Fallout 76

Fallout 76

Na jaren alleen op avontuur te zijn geweest, openen de deuren van de ondergrondse bunker zich online.

Met Fallout 76 waagt Bethesda's zich voor de tweede keer met een geliefde franchise in de MMO-wereld. Het stapt op zij van de hoofdreeks en geeft spelers de mogelijkheid om basissen te bouwen, op 'quests' te gaan en de nucleaire stofstorm van West Virginia te verkennen met andere overlevenden in de eerste pure online beleving van de reeks. De bèta was weliswaar een omstreden ervaring waarbij de vele 'bugs' en de eenzaamheid van de wereld de grootste klachten waren. We hebben echter onbevangen de ondergrondse bunker verlaten om aan dit avontuur in deze nieuwe wereld te ondervinden.

76 speelt zich twee decennia af nadat de bommen zijn gevallen en het is een prequel op alle andere Fallout-titels die er voor zijn verschenen. Het verhaal vindt plaats in het jaar 2102. Je avontuur begint op Reclamation Day en je speelt als een van de allereerste mensen die uit de bunker komt en de woestenij aanschouwt (een privilege dat niet door iedereen wordt gewaardeerd). Na het aantrekken van de geschikte uitrusting (een blauwgele feestmuts) ga je op pad om de verzoeken van de opzichter te vervullen en te werken aan het herstel van de mensheid met wat er is overgebleven van de beschaving.

Er zijn weliswaar enkele grote veranderingen hier en daar, maar 76 speelt nog steeds als een typische Fallout-game (tenminste van Fallout 3 en verder). De 'snappy' gevechten die je je herinnert uit vorige delen zijn intact gebleven, je zoekt nog steeds naar 'loot' en voltooit quests om verder te komen in het verhaal. Dit kan allemaal bovendien helemaal in je eentje worden gedaan en je benadert vrijwel alles hetzelfde als je bijvoorbeeld deed bij spelen van Fallout 4. Dit is iets dat belangrijk is om te benadrukken voordat we de details induiken. Door hoe 76 wordt gepromoot kan dit namelijk anders makkelijk als iets totaal anders worden gezien.

Fallout 76 heeft een duizelingwekkende omvang. De ruïnes van West Virginia zijn bijna vier keer zo groot als Fallout 76, waardoor het makkelijk de grootste regio is die we tot nu toe hebben kunnen verkennen. De zuidelijke staat ziet er simpelweg verbluffend uit, ondanks de verouderende 'engine' van Fallout 76, en ziet er enorm knus uit dankzij de goudtinten van het najaar. Deze open 'sandbox' met onze vrienden verkennen is het leukste dat we hebben gedaan in 76. Door de rijke ontwerp van de omgevingen wilden we namelijk ieder hoekje ontdekken. De rimpels van de engine zijn echter te zien, zoals bij enkele onbehouwen 'character models' en armzalige 'textures', zelfs al is het visueel makkelijk de mooiste Fallout tot op heden.

Fallout 76
Fallout 76Fallout 76Fallout 76

De meest controversiële veranderingen die 76 heeft toegevoegd is wellicht het verwijderen van alle menselijke niet speelbare personages. Dat betekent dat alleen robots, documenten en holobanden je stukjes van het verhaal bieden. Door een gebrek aan menselijk contact hadden we het gevoel minder betrokken te zijn bij de quests die we kregen en West Virginia voelt daardoor als een uitgestrekte post-apocalyptische spookstad. In het verleden voelden gebieden, zoals Fallout 4's Diamond City Market voelde goed bevolkt en levendig, maar dit keer is er een gevoel van eeuwige eenzaamheid geïmplementeerd. Dat is wel een beetje passend, maar ook erg saai. We begrijpen dat Bethesda dit heeft gekozen om alle menselijke ontmoeting gedenkwaardig te maken, maar uiteindelijk gaat dit ten koste van wat van de gebruikelijke verhalende magie.

Het gevolg hiervan is dat de quests in Fallout 76 niet meer werken zoals we verwachten van de reeks. In plaats van praten met niet speelbare personages krijgen we missies via computers, robots en audiologs, die vervolgens worden toegevoegd aan een altijd groeiende lijst (elk met zijn eigen doelstellingen). In het hoofdverhaal probeer je de opzichter van de bunker op te sporen, maar het duurt niet lang voordat je van alles aan het onderzoeken bent, maaltijden kookt en op 'fetch'-quests uittrekt. Het ligt niet heel veel af van de voorgaande formule, maar nieuw zijn de willekeurige gebeurtenissen te opduiken en jou en je maten een kans geeft enkele beloningen te verdienen. Deze werken een beetje als in Destiny en je ziet deze regelmatig verschijnen en aandacht vragen tijdens je tijd in de woestenij.

Het spelen met vrienden kan de ervaring tien keer zo leuk maken, aangezien je zij aan zij tegen gemuteerde beesten vecht en basissen bouwt. Spelers die alleen spelen kunnen echter ook plezier uit deze toegevoegde connectiviteit halen. Er zijn 22 spelers op iedere server en je kunt hun locaties op de kaart zien als je hoopt iemand te vinden om mee te ruilen, een team te vormen of tegen te vechten in PvP. De PvP is voor ons waar de online potentie van Fallout echt uitblinkt, aangezien het beschikt over leuke gameplaymechanismen, zoals 'bounties' op het hoofd van spelers die anderen afgeslacht hebben die niet wilden vechten.

De keuze voor online heeft echter voor meer dan een paar problemen gezorgd. Tijdens een 'tutorial'-quest moesten we water zuiveren door het te koken bij een speciaal station. Dit kookstation was echter al in gebruik door een andere speler. Het blijft onduidelijk of we getreiterd werden of de speler even een snelle koffiepauze aan het nemen was, maar we konden niet verder doordat de andere speler geen zin had om te bewegen. Uiteindelijk hebben we het potje maar afgebroken en zijn we naar een andere 'server' gegaan. Dit is slecht een klein voorbeeld dat enkele problemen weergeeft die de overstap naar online met zich mee hebben gebracht. Moeten wachten tot iemand klaar is met een werkbank of fornuis is immers bij verre van ideaal.

Fallout 76Fallout 76
Fallout 76Fallout 76

Zoals eerder gezegd is het vechten behoorlijk trouw aan diens voorgangers, maar het Vault-Tec Assisted Targeting System moest natuurlijk herzien worden om online te werken. In plaatst van het manipuleren van de tijd is het V.A.T.S. in Fallout 76 meer een 'auto-target' systeem, wat zeker handig blijkt als je bijvoorbeeld wordt belaagd door een groep dolle molratten. Het werk perfect, maar we missen wel die filmische momenten, zoals wanneer het hoofd van een 'ghoul' in slow-motion ontploft na het uitvoeren van een perfecte 'headshot'. Het is dan ook niet verrassend dat we het veel minder dan voorheen hebben gebruikt.

Perk-kaarten vervangen de tabel uit Fallout 4 en deze voegen precies genoeg van de eigenzinnige humor toe. Je kunt een variatie aan kaarten verzamelen die zijn verdeeld onder zeven SPECIAL-attributen (Strength, Perception, Endurance, Charisme, Intelligence, Agility en Luck) en je krijgt een nieuw iedere keer dat je 'levelt' na het selecteren van de vaardigheidslijn waarin je wilt investeren. Een voorbeeld is de Gladiator-kaart die in de Strength-categorie valt en je een 20 procent schadeboost geeft bij het gebruik van eenhandige 'melee'-wapens. Deze kaarten maken het levelen leuk en we houden er van hoe ieder pakje kaarten, dat je krijgt voor het bereiken van een bepaald level, kauwgum en een tenenkrommende grap bevat.

Fallout 76Fallout 76Fallout 76
Fallout 76

Het C.A.M.P.-systeem is ook uitgebreid en het was een echt hoogtepunt om onze eigen bunker in het midden van de woestenij te bouwen. Je kunt je basis op een vlakke ondergrond bouwen en dit samen met vrienden uitbreiden met C.A.M.P.-modules. Die verzamelde hondenvoerbakjes, klemborden en telefoons hebben hier allemaal een doel. Ze kunnen namelijk op werkbanken gebruikt worden voor materiaal voor nieuwe versieringen, werkstations en gebouwen. We hebben echter kleine problemen ondervonden, aangezien de grassprieten dwars door de vloer stoken en we soms op overduidelijk lege plekken niets konden bouwen.

Kakkerlakken en grotkrekels zijn niet de enige 'bugs' waar we mee te maken kregen in 76. De framerate kakt vaak in tijdens het vechten en een overvloed aan visuele 'glitches' zorgde er voor dat vijanden door de ondergrond heen vielen en slordig heen en weer springen tijdens gevechten. De laadtijden zijn vaak ook onverdraaglijk lang en dat was zelfs een van de reden om er voor te kiezen niet te 'fast travelen'. Bethesda-titels hebben vaker lastig van technische problemen, maar deze zijn vooral in deze online-ervaring overduidelijk.

Als we stilstaan en terugkijken op onze ervaring met Fallout 76 tot nu toe, kunnen we het niet helpen om te denken aan Rare's Sea of Thieves. Het concept van een Fallout-game die volledig online is lijkt in theorie fantastisch, maar Bethesda is meer dan eens in de mist gegaan bij de uitwerking hiervan. Sommige elementen worstelen om die overstap te maken. West Virginia voelt soms leeg en desolaat en een overvloed aan bugs plagen de ervaring. Met enkele broodnodige nazorg kunnen we echter Fallout 76 zien uitgroeien tot iets waar we altijd op hebben gehoopt en het geeft ons hoop dat Bethesda heeft belooft de titel tot de allerlaatste snik te ondersteunen.

6 / 10
+
De wereld zit vol met details en smeekt om verkent te worden; vechten is nog steeds leuk (inclusief de PvP) en dat wordt geholpen door de Perk-kaarten.