Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories

Kijk uit Hunters, Raiders zijn hier om te blijven.

Spin-offs: experimenten die staan of vallen bij hun uitvoering, van Super Mario RPG tot Zelda: The Wand of Gamelon. Monster Hunter Stories valt ook in deze categorie. Capcom besloot om de basisconcepten van deze 3DS-titel van deze jaagwereld en fantastische monsters vanuit een ander perspectief te presenteren. Real-time gevechten zijn hierbij ingewisseld voor een turn-based-systeem; een animéstijl vervangt de realistische stijl; de jager-prooi-relatie is verdwenen; er kan niet meer op 'mounts' gereden worden; en de diepgaandere spelmechanismes zijn veranderd naar iets simpeler.

Turn-based-strategie heeft de oude fundamentele actie-reactie vervangen met een systeem dat gebaseerd is op het steen-papier-schaar-spel. Met meer dan vijftig uur op het slagveld te hebben doorgebracht kunnen we vaststellen dat het meer is dan dat en eerder lijkt op de uitgebreide versie: steen-papier-schaar-hagedis-Spock.

Het raken van je vijanden met meerdere succesvolle aanvallen zorgt dat deze neervallen en met ze in gevecht raken als je op je mount zit maakt de speciale aanval nog sterker. Ze hebben echter hun eigen trucs, zo kunnen sommige monsters bondgenoten roepen en andere hebben weer manieren om zichzelf of de jager sterker te maken.

Dat klinkt als een perfecte mix voor een strategiegame, niet? Fout. Het idee is direct verdwenen als het gevecht begint. Je kunt de attributen en genetica van je monsters zoveel aanpassen als je wilt, maar uiteindelijk zullen ze altijd willekeurig reageren tenzij je ze bevelen geeft. Als je dat echter doet verzwakt de band tussen jullie. Het is een manier om natuurlijk gedrag te tonen en het complete verhaal draait om de band tussen monster en mens, ook al maakt dit het virtueel onmogelijk om een strijdplan op te stellen.

Monster Hunter Stories

Iets meer over jouw monster en de vijand weten helpt. In de hoofd Monster Hunter-reeks moet je je prooi kennen voordat je een gevecht begint - middels het bestuderen van patronen, sterktes en zwaktes. Dat is hier ook het geval, maar als je een nieuwe eindbaas treft (of dezelfde met een ander gedrag) is het mogelijk om van totale controle over het gevecht naar het verliezen van je drie levens te gaan binnen enkele beurten en dit is behoorlijk frustrerend.

Gelukkig is dit geen hele uitdagende game. De campaignmodus is erg makkelijk, al heeft Capcom enkele uitdagingen in petto voor ervaren spelers en de meest lastige content is pas beschikbaar nadat de game voor het eerste eindigt. Wat er na de aftiteling verschijnt laat je zweten. We hebben meer dan 30 uur in het hoofdverhaal doorgebracht, daarbij zijmissies voltooid, eieren verzameld, uitrusting gemaakt en formaties uitgeprobeerd. Vervolgens kwamen we erachter dat echte uitdaging de tweede speelbeurt op ons stond te wachten en dat er na het uitspelen nog veel te ontdekken valt.

De tijd vliegt gelukkig snel voorbij als je jezelf laat genieten van de gamewereld, maar het wordt saai als je het plot probeer te volgen. Het begint met en plaag, drie personages die Riders willen worden en een voorspelling. Als deel hiervan besluit het hoofdpersonage zijn thuisstad te verlaten en begint een avontuur. Het verhaal is niet iets dat bepaald opvalt, omdat de gebeurtenissen niet altijd op een logische wijze bij elkaar passen en je jezelf vaak afvraagt wat je aan het doen bent en waarom.

Monster Hunter Stories
Monster Hunter Stories

De luchthartige plot is tevens een bevestiging van het type speler wat men hoopt te bereiken. Verwacht geen script dat de moeite is om te onthouden en ook geen memorabele personage, want de archetypes hier zijn zo duidelijk dat het makkelijk is om hun persoonlijkheid met een korte blik te raden. Dit geldt ook voor de, vrijwel sprakeloze, hoofdpersoon, een vriendelijke rivaal (die een mengelmoes lijkt van Sasuke Uchiha en Shadow the Hedgehog) die een wrok heeft tegen de hele wereld, een vriend die probeert te bemiddelen en een andere erg vervelende handlanger. Je ontmoet veel andere personages, maar diens levens zijn zo leeg dat het moeilijk is om te onthouden waarom ze daar zijn. Het script nodigt je ook niet uit om in de achtergronddetails te duiken en hoewel sommige secundaire missies proberen in hun verhalen te duiken, doen ze dit zo oppervlakkig dat het nooit enige interesse opwekt.

Echter, maakt dit allemaal niet zo heel veel uit, want het spelen van een Rider is tof genoeg op zichzelf. De diepte die de spelmechanismes, de grote hoeveelheid aan content en de mogelijkheden van deze wereld biedt bedekt de geschiedenis. Dit is een rpg die door de gameplay wordt gedragen en niet door het plot. Het draait om het uren lange verkennen van de spelwereld met de vaardigheden van je monsters om onbereikbare plekken te bereiken of nesten binnen te dringen om je zoveelste Velocidrome te krijgen.

Het laatste komt veel meer voor dan het lijkt, omdat het erg lastig is om te weten welk monster bij welk ei hoort. Hier is waar genetica een rol speelt: een systeem om een monsters vaardigheden te bepalen op basis van een andere die geabsorbeerd wordt, wat allemaal wordt weergegeven via 'chips' die op een 3 bij 3 'grid' staan. Het spelen met attributen, kleuren en posities op het grid leidt tot totaal andere monsters dan uit het ei kwamen.

Het uiterlijk van de game wist ons ook te verbluffen, evenals de modellen, animaties, effecten en het stereoscopische 3d-perspectief. Deze zijn allemaal over-de-top als je de kracht meeneemt die dit kleine verouderde stukje hardware bevat. De enige tekortkoming is de onberekenbare framerate en de 'draw distance' van npc's zal niet iedereen bekoren. Maar, wat maakt het uit als alles zo kleurrijke en levendig is?

In zijn geheel is Monster Hunter Stories is vrij lichthartig avontuur, maar zit het vol met content en is het tot de nok gevuld met solide mechanismes. Laat je niet voor de gek houden - Monster Hunter Stories verschuilt zich veel achter diens uiterlijk. Het erft veel van de Monster Hunter-reeks, zoals het universum, de monsters, spelmechanismen en zet dit om in iets totaal anders met een turn-based gevechtssysteem en een openwereld vol met verrassingen. Er zijn dingen die beter afgewerkt hadden kunnen worden en aspecten die meer diepgang hadden kunnen hebben, maar de basis is zo stevig dat het voor de komende jaren een uitstekende opzet vormt voor iets groots voor Capcom en de fans van de reeks.

Monster Hunter Stories
7 / 10
+