God's Trigger

God's Trigger

Harry en Judy zijn hier om voor problemen te zorgen terwijl ze door hemel en hel hakken.

Als we een gigantische en nogal hongerige vijand, Famine genaamd, afmaken in een eindbaasgevecht met een keukenthema en de game ons vertelt "Famine te roosteren voor informatie", weten we dat de game zichzelf niet te serieus neemt. Dat is goed, want God's Trigger is bij wijlen zo 'cheesy' als het maar kan. In de verhalende campaign spelen we als Judy, afkomstig uit de hel en een van de twee speelbare personages. Ze geniet onze voorkeur en hanteert een vrij verreikende zweep en kan teleporteren om vijanden uit te schakelen. Ze voelt bij verre als de meest adequate van de twee hoofdpersonages.

De campaign begint in Outlaw Town, een overduidelijke uitbeelding van een klein Wilde Westen-gebied dat bestaat uit je typische saloons en barretjes om doorheen te vechten. Het eerste wat ons hier opvalt is de soort van 'cel-shaded' visuele stijl, wat dit gebied een kenmerkend Borderlands-sfeertje geeft. Echter zet de game niet volledig in op deze visuele stijl en is het nogal een mengelmoes van ideeën op dit vlak. Het past echter uitstekend bij Outlaw Town en geeft de eerste levels iets meer uitstraling.

Ieder personage leren kennen is je eerste opdracht en we werden vrijwel automatisch naar Judy, de demoon, aangetrokken. Zij en Harry, de engel, zijn relatief vergelijkbaar, maar Judy's langere standaard 'melee'-aanval voelt meer bruikbaar. Je kunt wapens oppakken als je vijanden uitschakelt, maar deze hebben een beperkt aantal kogels en de standaard melee-aanval is in het leeuwendeel van de campaign je go-to. Aangezien we God's Trigger grotendeels alleen hebben gespeeld, konden we gaandeweg tussen de personages wisselen om een coöperatieve na te bootsen en we hebben eigenlijk alleen naar Harry geschakeld als we zijn vermogen om door muren heen te beuken nodig hadden om verder te komen.

God's Trigger

Na het voltooien van een level wordt je begroet met een scherm op je personage te upgraden. Het systeem werkt als een 'skill tree', opgedeeld in secties met meerdere opties om uit te kiezen, waarbij de meest krachtige 'perks' zich onderaan bevinden. Het systeem werkt prima, maar de gebruikersinterface en leesbaarheid is niet geweldig en we moesten vaak met onze ogen knijpen om te kunnen lezen wat iedere upgrade precies had te bieden. Dit, in combinatie met het feit dat alleen de hoofd-perks anders voelen, betekent dat we grotendeels de rest van de skill tree hebben genegeerd, aangezien het moeilijkheidsniveau buiten de eindbaasgevechten om grotendeels wordt verzacht door het gulle checkpointsysteem van de game. Als je doodgaat kom je weer direct terug, meestal vrij dicht in de buurt van de plek waar je dood bent gegaan. In God's Trigger ga je dood als je één keer geraakt wordt, dus dit vrijwel directe 'spawn'-systeem is nodig om de veiligheid van je controller te waarborgen in enkele van de uitdagendere levels...

Sommige van die levels verder in de game stappen thematisch vrij ver af van Outlaw Town aan het begin. Je vecht later door nucleaire testfaciliteiten en ondergrondse tombes, wat zorgt voor een fijne visuele variatie. Echter, afgezien van een gebied waar je vanaf een afstandje moet 'snipen', voelt de gameplay in ieder level vrijwel hetzelfde en doet het weinig om iets anders te bieden. We hadden graag de kans gehad om één personage echt uniek te laten voelen en hadden graag meer unieke levels gezien in de verhalende campaign.

God's TriggerGod's Trigger

Gelukkig doet het laatste hoofdstuk het iets anders en dit is de meeste unieke levels in God's Trigger zijn te vinden, waarbij je regelmatig tussen personages moet wisselen tijdens tijdsgebonden puzzels. Dit laatste hoofdstuk is waar de game tot leven komt en maakt het extra jammer dat we dit niet eerder en vaker krijgen te zien.

We hebben de Arcade Mode ook uitgebreid in co-op getest, waarbij je gedeeltes uit de hoofdcampaign opnieuw speelt en door verschillende gevechtsscenario's vecht om de beste beoordeling mogelijk te halen. Het werkt goed genoeg, maar het directe 'respawnen' en gulle checkpointsysteem uit de Story Mode zijn vervangen door een beperkt levenssysteem, wat soms frustrerend kan zijn. Een level foutloos spelen, vervolgens door een verborgen vijand gepakt worden en opnieuw moeten beginnen stelt je geduld op de proef. Al is dat misschien waar een 'twin-stick shooter' als God's Trigger om draait...s

Al met al biedt God's Trigger goede, hersenloze fun. De solide schietactie en thematische variatie in de levels zijn interessant genoeg om je door de verhalende campaign te sturen. Het laatste hoofdstuk laat met name zien wat ontwikkelaar OneMoreLevel echt kan doen en de opzet daarin maakt het extra jammer dat het begin niet zoveel variatie biedt. Of je nu de kant van de engel of de duivel kiest, God's Trigger is de moeite waard voor fans van 'top-down shooter' die op zoek zijn naar nieuwe, coöperatieve uitdagingen.

God's TriggerGod's TriggerGod's Trigger
7 / 10
+