House of Golf 2

House of Golf 2 Preview: Perfect voor het gezin

We zijn hands-on geweest met de aankomende minigolftitel van Starlight Games om te zien hoe deze zich verhoudt tot het echte werk.

Als ouder ben ik regelmatig te vinden op midgetgolfbanen, waaronder de nog chiquere glow in the dark versies die 'glow golf' worden genoemd. Of je nu met kinderen, vrienden of collega's bent, minigolf betekent meestal een leuke tijd samen. Daarom werd mijn interesse meteen gewekt door House of Golf 2, de Britse ontwikkelaar Starlight Games. Er is niet altijd tijd om naar de eigenlijke minigolfbaan te gaan. Zou het dan niet fijn zijn om thuis vanaf de bank een paar balletjes te kunnen slaan?

House of Golf 2House of Golf 2

Ik heb een preview van de Steam -versie van House of Golf 2 bekeken, maar ik had het gevoel dat ik dit spel niet alleen aan een bureau achter een pc moest spelen. Daarom besloot ik mijn laptop aan te sluiten op mijn tv en House of Golf 2 te spelen met een PlayStation 5-controller. Met native DualSense-controllerondersteuning in het spel was het geen enkel probleem om dit aan de praat te krijgen. Dit betekent dat ik een voorproefje heb kunnen geven van de game terwijl ik samen speel in de coöpmodus op de bank, waarbij ik de controller om de beurt doorgaf.

Toen ik House of Golf 2 voor de eerste keer opstartte, waren mijn eerste indrukken vrij positief. Je wordt begroet door een aanstekelijk deuntje, met een mooie variëteit aan vergelijkbare deuntjes in elk niveau, die zorgen voor een leuke en ontspannen sfeer. En aan de grafische kant is dit een zeer kleurrijk spel met veel visuele variatie en detail. Het verlegt geen grenzen, maar Unreal Engine 5 levert een zeer mooi ogende verscheidenheid aan cursussen die zich afspelen in en rond een typisch huis.

De gameplay zelf is vrij eenvoudig. Een succesvol schot hangt af van de optimale combinatie van richt- en schietkracht, die eenvoudig kan worden geregeld met behulp van een balk aan de rechterkant van het scherm. In de eerste acht of zo cursussen die deel uitmaken van de beginnerscursussen, werd ik aanvankelijk een beetje teleurgesteld door hun gebrek aan complexiteit. Een spelletje minigolf kan toch meer dan je alleen maar vragen om in rechte lijnen te schieten bij de volgende bocht of hole? Gelukkig hadden de levels die ik daarna ontgrendelde veel meer gameplay-variatie.

House of Golf 2House of Golf 2

Naarmate je verder komt in levels, wordt het belangrijk om meerdere stappen vooruit te plannen, net als stuiteren tegen objecten om obstakels te omzeilen. Tot nu toe ben ik speelgoedkranen tegengekomen die je bal oppikken, speelgoedrobots en tractoren die rondrijden als bewegende obstakels, speelgoedslangen die je bal voor of uit de baan katapulteren, naast de gebruikelijke minigolfuitdagingen zoals hobbels en hellingen. Voor deze puzzels moet je vooruit plannen, net als andere uitdagingen, zoals een opening tussen twee tafels waarvoor je minstens twee schoten moet plannen om te overwinnen.

Als je op je beurt wacht, zijn er een aantal goed gemaakte omgevingen om te aanschouwen. Ze spelen zich af op plaatsen zoals een woonkamer of garage waar je speelt op vloeren, op meubels en rond gewone huishoudelijke artikelen zoals kartonnen verpakkingen, verfblikken, bananen, speelgoeddieren en half gesmolten ijsjes. Sommige hiervan hebben ook invloed op de manier waarop uw golfbal beweegt, bijvoorbeeld met plakkerig ijs of verf die uw bal afremt.

Het is leuk om te zien hoe je bal wordt opgepakt, vooruit geholpen door een robot of met een speelgoedkanon in de hole wordt geschoten. Dit zijn inderdaad de dingen die je graag zou willen zien gebeuren op een echte midgetgolfbaan. Bovendien zijn er munten verspreid over de banen die je uitnodigen om levels minstens één keer opnieuw te spelen. Met playthroughs en munten kun je ook nieuwe golfballen ontgrendelen in verschillende grappige vormen, zoals een panda, pluizige bij of discobal, die een extra stimulans bieden om te blijven spelen.

Wat ik tot nu toe het leukst vind aan het spelen van House of Golf 2, is dat ik een casual game aan mijn bibliotheek heb toegevoegd die gemakkelijk samen kan worden gespeeld. In mijn ervaring ziet het er het meest veelbelovend uit als een spel om met familie of vrienden te spelen. Net als bij minigolf in het echte leven, kun je elkaar prijzen voor goed geplaatste slagen en gewoon samen genieten van de verschillende uitdagingen. Het is ook de reden waarom ik mezelf dit niet als solospeler zie spelen. En dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

House of Golf 2House of Golf 2

Ik merkte wel dat ik stotterde wanneer een filmpje begint om een voorbeeld van een nieuwe cursus te bekijken. Ik weet niet zeker of dit te wijten is aan slechte optimalisatie of gewoon een probleem met mijn laptop, maar het is er altijd. Om voldoende herspeelwaarde te bieden, denk ik ook dat House of Golf 2 een flink aantal verschillende banen nodig heeft. Ik heb er ongeveer 25 kunnen spelen in mijn preview-build en de volledige game zal meer dan 100 banen bevatten. Ik hoop dat de extra elementen meer puzzelvariatie en interactieve elementen zullen toevoegen om de zaken fris te houden.

Al met al zijn mijn preview-indrukken van House of Golf 2 redelijk goed geweest. Het zou waarschijnlijk op je radar moeten staan als je op zoek bent naar een leuk spel om samen met kinderen of vrienden thuis te spelen. Het doet me eigenlijk veel denken aan Hot Wheels: Unleashed, een ander spel met aanstekelijke muziek, kleurrijke omgevingen en een vrolijke sfeer die leuk is om samen te spelen. Als de andere levels in House of Golf 2 buiten mijn preview voldoende variatie bieden in hun puzzels en omgevingen, zou dit heel goed een hit kunnen worden onder mensen die van gezelschapsspellen houden. Het komt uit op pc, PlayStation 5 en Xbox X/S op 25 juli.