten en strategie, maar ook mega diepgang in het vertellen van verhalen, vaak te veel diepgang als er al iets is. Als je zo'n brede cast van personages hebt om op te nemen, kan het moeilijk zijn om ze te laten opvallen en belangrijk te laten voelen, en zelfs in deze preview-build waar ongeveer 10 personages beschikbaar waren om te vinden en te testen, begon ik me een beetje overweldigd te voelen door keuzes. Gelukkig zijn de gevechten vrij eenvoudig en beperken ze de complexiteit van de brede personageverzameling.

Eiyuden Chronicle: Hundred HeroesEiyuden Chronicle: Hundred Heroes

In Hundred Heroes zijn gevechten turn-based, maar in plaats van de tijd te nemen om uit te stippelen hoe en wanneer je personages aanvallen zoals een traditionele RTS, selecteer je hier al je commando's en zie je alles zich afspelen in één snelle en snelle beweging die wordt gedefinieerd door een tijdlijn van gebeurtenissen. Je hebt zes personages tegelijk in je groep en je selecteert wat je wilt dat elk personage doet aan het begin van de beurt en laat het dan allemaal in een reeks seconden spelen. Deze stijl bevordert snelle en vloeiende actie, en wanneer je het combineert met speciale aanvallen en vaardigheden, waarvan sommige afhankelijk zijn van de relaties die je personages ontwikkelen, en unieke gevechtsgimmicks (bijvoorbeeld dekking om je achter te verschuilen of speciale aanvallen in baasontmoetingen - een daarvan is een whack-a-mole-achtige deal), kun je zien dat de gevechten zijn verfijnd om redelijk goed te werken. Het kan echter soms een beetje saai worden, ook in baasontmoetingen waar je niet kunt zien hoe goed je het eigenlijk doet, omdat het gebrek aan gezondheidsbalken en informatie het gevoel geeft dat je aan het watertrappelen bent. Toch denk ik dat de gevechten meer positieve dan negatieve punten hebben om op te wijzen.

Dit is ook dezelfde situatie voor het verhaal. Aan de ene kant zijn er interessante elementen en draden om te volgen, maar tegelijkertijd wordt het snellere gevechtstempo hier niet vertaald. Om de paar minuten wordt je voortgang gepauzeerd om een gesprek in filmische stijl te presenteren, en hoewel ik de volledig ingesproken dialoog kan waarderen, zorgen de constante pauzes er vaak voor dat het verhaal van deze game meer als een karwei aanvoelt. Gezien het feit dat er bij vrijwel elke instantie dialoogbeats aanwezig zijn in de vorm van een sociale media-achtige dialoogmuur rechtsonder in de HUD, moet je je afvragen waarom er zo veel, frequente pauzes in de gameplay zijn om middelmatige en middelmatige verhalende fragmenten te verkennen.

Je kunt ook zien dat de brede en enorme schaal die Hundred Heroes wil bieden, de fijne kneepjes en complexiteiten onderweg heeft beïnvloed. Kerkers zijn niet bepaald spannend om te verkennen, met beperkte en vrij voorspelbare extra paden om te volgen die meestal alleen maar leiden naar een kist om mee te communiceren voor een beloning. Steden en dorpen zijn ook in deze geest vergelijkbaar, met slechts een paar extra plaatsen om te verkennen. Je krijgt niet hetzelfde verlangen om constant achter het gordijn te gluren, buiten de gebaande paden te dwalen of elke deur binnen te gaan die je tegenkomt. Ik waardeer het idee dat de wereldkaart een bovenwereld is (vergelijkbaar met wat onlangs werd aangeboden in Tiny Tina's Wonderlands ) waar je fysiek en vrij kunt verkennen en snel kunt reizen tussen kerkers en steden enzovoort, maar deze kaart zit ook niet bepaald vol met details en drijft me er niet toe om veel verder te willen gaan dan de kerndoelen.

Tot nu toe, van wat ik heb gezien van Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes ben ik nog niet helemaal verkocht aan het spel. Natuurlijk zijn er veel elementen die indruk maken en me doen denken aan Suikoden, maar tegelijkertijd zijn er een paar gebieden en plaatsen die mijn aandacht verliezen en me naar meer laten verlangen. Op dit moment weet ik niet zeker of deze game me zal wegtrekken van enkele van de andere JRPG-projecten die momenteel beschikbaar zijn, maar dat verandert niets aan het feit dat als je dit genre van games leeft en ademt, je ongetwijfeld iets zult vinden om te waarderen in deze aankomende titel.