Ever Oasis

Ever Oasis

Actie, avontuur en het managen van een stadje wordt gecombineerd in Grezzo's fijne handheld-RPG.

Grezzo staat vooral bekend om het porten van Zelda: Majora's Mask naar de 3DS en de ontwikkeling van Tri Force Heroes. De studio is dus niet vies van het brengen van epische avonturen naar handhelds. Ever Oasis is het eerste grote avontuur van de ontwikkelaar zelf en biedt een verslavende mix tussen Animal Crossing, kerkers en rpg-elementen. Dat resulteert in een diepere ervaring dan de kleurrijke graphics wellicht doen vermoeden.

In de game kruip je in de huid van een kind in de oase van je broer. Deze succesvolle plek in de woestijn moet jij ooit overnemen, maar het lot slaat toe wanneer je op een dag van school komt en de oase in een duisternis genaamd Chaos is gehuld. Je broer stuurt weg uit de woestijn, zodat je veilig bent voordat het te laat is. Wanneer je uitgeput in het zand stort, ontmoet je een watergeest genaamd Esna. Samen willen jullie alles op alles zetten om de oase te redden van Chaos.

Je verdeelt je tijd in Ever Oasis tussen het managen van je eigen oase en op avontuur gaan in de woestijn om quests te doen en materialen te verzamelen. Je bent de baas van deze oase en dus ben jij verantwoordelijk voor het verbeteren van deze plek en meer bezoekers ervan overtuigen dat dit een plek is die als meer permanente plaats voor hen kan dienen. Vaak houdt dat in dat je bepaalde items moet vinden of winkels, genaamd 'bloom booths', moet openen. Wanneer je een bepaalde hoeveelheid inwoners hebt, kun je het niveau van je oase verhogen, wat weer meer ruimte biedt voor winkels en het verbouwen van etenswaren.

Ever OasisEver Oasis

Veel inwoners kunnen ook hun eigen bloom booth opzetten, waar items worden als fluiten, ballonnen worden verkocht. Je kunt deze booths ook uitbreiden via extra sidequests die eigenaren aan je geven. Je spendeert veel tijd aan het vinden van items om de schappen vol te houden, maar later in de game kun je inwoners op pad sturen zodat zij relevante items verzamelen. Dat gebeurt net op tijd voordat het verzamelen van items als echt werk begint aan te voelen. Zorgen dat je inwoners gelukkig zijn is essentieel, omdat het je onder andere HP-bonussen geeft tijdens je avonturen in de woestijn.

In je woning kun je daarnaast je eigen wapens en uitrusting maken door 'dewadems' uit te geven en de juiste materialen te vinden. Het craften geeft je een extra reden om de spelwereld goed te doorzoeken en de game beloont je daar constant voor met handige blueprints voor nieuwe materialen en je oase. Dit is een van de voorbeelden waarin de avonturen in de game en het onderhouden van je stadje naadloos samenkomen. Door je oase te laten groeien kun je weer betere uitrusting maken die je in gevechten hard nodig hebt.

Hoewel de mix tussen gameplaystijlen zowel innovatief als creatief is, kunnen we niet hetzelfde zeggen van de gevechten. Deze zijn vaak onbevredigend vanwege het te simpele systeem. Door op de linker schouderknop te drukken, focus je je op een vijand, en keten je lichte en zware aanvallen aan elkaar. Je kunt niet blokken of counteren en moet snel op de A-knop drukken om met een rol het gevaar ontwijken. Je kunt wanneer je level stijgt wel combos ontgrendelen die meer schade doen en dan komt het gevechtssysteem een beetje tot leven.

Wanneer je op pad gaat in de woestijn kun je twee inwoners naar keuze meenemen die je gedurende je reis helpen. Sommige inwoners hebben aanvallen voor lange afstanden en zijn perfect te gebruiken tegen vliegende vijanden, terwijl anderen weer vijanden tijdelijk tot stilstand brengen. Voor missies is het dus altijd een goed idee even na te denken over wat voor soort hulp je nodig hebt. Door op de vierpuntdruktoets te drukken wissel je tussen je kameraden, waardoor je controle hebt tot drie personages gedurende de gevechten. De intelligentie van de inwoners wanneer je ze niet zelf bestuurt is echter niet bepaald om over naar huis te schrijven: vaak lopen ze alleen maar in de weg van de vijand. Het is gelukkig nooit een probleem om terug te keren naar de oase, omdat je met een fast-travel mechaniek genaamd aqua gate met gemak terug kunt reizen.

Elke inwoner die je mee op pad neemt heeft ook zijn eigen specifieke skills die nodig zijn bij puzzels. Sommigen kunnen geblokkeerde paden vrijmaken en andere kunnen een barricade maken om gevaarlijke rotsen te blokkeren. Sommige personages gebruiken zelfs magie, waarmee kapotte bruggen en paden weer gemaakt kunnen worden. Elke regio geeft netjes aan welke skills nodig zijn, maar in de praktijk ben je toch veel terug naar je oase aan het warpen om je groep met andere bewoners aan te vullen. Het had wellicht beter geweest om op elk moment tussen personages te kunnen wisselen in een menu.

Ever OasisEver Oasis

Ondanks dat de game op de inmiddels vrij oude 3DS verschijnt, zijn de graphics van Ever Oasis erg charmant. Dankzij de tekenfilmachtige beelden en personages en omgevingen die zijn geïnspireerd door het oude Egypte heeft de game een unieke stijl. Daarbij worden de 3D-effecten van de handheld prima gebruikt. Recente 3DS-hits als Pokemon Sun en Moon kunnen daar nog van leren. De soundtrack die is gemaakt door de onafhankelijke componist Sebastian Schwartz is de kers op de taart. De vrolijke muziek in je oase en de duistere melodieën tijdens spannende ontdekkingstochten passen prima bij het spel.

Zeker in korte speelsessies vermaakt Ever Oasis prima. Dit vooral dankzij de verslavende mix tussen het managen van je stadje, het verkennen van de buitenwereld en de lichte rpg-actie. De game is geschikt voor spelers van elk kaliber en de mix van gameplay zorgt voor een goed gebalanceerde ervaring. De game komt uit in de herfst van de levensloop van de 3DS, waardoor veel mensen de titel misschien missen. Dat zou zonde zijn, want dit toegankelijke draagbare avontuur is de moeite van het proberen waard.

7 / 10
+
Fijne tekenfilmgraphics, goede mix tussen verschillende gameplay-elementen, het vinden van nieuwe inwoners voor je oase is verslavend.