Harold Halibut

Harold Halibut Preview: prachtige verhalen die zich afspelen op een prachtige onderzeeër

Slow Bros. heeft dit vreemde en meeslepende avontuur nauwgezet gemaakt.

Ik kreeg voor het eerst een blik op Harold Halibut afgelopen augustus. Het was mijn laatste afspraak op Gamescom, en om te zeggen dat ik moe was, zou een behoorlijk understatement zijn. Ik wist niet zeker wat ik kon verwachten toen ik naar binnen ging, maar toen ik de handgemaakte modellen van Harold en andere burgers van de Fedora 4 zag, wist ik dat ik iets volkomen unieks te wachten stond.

Nu heb ik veel meer tijd gehad met Harold Halibut, en heb ik veel meer van zijn prachtige vreemdheid ervaren. Harold Halibut begon voor het eerst als een concept in de vroege jaren 2010, vertelde game director Onat Hekimoglu ons in een presentatie voordat we preview-toegang kregen. Het was een studentenproject, voordat Slow Bros. officieel werd opgericht, met het idee om een volledig stop-motion videogame te maken.

Harold Halibut

Bijna anderhalf decennium later, en met veel grote veranderingen, is Harold Halibut bijna hier. Het is in de kern een verhalend avonturenspel, dat draait om de titulaire Harold Halibut, die op een gigantisch ruimteschip woont dat bekend staat als de Fedora 4, dat tijdens de Koude Oorlog vanaf de aarde werd uitgezonden om een nieuw thuis voor de mensheid te vinden. Het schip vond inderdaad leven, maar op een planeet die volledig vol water was.

Iedereen woont nog steeds op de Fedora 4, zelfs honderden jaren nadat hij oorspronkelijk vertrok. Het leven is niet zo slecht, maar het is behoorlijk saai voor lieve Harold, die een beetje een Zwitsers zakmes onderhoudsman is. Een manusje-van-alles, maar zeker meester in niets.

Harold Halibut

Slow Bros. heeft zich laten inspireren door tientallen animatiefilms, sci-fi-instellingen, tv-shows, games, animatiestudio's en meer, en ze hebben al die inspiraties samengevoegd om de unieke wereld te creëren die Harold Halibut heeft. Het is meteen meeslepend als je wakker wordt op de Fedora 4 en wordt begroet door een kleine, compacte kamer met een uitgestrekte maar verontrustend onbekende oceaan als achtergrond. Het gebruik van de omgeving van de Fedora 4 is uitstekend in Harold Halibut. Het is in de meeste delen claustrofobisch en had gemakkelijk een echte dystopische setting kunnen zijn, ware het niet voor de charme die moeiteloos uitstraalt van zowel het schip zelf als de mensen erop.

Elk personage in Harold Halibut valt op, omdat ze allemaal nauwgezet met de hand zijn gemaakt. Ze stralen persoonlijkheid uit, en je kunt niet anders dan stoppen en een praatje maken met de man die nauwsluitende kleding draagt en een eenmanstoneelstuk repeteert, of de man die de Fedora-joggingclub runt.

Harold Halibut

De gameplay van Harold Halibut is heel eenvoudig. Ga van de ene plaats naar de andere, voltooi een minigame of breng gewoon een bericht naar een personage en ga dan ergens anders heen om het proces te herhalen. Fans van games met veel actie vinden dit proces misschien een beetje repetitief, maar als liefhebber van verhalende avonturen werd ik meteen in de diepten van het mysteriegerichte verhaal van Harold Halibut getrokken. Je krijgt meteen veel vragen in Harold Halibut. Wat is er echt met de aarde gebeurd? Zit de Fedora 4 echt gevangen op deze planeet? Wat is er nog meer?

Deze vragen blijven in je hoofd terwijl je meer van Harolds alledaagse leven speelt, en net als je denkt dat je daadwerkelijk een klusjesmansimulator gaat spelen, gooit de game een verhalende curveball recht naar je hoofd. Het is een ervaring die me doet denken aan toen ik Pentiment voor het eerst speelde. In het begin lijkt de game te vertrouwen op een gimmick, maar naarmate het verhaal vordert, begin je bijna te vergeten wat je ogen naar de game trok en raak je gewoon verdwaald in het verhaal. Dat wil niet zeggen dat de visuals van Harold Halibut niet geweldig zijn. Ze voelen aan als een speelbare stop-motionfilm en alles heeft een geweldig gevoel voor persoonlijkheid.

Harold Halibut

Waar Harold Halibut misschien een beetje tekortschiet, is het feit dat je heel weinig beslissingen neemt in het verhaal. Je kunt ervoor kiezen om bepaalde mensen en nevendoelen te negeren, maar verder laten grote verhaalmomenten je niet vormen wie Harold is. Ik denk dat dit een gewaagde beslissing is van Slow Bros. en hopelijk werkt het tegen het einde van het spel, maar degenen die een avontuur willen waarin je keer op keer kunt spelen om de verschillende uitkomsten te zien, zullen merken dat ze na één keer klaar zijn met Harold Halibut.