Onimusha: Warlords

Onimusha: Warlords

Capcom brengt nog een geest uit het verleden terug, alhoewel deze niet zo opgepoetst is als RE2.

Skip

Een verborgen pareltje in de archieven van Capcom, een geest uit het verleden - dit zijn twee clichés die gebruikt kunnen worden om de terugkeer van Onimusha, op de huidige consolegeneratie en pc, te beschrijven. Zeker, het is geen terugkeer zoals Resident Evil 2, maar beslist een echte comeback.

Mocht je Onimusha tot nu toe gemist hebben: de titel kwam voort uit de verbeeldingskracht van Yoshiki Okamoto, die een ninjaversie wilde maken van Resident Evil in de Sengoku-periode van het Feodale Japan. Als dat nog niet episch genoeg klinkt, het verhaal volgt Samanosuke, een samoerai die een prinses van demonen probeert te redden uit een kasteel. Dat doet hij in dit eerste deel samen met de vrouwelijke ninja, Kaede.

Het personage waarmee je in Onimusha: Warlords het meeste tijd spendeert is onze onbevreesde samoerai, maar je speelt af en toe ook als Kaede. Naast de meerdere speelbare personages, zijn er nog enkele elementen die het leent van de vroege Resident Evil-games. Zoals het oplossen van puzzels (bijvoorbeeld het vinden van medaillons om deuren te openen); een groot huis, in dit geval een Japans kasteel, vol met vallen en een laboratorium, stilstaande achtergronden, een vast cameraperspectief en 'Green Herbs' (je weet welke we bedoelen).

Onze held is een bekwame zwaardvechter die door het kasteel heen moet vechten, monsters moet afmaken en de zielen van demonen moet verzamelen. Het gevechtssysteem is geen standaard 'hack-and-slash'-actie, zoals we die kennen uit dat tijdperk, maar eerder een vrij doordachte ervaring; je moet zowel blokkeren, counteren, aanvallen en je wapen klaar houden om je samoeraivaardigheden volledig te benutten. Games als Dark Souls en Nioh hebben wellicht iets te danken aan het gevechtssysteem dat we hier zien, maar later vind je ook een pijl en boog en zelfs een geweer dat is te vergelijken met een shotgun - perfect om enkele eindbazen mee af te slachten.

Onimusha: WarlordsOnimusha: Warlords

Je krijgt te maken met meerdere eindbaasgevechten die uiteindelijk leiden naar het eindgevecht met Fortinbras - de koning der demonen. Nadat je demonen afslacht laten ze hun zielen achter die je kunt absorberen en vervolgens gebruikt om je drie magische zwaarden en drie verschillende 'orbs' te upgraden. Die laatste kunnen, naarmate ze krachtiger worden, gebruikt worden om verschillende deuren in het kasteel te openen.

Hierbij komt de nodige 'backtracking' kijken, omdat je ongeopende deuren in eerder bezochte gebieden moet openen. Onimusha: Warlords wordt echter nooit saai, omdat er vaak nieuwe monsters verschijnen die je willen doodmaken. Wij wisten de game de eerste keer binnen vier uurtjes uit te spelen, maar er is een Trophy beschikbaar als je hier onder de drie uur in slaagt. Dit klinkt wellicht aan de korte kant, maar voor ons voelde dit ongeveer als de perfecte speelduur.

Jammer genoeg kun je niet kiezen met welk personage je begint, dat is namelijk altijd Samanosuke. Het wisselsysteem uit Resident Evil 2 ontbreekt hier, waardoor je niet dus niet het hele avontuur anders kunt beleven. In RE2 kun je bijvoorbeeld de eerste keer met Leon spelen, de tweede keer met Claire, of andersom - hierbij wordt de tweede keer bovendien alle acties van de eerste keer meegenomen, inclusief opgepakte wapens, dialogen met andere personages en een gevecht met een gigantische bloederige alligator.

Onimusha: Warlords
Onimusha: Warlords
Onimusha: WarlordsOnimusha: WarlordsOnimusha: Warlords