Farpoint

Farpoint

De relatief nieuwe ontwikkelaar Impulse Gear heeft een vr-shooter afgeleverd die kundig gebruikt maakt van de nieuwe Aim-controller van Sony.

Farpoint begint diep in de ruimte. Jouw schip probeert te landen op The Pilgrim, een ruimtestation dat stil in de kosmos zweeft en een vreemde afwijking in de ruimte observeert. Ontspan en geniet even van de omgeving terwijl het verhaal zich ontvouwt. Het duurt namelijk niet lang voor de actie begint en je je op een ogenschijnlijk onverkende dorre planeet bevindt. Na uit je ontsnappingscapsule te zijn gekropen is je hoofddoel het vinden van je missende collega's waarvan je denkt dat ze zich tussen het puin moeten bevinden. Met een assault rifle in je handen maak je kennis met de nieuwe Aim-controller.

Farpoint maakt uitstekend gebruik van dit gladde, minimalistische lichtpistool. Het doet denken aan de oude PlayStation 3 Sharpshooter en combineert alle functies van een DualShock 4 met de motion tracking-techniek van een Move-controller. Het design is misschien wat simpel, maar dit wordt snel vergeten als je de PlayStation VR-headset op zet. De Aim-controller kan in een reeks aan indrukwekkende wapens veranderen. De plaatsing van de knoppen op de Aim is intuïtief en voor diegene die niet bekend zijn met lichtpistoolgames toont het scherm waar de Menu-, Reload- en Secondary Fire-knoppen zich bevinden. De vibratie van het 'echte' lichtpistool is ook essentieel om de Aim echt te laten voelen in je handen. Of dit nu gaat om de trillingen van je assault rifle, de terugslag van shotgunschoten of de inslag van de grenaatlauncher: het is uiterst nauwkeurig en daarom zo goed.

Farpoint kan gespeeld worden zonder de Aim-controller en de DS4 werkt relatief goed, maar we vonden de precisie die nodig is om sommige vijanden uit te schakelen daarbij frustrerend. Het is daarom zeer aan te raden om de Aim-controller als je wapen te kiezen. Daarbij zijn er nog een tal van games in ontwikkeling die ook gebruik zullen maken van de Aim, zoals The Brookhaven Experiment (een nieuwe update is op 6 juni beschikbaar), de Nederlandse zombieshooter Arizona Sunshine, evenals Dick Wilde en ROM: Extraction. De Farpoint/Aim-bundel is daarom zeker de aanschaf waard.

FarpointFarpointFarpoint

Bij veel virtual reality-games is het bewegen de beslissende factor voor de ervaring, omdat misselijk een groot probleem is voor sommige spelers. Farpoint helpt spelers hier zorgvuldig bij en middels een reeks aan opties biedt het de mogelijkheid om te kiezen hoe je je voortbeweegt. 'Smooth movement' genoot onze voorkeur, omdat het de front stick gebruikt om naar voren, achteruit en zijwaarts te bewegen; en de rear stick om te draaien, net als in een normale first-person shooter. Het voelt meer natuurlijk en vloeiender, vooral als de actie op stoom begint te komen.

Terwijl je je een weg baant door de wrakstukken van The Pilgrim, dat een vrij lineair pad volgt, merk je dat je dit zelf kan verkennen, kan backtracken en ook enkele andere routes kan nemen. Het uitzicht en de vergezichten zorgen dat de game groots aanvoelt en de mogelijkheid om dit in vr te zien helpt je het gevoel te geven hoe een afgelegen, verlaten buitenaardse planeet zou moeten voelen. Het wordt snel duidelijk dat deze planeet niet is wat het lijkt en mensen met arachnofobie zijn hierbij gewaarschuwd. Gigantische spinachtige aliens, die zo uit Starship Troopers zouden kunnen komen, verschuilen zich knarsend in de schaduwen, klaar om je te grijpen. De geluidseffecten zijn geweldig en helpen de spanning op te bouwen tijdens het verkennen en een slagvaardige actievolle soundtrack slaat aan bij de onvermijdelijke aanval. Als na een heftig vuurgevecht de muziek weer kalmeert weet je dat je weer even op adem kan komen en jezelf kan herpakken als je enigszins gedesoriënteerd raakt door de intensiteit van het spelen in vr.

We raden het ook zeer aan om regelmatig even uit de game te stappen, misschien na ieder groot gevecht of elk tussenfilmpje. Je kan zo niet alleen even op adem komen en afkoelen (de headset wordt vrij warm na lange periodes), maar regelmatige onderbrekingen zorgen er ook voor dat je niet misselijk wordt. Je zult jezelf moeten vermannen, want ieder nieuw gebied bevat grotere en gevaarlijkere insecten om tegen te vechten en het upgraden van je uitrusting helpt je de beesten uit te roeien terwijl je probeert te ontdekken wat er met je collega's is gebeurd.

Als je dit eenmaal hebt ontdekt doet de game er nog een schepje bovenop. Gelukkig biedt de game hier ook een nieuwe reeks wapens en de 'high powered rifle' is verwoestend als deze met de scope gebruikt wordt. Het gebruiken van de richtpunten werkt ook verrassend accuraat, waarbij vrijwel alle wapens beter werken als door het gebruik van ads (aim down sight).

FarpointFarpointFarpointFarpoint

De Story-modus bestaat uit acht hoofdstukken die ongeveer vijf tot zes uur in beslag nemen - doorsnee voor een first-person shooter tegenwoordig - en als deze veel langer had geduurd had je de game zeker in meerdere sessies moeten spelen, al was dat alleen al om regelmatige onderbrekingen te nemen. Als je langer wilt spelen is er een Challenge-modus beschikbaar voor elk hoofdstuk. Deze bestaat uit het behalen van highscores met een tijdslimiet, waarbij het aan elkaar rijgen van kills zorgt dat je meer tijd verzamelt en kan proberen een goede score neer te zetten op de leaderboards.

Farpoint bevat ook een co-opmodus. Hier kan je samen spelen met een vriend, je wapen naar keuze selecteren en samen door de Challenge-modus vechten. Het is snel, hectische en je wordt er duizelig van. We vonden dit bij verre de meest desoriënterende en misselijkmakende modus van de game. Aan de andere kant was het enorm vermakelijk en is het iets dat we veel vaker willens spelen. Na enige oefening en geduld is het een modus die zeker het spelen waard is mocht je een vriend hebben met een PSVR en de Aim-controller.

Farpoint heeft alles in huis voor een uitstekende first-person shooter: een goed verhaal, schitterende graphics, genoeg variatie qua wapens en vijanden, een co-op- en Challenge-modus. Het is een van de, al niet de beste, vr-shooter die we tot nu toe gespeeld hebben. Vergeleken bij 'normale' shooters als Titanfall 2 of Call of Duty: Infinite Warfare is het misschien niet zo groots en gepolijst. Als dit echter is wat we kunnen verwachten van de volgende golf aan vr-shooters dan zijn wij zeker van de partij.

8 / 10
+
Heerlijke actie, dreigende vijanden, prima speltempo, ziet er geweldig uit, Aim-controller werkt fantastisch.