Kirby's Extra Epic Yarn

Kirby's Extra Epic Yarn

Onze favoriete roze pluizige gameheld keert terug voor een toegift van de oude Wii-klassieker.

Een van de meer amusante Nintendo-feitjes, tenminste volgens ons, is dat Nintendo-consoles altijd hun levensloop beëindigen met een Kirby-game en daar is veel bewijs voor. Kirby's Adventure op de NES verscheen twee jaar na de release van de SNES, Kirby's Dream Land 3 op SNES verscheen twee jaar na de komst van de Nintendo 64, Kirby 64: The Crystal Shards op de N64 landde één voor de GameCube, Kirby Tilt "n" Tumble op de Game Boy Color verscheen in hetzelfde jaar als de Game Boy Advance, Kirby & The Amazing Mirror op de GBA in hetzelfde jaar als de Nintendo 3DS en Kirby's Dream Collection kwam op de Wii uit in hetzelfde jaar dat de Wii U op de markt verscheen. Nu is Kirby's Extra Epic Yarn, een remaster van de bijna gelijknamige game uit 2011, beschikbaar op de Nintendo 3DS, en we 2019 is waarschijnlijk ook het laatste jaar dat we de 3DS als springlevend kunnen beschouwen.

Genoeg geschiedenislessen, laten we het over de game hebben! Kirby's Extra Epic Yarn is een 2D-platformtitel met een schattige opzet, zoals de meeste Kirby-games. Op een dag eet Kirby een tomaat van garen. De tomaat verandert Kirby in garen en hij wordt de wereld van schurk Yin-Yarn ingetrokken, terwijl de gemene tovenaar zijn wereld verlaat om de wereld van Kirby over te nemen met hulp van zijn garenhandlangers. Kirby ontmoet Prins Fluff, die de wereld probeert op te lappen, omdat Yin-Yarn deze heeft verpest. Hoe repareren we dit land? Natuurlijk, door alles weer aan elkaar te naaien! De vraag is; kan Kirby redding bieden en zijn normale lichaam terugkrijgen?

Zoals je wellicht al hebt begrepen, is het verhaal in deze Kirby-titel niets bijzonders, maar dat was te verwachten. Kirby-games hebben zich altijd gericht op de jongste doelgroep en Nintendo verdient een schouderklopje voor het creëren van een bescheiden, vrolijk verhaal dat zowel herkenbaar als pakkend is voor jong en oud. De tussenfilmpjes zijn goed geanimeerd en een gezellige Britse vertelstem neemt je mee door het verhaal, net als in de oude Winnie de Poeh-tekenfilms. Iets dat anders is dan de klassieke Kirby-titels - en indruk wist te maken - is daadwerkelijke gameplay.

Kirby's Extra Epic YarnKirby's Extra Epic Yarn

Wat komt er in je op als je aan Kirby denkt? Waarschijnlijk vier dingen. Hij is roze, hij is rond, hij kan zweven en hij eet dingen (of beter gezegd zuigt dingen op). In deze game zijn twee daarvan daadwerkelijk waar; Kirby is roze en rond. Die laatste twee vaardigheden zijn afwezig, waardoor je geen vijanden meer kunt opslokken, terwijl je rondvliegt en hun krachten steelt. Zoals eerder gezegd, bestaat Kirby uit garen en als hij iets probeert op te eten vliegt dat dwars door zijn lichaam! Hij kan daarvan zijn nieuwe lichaam gebruiken om vijanden mee aan te vallen, te klimmen, meerdere creatieve mores uitvoeren door aan knopen en touwen te trekken, en om door gaten in verschillende kledingstukken te sluipen.

Er is hier veel ruimte voor creativiteit en de ontwikkelaar heeft die kans echt aangrepen om zo creatief mogelijk te zijn. Er zijn nog steeds transformaties in de game, die je krachten geven en veranderen hoe je er uit ziet (de stoomlocomotief-transformatie verdient een applausje). Dit is op veel manieren dus nog zeker een Kirby-game, maar de kleine aanpassingen in de spelwereld geven dit een persoonlijkheid die bij andere titels, zoals Kirby Star Allies op de Nintendo Switch ontbreekt.

Buiten de 2D-platformactie kun je je eigen huis ontwerpen, mini-games spelen met King Dedede en Meta Knight en andere lichtere activiteiten doen. Het platformen is echter beslist de focus van de game en hoewel dit goed is, is het ook vrij simpel. Je bestuurt een onsterfelijke (op Normal) Kirby en moet door 'levels' klimmen tot je het einde bereikt. De uitdaging ligt hier niet in het overleven, maar in het verzamelen van alles in een level. Er is geen timer, dus je kunt alle tijd nemen die je wilt. Je kunt ook een moeilijkere modus activeren, waar een klein paars wezentje je probeert uit te schakelen, maar dit is ook geen echte uitdaging als je andere platformgames hebt gespeeld. Het is makkelijk omdat het is gericht op kinderen, dus dat is niet zozeer probleem en in ieder geval bevat het een feel-good sfeertje.

De game geeft ons en ervaring op de 3DS die we al vele jaren niet meer hebben gehad en de graphics zijn echt indrukwekkend. Iets aan deze garenstijl maakt het zachtere beeld van het scherm niet als een beperking aanvoelen, maar versterkt de visuele stijl en is wellicht een stijl die het beste werkt op het 3DS-scherm. De muziek is ook goed, zelfs al zullen we er waarschijnlijk nooit meer aan terugdenken en dat geldt evenzo voor de rest van de presentatie.

Als je het origineel op de Wii hebt gespeeld, alleen dan is het waarschijnlijk aan te bevelen deze versie over te slaan. Dit is echter de zwanenzang voor de 3DS en een creatieve game die perfect in het rijtje van de console past, en misschien zelfs wel onze favoriete Kirby-game.

Kirby's Extra Epic Yarn
8 / 10
+