Hyper Light Breaker

Hyper Light Breaker Preview: Hyper Light Drifter ontmoet Solar Ash

We zijn hands-on geweest met de aankomende actie-roguelite-game van Heart Machine tijdens onze tijd in LA voor Summer Game Fest.

Om te zeggen dat de Hyper Light -serie is geëvolueerd tussen Drifter en de aankomende Breaker is waarschijnlijk een beetje een understatement. De eerste, een absoluut geliefde en enorm goed ontvangen game, blonk uit door zijn grandioze gebruik van pixelart-werk en had een bijna top-down perspectief, maar de laatste brengt daar verandering in. Hyper Light Breaker is een open-wereldavontuur dat een third-person perspectief en een 3D-art direction gebruikt om wat ooit een klein indieproject was, om te zetten in wat nu aanvoelt als een gevestigde AA-ervaring. Toegegeven, deze sprong is misschien geen grote verrassing, want tussen Drifter en Breaker leverden de mensen van Heart Machine Solar Ash, een avontuur dat meer lijkt op de manier waarop Breaker werkt dan Drifter.

Ik zeg dit omdat ik de kans had om in een deel van Hyper Light Breaker te duiken tijdens mijn tijd in Los Angeles voor Summer Game Fest. Ik mocht ongeveer 30 minuten van het spel testen in een demo die me kennis liet maken met enkele van de belangrijkste nieuwe functies, mechanica en systemen die deel uitmaken van deze roguelite-titel met coöperatieve elementen.

Nu we het over dat laatste punt hebben, ik heb niet de kans gekregen om het coöpgedeelte te ervaren, dus ik ga daar voorbij en concentreer me in plaats daarvan op het kernuitgangspunt van Hyper Light Breaker. In veel opzichten is het een beetje Battle Royale met een extractieflair, allemaal minus de andere spelers die proberen je dag te verpesten. Je wordt gedropt op een kaart met basisbuit en items waarin het jouw taak is om te verkennen, vijanden te verslaan, kleine doelen en taken te voltooien, bazen te overwinnen om sleutels te verzamelen waarmee je uiteindelijk de deur naar de hoofdbaas kunt openen in een poging om dat niveau te verslaan. Als je sterft tijdens een poging, verlies je alle uitrusting die je hebt verzameld, tenzij je hebt geëxtraheerd voordat je de emmer hebt getrapt, waarbij alle uitrusting kan worden teruggebracht naar een centrale hub die bekend staat als de Cursed Outpost om het op te slaan, te gebruiken voor een andere run, of het te verkopen voor valuta om andere buit te kopen (zoals wapens of Holobytes, die in feite extraatjes zijn) van de beschikbare leveranciers. In veel opzichten wordt het idee van waaruit een extractiespel bestaat hier helemaal niet uitgedaagd, evenmin als plunderingssystemen die je in een Battle Royale zou vinden, omdat het vrijwel gaat om het openen van kisten die worden bewaakt door een groep vijanden.

Maar dit is prima, want Hyper Light Breaker is een heel vloeiend en leuk spel om te spelen. Heart Machine heeft een reeks mechanica gecreëerd die snel aanvoelt en toch diepgang heeft, en dit omvat hack 'n' slash-achtige gevechten, responsieve afstandsactie, strakke maar lonende pareer- en ontwijkvensters, en dat alles terwijl je op een hoverboard over de kaart kunt surfen, over gaten kunt glijden en kunt springen, dubbelspringen en muurklimmen om nieuwe hoogten te bereiken en verticaliteit te overwinnen. In combinatie en in de praktijk zorgt deze verscheidenheid aan mechanica voor een elegant en boeiend besturingsschema waarbij het voelt alsof de wereld echt van jou is om te veroveren.

Het zijn niet alleen de mechanica die Hyper Light Breaker geweldig maken om te spelen. Er zijn brede aanpassingsmogelijkheden dankzij het uitgangspunt van roguelite en plundering, die in combinatie met meerdere Breakers om in actie te komen - die elk hun eigen vaardigheden en mechanica hebben - en het feit dat de kaarten procedureel worden gegenereerd, betekent dat je altijd nieuwe manieren zult vinden om de kerntaak van het verslaan van de hoofdbaas van het level te benaderen. Je kunt op zoek gaan naar de baas en onderweg stoppen bij een van de Elite vijanden om een sleutel tot zijn domein te verdienen, of je kunt veel meer tijd besteden aan plunderen en verschillende gevechten op de kaart aangaan om je beter voor te bereiden op wat komen gaat. Het belangrijkste addertje onder het gras is dat hoe meer acties je in het level uitvoert, hoe hoger je Danger Meter stijgt. Als het zijn limiet bereikt, wordt er een huurmoordenaar achter je aan gestuurd (zoals de Flame Wizard die ik moest bevechten), waarbij dit in wezen dient als een baas die op je jaagt totdat jij, of het, wordt geëlimineerd in een gevecht.

Hoewel deze huurmoordenaars geen wandeling in het park zijn om te verslaan, zijn ze gemakkelijker dan de eindbazen op het hoofdniveau, die omwille van deze demo bekend stonden als Exus. Vanwege het korte karakter van de demo had ik maar één kans om het tegen deze vijand op te nemen en laat me je vertellen dat het niet goed ging. Heart Machine heeft niet beknibbeld op nieuwe mechanica om deze vijanden te identificeren en onder de knie te krijgen, en ik kan me voorstellen dat veel spelers een zekere ondergang tegemoet gaan wanneer ze het voor het eerst opnemen tegen deze vijanden wanneer de game uiteindelijk debuteert in Early Access.

Hyper Light BreakerHyper Light Breaker
Hyper Light BreakerHyper Light Breaker

Hoewel het idee van een spel dat gebruik maakt van plunder- en extractiesystemen waarschuwingsclaxons in je hoofd kan veroorzaken, maakt het feit dat Hyper Light Breaker uitsluitend PvE is, het veel minder zorgwekkend. Persoonlijk vind ik niet helemaal hetzelfde plezier in roguelites en games die vergelijkbaar zijn met Breaker, maar het valt niet te ontkennen dat er iets slanks en zachtaardigs aan dit spel is. Of het nu gaat om de geweldig aanvoelende beweging, de verbluffende en levendige art direction die de Overgrowth -kaart gedenkwaardig maakt, de snelle en uitdagende gevechten, of zelfs het feit dat er verhaal- en verhalende elementen zijn ingebakken in een artefactsysteem waar spelers fragmenten decoderen om meer te weten te komen over het verleden van een Breaker, Er zijn duidelijke meeslepende elementen in dit spel.

Het voelt ook vrij compleet aan, ondanks de plannen van Heart Machine om eerst te debuteren als een Early Access-project en dan ergens daarna in een 1.0-staat aan te komen. Ik weet zeker dat deze periode zal worden gebruikt om het vol te stapelen met inhoud en alle afgelegen elementen te verfijnen, maar vanaf nu lijkt het erop dat Heart Machine terug is naar hun oude trucs door een spel te maken dat visueel opvallend, strak en boordevol charme is.

Hyper Light BreakerHyper Light BreakerHyper Light Breaker