Gray Zone Warfare

Gray Zone Warfare Preview: Heeft Madfinger de volgende grote gamerage gecreëerd?

Van het spel zijn in 24 uur tijd 400.000 exemplaren verkocht, dus we willen er vanaf het begin bij betrokken zijn.

Normaal gesproken ben ik echt niet het publiek voor een hardcore, brute en ietwat sadomasochistische militaire simulatie in de stijl van ARMA, Escape from Tarkov en ja, nu ook Grey Zone Warfare. Maar ik ben ook gefascineerd geraakt door deze virale cultuur in de game-industrie, waar miljoenen mensen, vooral via sociale media, besluiten om individuele, specifieke games tot deze krankzinnige sokkels te verheffen en ze van de ene op de andere dag om te zetten in successen van meerdere miljoenen dollars.

Denk maar aan het afgelopen jaar of zo. Manor Lords, Palworld, Helldivers II, Lethal Company - deze spellen verschijnen (meestal) uit het niets en groeien zo gigantisch, zo oneindig snel, dat het bijna niet te geloven is. En ik was me er al van bewust dat Gray Zone Warfare een serieuze kanshebber zou kunnen zijn voor de volgende grote virale push, dus ik ging zitten voor de lancering op een desktop hier op kantoor en stond in de voorhoede toen het eindelijk werd uitgebracht.

Gray Zone Warfare

Dus wat is Grey Zone Warfare ? Nou, het is een zeer serieuze co-op mil-sim extractie FPS waar je in een vrij grote en aanhoudende wereld terechtkomt, waar je vervolgens zowel PvE- als uiteindelijk PvP-gevechten aangaat tegen andere coöpteams. Ik zeg 'serieus' omdat er geen hitmarkers zijn, UI-elementen die je eigen teamgenoten scheiden van AI-vijanden, en als je onder vijandelijk vuur komt te liggen, is er niet veel voor nodig om je neer te halen.

Er zijn drie facties; Je kiest ervoor om deel uit te maken van een van hen en je bent nu automatisch verbonden met spelers van dezelfde factie en tegen spelers van de andere twee. Door vrij eenvoudige taken op de kaart zelf uit te voeren, krijg je nieuwe buit in handen, maar je kunt ook dynamisch gedropte buit vinden door dorpen te doorzoeken, of je kunt het krijgen van vijandelijke spelers die je hebt gedood.

Er zijn een aantal uitrustingsslots, wapens en mods voor die wapens, en deze worden geüpgraded door nieuwe buit op te pikken, of door de verhandelde buit in je basis te upgraden door missies te doen. Als je overlijdt? Ja, je verliest alles wat je hebt. Nou ja, bijna alles, want je hebt een klein lockboxje waar je de spullen in kunt opbergen die je later wilt gebruiken. Maar verder is dit behoorlijk hardcore, zeker voor iemand die niet vaak met dit genre te maken heeft.

Dus, houdt het stand? Nou, tot op zekere hoogte wel. De servers van de game waren vanaf het begin erg onstabiel, en niet alleen dat, veel optimalisatieproblemen hebben pc-gamers geplaagd, waardoor Steam recensies in de enigszins negatieve categorie zijn gesleept. De ontwikkelaar lijkt echter al een paar patches te hebben geïntroduceerd, en omdat de machine op het werk een i9-13900K en een RTX 4090 heeft, heb ik bijna vanzelfsprekend geen grote problemen ondervonden.

Gray Zone Warfare

Maar het is intens, eng zelfs, om met je bemanning te landen en extreem systematisch in precieze formatie naar je doelwit te bewegen, terwijl je hypergefocust bent op de bewegingen en geluiden om je heen. Ja, de ene kaart is erg mooi, maar het wordt ook vrij snel een beetje eentonig omdat er hier geen echte variatie is, maar het is behoorlijk gedetailleerd.

Het voelt comfortabel om te bewegen en te fotograferen. Er is nog heel wat werk voor de ontwikkelaar in termen van het maken van wapens die ronduit bevredigend klinken, en veel van het plezier komt nog steeds voort uit het rechtstreeks communiceren met je teamgenoten en het nemen van tactische beslissingen die echt vruchten afwerpen. We vochten ons een weg door een klein dorp vol AI-vijanden, om vervolgens in een vijandige hinderlaag van een ander team te belanden, die we uiteindelijk in iets minder dan 30 minuten overwonnen. Het was intens, elk schot was belangrijk, en zo kat-en-muisspel was echt... nou ja, cool.

Gray Zone Warfare

Maar niet elk moment zit solide in elkaar, en soms lijkt het alsof ontwikkelaar Madfinger alleen een eenvoudige gameplay-ervaring faciliteert, maar een beetje gevarieerde moment-tot-moment gameplay mist. Zo is er ontzettend veel transporttijd, is er te weinig dynamiek in de spelwereld, ook al is het prachtig om naar te kijken, en zijn sommige missies simpelweg te lang om continu te voltooien.

Maar het punt is dat Madfinger hier iets op het spoor is, vooral als deze wereld wordt uitgebreid met AI-routines, gevarieerde soorten vijanden en iets dynamischer geluid en graphics. Vechten tegen andere spelers werkt al briljant, het is het raamwerk rond deze shootouts dat moet worden aangepast.

Ik heb niet genoeg gespeeld om het potentieel van het spel echt te beoordelen, en het heeft meer optimalisaties en fixes nodig voordat het op alle cilinders vuurt, maar Madfinger is hier misschien iets op het spoor, en het is zelfs voor mij duidelijk.