Mario Sports Superstars

Mario Sports Superstars

Is dit een terugval zoals Mario Sports Mix of een verslavende terugkeer naar de verslavende arcadestijl?

Onze eerste indruk van Mario Sports Superstars had ons af of dit zou gaan naar een andere ongelukkige mix van ingrediënten, zoals Mario Sports Mix, in plaats van een ander arcadey sportief succes voor de besnorde loodgieter en vrienden. Mario's been there, done dat in dit soort spel, na een stellaire sportcarrière vol triomfen, een behoorlijke collectie van trofeeën en medailles, en een verrassend consistent niveau van de prestaties door de jaren heen, dit ondanks de af en toe een druppel in de vorm (zoals voornoemde Wii game). Helaas, het lijkt erop dat Mario is weer uit vorm.

Mario Sports Superstars is een onhandige, verwarrende, ongebalanceerde mix van modi en gamesoorten. Ook al wordt het beter als je meer tijd investeert in het onder de knie krijgen van alles beschikbare disciplines - en natuurlijk is de game interessanter als je deze in multiplayer speelt - onze vermoedens blijken gegrond.

Voetbal, slechts een van de disciplines in deze vijf-sporten compilatie, is duidelijk beneden peil. We proberen nog steeds te bedenken hoe Nintendo er niet voor gekozen heeft om de bewezen Mario Strikers-formule van Next Level Games te gebruiken, een titel die uitstekend werkte op de GameCube en Wii. In plaats daar van heeft men een oppervlakkig, onhandig en saaie interpretatie van de sport gemaakt. Als dit onderdeel wellicht wel op orde was geweest had dat het hele pakket al veel interessanter gemaakt, met name voor Europese spelers.

Het voetbal ziet er interessanter uit dan het daadwerkelijk is. Dit komt vooral door de formaties, aanvoerders, teams van elf spelers (en niet vijf tegen vijf), verschillende statistieken en zelfs het besturingssysteem dat suggereert dat er een tal van opties zijn op het veld. Dit is echter allerminst het geval. Het bewegen verloopt stroef, de animaties zien er robotachtig uit, de kunstmatige intelligentie is belachelijk, je bots continue tegen andere personages, de bal beweegt niet vloeiend en van tactische elementen is totaal geen sprake. Het spelen tegen de computer is zelfs een beetje pijnlijk en het helpt niet dat de Tournament-modus heel erg beperkt is en enige diepte mist. Doordat de wedstrijden standaard erg lang duren krijgen we te maken met gigantisch veel doelpunten per wedstrijd, maar dat is helaas geen spektakel doordat het maken van doelpunten gewoon niet leuk is.

De camera is niet flexibel genoeg en de spelers in ieder team zijn makkelijk te verwarren met elkaar (je speelt met minions uit het Mario-universum: koopa troopers en toads - maar in hetzelfde team is er geen onderscheid te tussen de spelers). Er zijn geen manieren om anders te dribbelen, geen optie tot diepte passen en de super schoten zijn niet iets om naar huis over te schrijven. Er is ook geen leuke mini-game toegevoegd om de ervaring iets leuker te maken en ditzelfde kan eigenlijk gezegd worden voor alle vijf de sporten in de game.

Enige kwaliteit en plezier is in Mario Sports Superstars nog te vinden in tennis en golf maar dat is niets nieuws. Beide zijn gekopieerd en geplakt uit Mario Tennis Open en Mario Golf: World Tour, de twee prima games (met name de laatste) die Camelot op de 3DS heeft uitgebracht. Ze bevatten bij lange na niet dezelfde inhoud als de volledige games (er zijn veel minder evenementen en geen extra activiteiten), maar de formule werkt nog wel. Als je toentertijd interesse in een van de games had, maar niet de volledige prijs wilde betalen is het wellicht de moeite om ze in deze game te proberen.

Dan is er nog honkbal en paarden racen, en die bevestigen onze eerste indruk wederom, beide bieden een klein beetje diepgang (verassend genoeg, meer dan voetbal). We konden ons echter slecht vinden in de kleine vertraging die expres toegepast was bij het honkbal, maar voor de rest is het een leuke interpretatie van de populaire sport in Amerika en Japan. Net als de onderdelen van de game die door Camelot ontwikkeld waren, is het duidelijk dat Bandai Namco ervaring heeft met het genre, na hun werk aan Mario Superstar Baseball, wat tevens een uitstekende titel was op de GameCube.

Evenzo heeft Japanse ontwikkelaar goed gekeken naar de Final Furlong-reeks bij het maken van het paarden racen. Om eerlijk te zijn is de game, gezien alle moeite die gestopt is in de tactieken, snelheid en speciale moves, het lang niet zo leuk als de hilarische arcademachines met zijn plasticpaarden en ook komt het niet in de buurt bij andere racegames die beschikbaar zijn voor Nintendo's handhelds. Afgezien van persoonlijke interesse in een sport (als je een basketbalfan of paarden racefan bent kan je waarschijnlijk een punt bij de score optellen) is Mario Sports Superstars een rare samensmelting van ingrediënten die op geen enkele wijze samen een hoogtepunt verzorgen.

Mario Sports SuperstarsMario Sports SuperstarsMario Sports Superstars
Mario Sports SuperstarsMario Sports Superstars
6 / 10