Minit

Minit

Je kunt in 60 seconden veel plezier hebben.

Minit

Minit's avontuur mag kort zijn, maar dwingt je om alle 60 seconden te laten tellen. Na het vinden van een zwaard op een strand wordt je geplaagd door een vloek die je iedere minuut laat sterven. Dat klinkt behoorlijk stressvol, niet? Misschien in theorie, maar deze beperking levert een verslavende 'loop' op waar snelheid en herhaling belangrijk zijn. Opgejaagd door het dreigende gevaar van de dood, moet je de fabriek vernietigen waar je zwaard vandaan komt om jezelf voorgoed van de vloek te verlossen.

De gameplay van Minit bestaat voornamelijk uit het oplossen van puzzels en verkennen met lichte vechtelementen. Het heeft een Metroidvania-stijl, waarbij je specifieke voorwerpen moet bemachtigen om nieuwe gebieden vrij te spelen in de hapklare gamewereld. Je besteedt veel van je tijd aan het praten met verschillende niet speelbare personages en het voltooien van puzzels om deze voorwerpen te krijgen en, begrijpelijkerwijs, gaat dat gepaard met de nodige 'trial-and-error'. Het doden van enkele vervelende krabben voor de eigenaar van een lokaal café beloont je bijvoorbeeld met een kopje koffie die je de kracht geeft om concrete blokken te bewegen die je pad versperren.

Veel van Minit's charme is te danken aan de beperking die het je oplegt. De panische haast die je ervaart als je nog slechts enkele seconden overhebt om een puzzel op te lossen of een 'collectible' te verzamelen is verslavene en liet ons altijd terugkeren voor een nieuwe poging. Het dwingt je om vindingrijk te zijn met je tijd en iedere tocht anders te plannen door ieder stukje informatie die je weet te bemachtigen. Het trial-and-error-gedeelte kan mogelijk sommige spelers afschrikken, vooral doordat je keer op keer dezelfde plekken bezoekt. Wij konden echter enorm genieten van deze dynamiek, waardoor we iedere minuut een andere invulling gaven.

Een toeverlaat tijdens je avontuur zijn meerdere huizen waarin je terugkeert als je doodgaat en je kunt zelfs een teleporteermachine vrijspelen die al deze thuisbasissen aan elkaar linken. Als je al weet dat je je beoogde doel niet binnen de minuut haalt kun je direct opnieuw beginnen door B in de drukken (op de Xbox One). We hadden nooit teveel problemen met het bereiken van plekken dankzij deze gameplaymechanismen en het uitstekende ontwerp van de wereld, dat er voor zorgde dat we bezochte plekken makkelijk konden onthouden.

MinitMinit

Door A in te drukken zwaai je met je zwaard en op een gegeven moment speel je de optie vrij om deze als een boemerang weg te werpen door dezelfde knop ingedrukt te houden. Vechten is wellicht het meest noemenswaardige minpunt van Minit, aangezien er weinig variatie is qua vijanden en er slechts twee verschillende aanvalsmogelijkheden zijn. Alles voelt erg vloeiend en functioneel, maar we hadden graag gezien dat deze schermutselingen vermakelijker waren, vooral aangezien je gedwongen bent deze te herhalen. We begrijp echter dat vechten niet hetgene is waar de focus op ligt, waar puzzelen en verkennen het leeuwendeel van het avontuur uitmaken.

Tijdens het spelen werden we overspoeld met herinneringen aan klassieke The Legend of Zelda-games door Minit's minimalistische stijl en vogelperspectief. De monochrome graphics en chiptune soundtrack grijpt terug naar de dagen van de originele Game Boy en we kunnen ons goedvoorstellen dat het een nostalgische reis is voor fans van dat tijdperk. De game bevat ook een uitstekend gevoel voor humor; een niet speelbaar personage die je ontmoet praat bijvoorbeeld zo traag als het maar kan, waardoor de seconden steeds dichter bij de nul komen.

De ervaring kost je ruwweg twee uur om te voltooien en er zijn daarnaast nog extra 'collectibles', zijquests en een New Game Plus-modus om je langer te vermaken. De game daagt je ook uit om de game met zo weinig mogelijk minuten uit te spelen, met een Achievement als je daarin slaagt onder de 25 minuten. De New Game Plus-modus gooit er daar nog een schepje bovenop, geeft je slechts 40 seconden en verandert de locatie van de voorwerpen. We waren enigszins teleurgesteld hoe snel je al bij het einde van Minit bent, maar gezien de budgetprijs kunnen we dat vergeven.

Deze vernuftige indietitel zit vol met charme en maakt slim gebruik van tijd. We hebben genoten van de retrostijl en de manier waarop het je dwingt snel en vindingrijk te zijn tijdens korte gameplaystukjes, zelfs al stellen de gevechten en de totale speeltijd enigszins teleur. Dit doet niet af aan een enorm degelijke titel en als je op zoek bent naar een originele indiegame dan is Minit zeker een paar minuten waard.

MinitMinit
8 / 10
+