Guacamelee! 2

Guacamelee! 2

Na de indiehit in 2013 is Drinkbox Studios terug voor een nieuwe knockout-klap.

Guacamelee! was succesnummer en met Guacamelee! 2 presenteert Drinbox Studios een scenario dat bestaat uit twee parallelle werelden. Een daarvan is een tijdlijn van het slechts denkbare scenario, waarin hoofdpersoon Juan is verslagen door de demonische Galaca. Onze vijand Salvador is nu de gevreesde held, maar door een ernstige ziekte heeft hij zichzelf volledig toegewijd aan de zoektocht naar de goddelijke guacamole. Hiervan wordt gezegd dat het ongelofelijk kracht oplevert. Om dit doel te bereiken heeft Salvador drie onruststokers om zich heen verzameld die hem bestaan op zijn zoektocht naar de benodigde legendarische relikwieën. Wederom bevindt zich hierdoor het Mexiversum om de rand van de afgrond en moet Juan zijn vredige tijdlijn verlaten om het op te nemen tegen Salvador en het zich te verhoeden van het ultieme kwaad. Wie is er immers meer geschikt voor deze taak dan onze vertrouwde luchador?

Als je het doldwaze origineel uit 2013 hebt gespeeld, weet je dat het 'brawler' actie gecombineerd met klassieke 2D-platformactie. Dat doet het ook in dit vervolg, waarin we zelfs samen met drie vrienden op de bank kunnen spelen. Multiplayer is, overigens, alleen offline te spelen op één scherm, maar aangezien Guacamelee! 2 zich richt op ervaren spelers, is het misschien zelfs lastiger om met een minder goede vriend te spelen.

Guacamelee! 2
Guacamelee! 2Guacamelee! 2Guacamelee! 2

Het is echter belangrijk om niet slecht te zijn om enkele van de meer lastige paden te overwinnen. Guacamelee! 2 dwingt je namelijk om verschillende soorten aanvallen te gebruiken in combinatie met de bewegingsopties die je hebt. Spelers die dit niet snel onder de knie krijgen lopen de kans om al vroeg in het avontuur tegen enkele onoverkomelijk virtuele muren aan te lopen. Geloof ons: dit is geen kinderspel.

Guacamelee! 2 is namelijk ook een Metroidvania, dus we krijgen regelmatige nieuwe vaardigheden en keren terug naar eerder bezochte gebieden om nieuwe geheimen te vinden. Dubbele sprongen, langs muren rennen, kanonskogels en enkele bizarre kipbewegingen zijn slechts een handjevol van de technieken van een echte held. Dat lees je goed: kipbewegingen: Juan en zijn handlangers kunnen in kippen veranderen om door nauwe doorgangen te kruipen en andere dingen doen die kippen doen...

Deze speciale technieken worden ook niet alleen maar gebruikt om te verkennen, maar komen ook van pas tijdens het vechten. Veel van de knokige vijanden uit de onderwereld zijn in staat zichzelf te beschermen van je standaard worstelaanvallen, waardoor je de juiste vaardigheden moet hanteren om door hun schilden heen te breken (de kleur van een schild verklapt welke aanval effectief is). Speciale aanvallen vereisen echter uithoudingsvermogen, dat na een korte vertraging automatisch zichzelf weer aanvult.

Hetgene waar we het meest van hebben genoten in Guacamelee! 2 is de creatieve samensmelting van andere games en genres. Vanuit een gameplayperspectief is het behoorlijk interessant om te zien dat Drinkbox Studios het raamwerk van platformgameplay doorbreekt door het vernuftig gebruik van meerdere gameplayelementen. Aan het begin van de game komt Juan bijvoorbeeld via een 'portal' terecht in een ruige rpg-wereld. De game verandert daar in een tactisch turn-based avontuur, wat enorm vermakelijk is om te spelen. Het is zelfs zo dat er in de hele game referenties en knipogen zijn te vinden naar andere games en hedendaagse trends, waaronder Fortnite, PUBG, Street Fighter en zelfs Dark Souls.

Guacamelee! 2

Daarnaast heeft Drinkbox Studios uitstekend werkt verricht door alle beschikbare bewegingen onder te brengen in een compact besturingssysteem. De speciale en normale aanvallen, standaardbewegingen - inclusief springen en wegrollen - en zelfs de transformatie naar kip zijn allemaal ondergebracht aan toegewijde commando's op de controller. Er is zelfs een knop die ons tussen verschillende dimensies laat springen, aangezien sommige vijanden alleen geraakt kunnen worden in een specifieke parallelle wereld (iets wat jammer genoeg enorm vermoeiend kan zijn).

Alhoewel er een serieuze toon is te vinden in het verhaal, verliest Guacamelee! 2 nooit zijn geestige charme. In de hele game duiken er constant bizarre personages op, waarvan terugkerende spelers enkele maar al te goed kennen. Het Mexiversum vindt weliswaar niets opnieuw uit, maar dat was eigenlijk ook helemaal niet nodig. Het voelt even verfrissend en meeslepend in 2018 als in 2013, dusdanig dat we wederom vele uren naar de knotsgekke spelwereld zijn getrokken.

Guacamelee! 2Guacamelee! 2Guacamelee! 2Guacamelee! 2
8 / 10
+