Go Vacation

Go Vacation

Op vakantie? Ja, graag...

We vinden partygames, waarbij we gezellig met goede vrienden op de bank zitten en de controllers regelmatig moeten doorgeven, helemaal geweldig. Nintendo is meestal heer en meester in dit soort multiplayergames. De Switch is dan ook perfect voor multiplayerervaringen. Toch duurt het eigenlijk behoorlijk lang voordat we meer van dit soort leuke multiplayergames krijgen op de console - met uitzondering van Mario Kart 8. We wachten nog altijd op games als Mario Party en WarioWare.

Go Vacation zou wel eens een prima invulling van het gebrek aan dit soort games op de Switch kunnen zijn. Het gaat om een nieuwe versie van een Wii-game die zeven jaar geleden al niet echt hoge ogen gooide. Zeven jaar is lang geleden en Bandai Namco heeft dus genoeg tijd gehad om er een betere ervaring van te maken. Met de insteek is in ieder geval niets mis: je bezoekt een eiland om daar allerlei leuke evenementen bij te wonen die gebaseerd zijn op diverse activiteiten die je op vakantie doet.

Het eiland zit vol met gevarieerde locaties. Er is een kust, een binnenstad en er zijn bijvoorbeeld ook bergen. Elke locatie heeft allerlei minigames. Je loopt door deze verschillende locaties en ontgrendelt op die manier vanzelf de minigames. Het is niet erg moeilijk allemaal, maar het werkt absoluut. Wel is het aan te raden om de diverse games voordat je vrienden langskomen te ontgrendelen, zodat ze niet hoeven te wachten terwijl jij met de diverse personages spreekt om de minigames te vinden. Er zijn verder een hoop geheimen te vinden.

Het gaat hier natuurlijk om een HD-versie van een Wii-game, een stapje terug in vergelijking met de diverse Wii U-games die op de Switch verschijnen. De Wii staat immers niet bekend om zijn ongelooflijke grafische krachten. Verwacht dus simpele graphics en op Mii's lijkende avatars. Het is allemaal een beetje opgefrist om het beter te laten ogen, maar de game gaat geen prijzen voor grafische pracht en praal binnenslepen.

Go VacationGo Vacation

Er zitten meer dan vijftig minigames in Go Vacation, waarvan een aantal behoorlijk uitgebreid zijn. Het grootste gedeelte van de minigames is echter erg beperkt, zonder enige vorm van diepgang of finesse. Een simpele druk op de knop is vaak al genoeg om een game uit te spelen, waardoor de voldoening bij het winnen ook niet groot is. Het is ook mogelijk om met de bewegingsgevoelige technologie van de Joy-Cons te spelen, aangezien dit in eerste instantie een Wii-game was. Joy-Cons werken nog preciezer, maar dat maakt niet veel uit wanneer de minigames zo simpel zijn dat het snel gaat vervelen.

Toen we Go Vacation met vrienden speelden, werden ze al snel ongeduldig. Zo nu en dan hebben we minigames meer dan één keer opgestart (bijvoorbeeld de tennis- en hockeygames), maar over het algemeen was één keer genoeg. Hoewel we vroeg in het spel zo nu en dan plezier hadden, veranderde dat al snel in ongeduld en verveling. Nadat meer dan de helft van de minigames waren uitgeprobeerd, besloten we dat het er niet beter op ging worden. Go Vacation is geen ronduit slechte game, maar wel erg middelmatig.

Het is eigenlijk een gemiste kans, want het concept is wel erg goed. Er zijn een hoop leuke evenementen in allerlei sporten, en ook een aantal originele concepten, zoals het gebruiken van waterpistolen en het gooien van taarten, en alle games hebben multiplayeropties. Met meer dan vijftig minigames had het al heel wat geweest als de helft van goede kwaliteit was, maar dat is helaas niet het geval. We hebben misschien vijf minigames gevonden die we erg leuk vonden. Bandai Namco had beter minder minigames in het spel kunnen stoppen en er voor moeten zorgen dat die minigames wel leuk waren.

Go VacationGo Vacation

Tijdens het spelen merk je ook constant dat dit oorspronkelijk een Wii-game was. De graphics zijn zo primitief dat een vriend ons zonder ironie vroeg of het origineel op de Nintendo 64 uitkwam toen we vertelden dat dit een remaster was.

Vreemd genoeg geeft Go Vacation de meeste voldoening wanneer je alleen speelt en Kawaii Island verkent. Je kunt er rondlopen, rondrijden, een huis kopen en skateboarden. De overkoepelende spelwereld is erg goed uitgewerkt, in tegenstelling tot de diverse minigames. Het is echter niet genoeg om van Go Vacation een goede multiplayergame te maken. Hopelijk zorgt Super Mario Party daar later dit jaar voor.

Go VacationGo Vacation
05 Gamereactor Netherlands
5 / 10